וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המהומות בקזחסטן: הנשיא הורה לירות במפגינים ללא אזהרה

קאסים-ג'ומארט טוקאייב אף הודה לרוסיה שעומדת בראש "כוח משקיפים" שנפרס במדינה. עוד אמר טוקאייב כי "20,000 שודדים" תקפו את העיר אלמטי, ותיאר אותם בתור "טרוריסטים" שאומנו על ידי מדינות זרות, מבלי שסיפק הוכחות לכך

כוחות ביטחון בעיר אלמטי, קזחסטן, 7 בינואר 2022. רויטרס
רוסיה התבקשה לסייע. כוחות ביטחון בעיר אלמטי, היום/רויטרס

נשיא קזחסטן קאסים-ג'ומארט טוקאייב אמר היום (שישי) כי הוא הורה לכוחות הביטחון "לירות ללא אזהרה" במפגינים במדינה, על רקע הדיכוי האלים של המחאות נגד הממשלה. הוא אף הודה לרוסיה שעומדת בראש "כוח משקיפים" שנפרס במדינה.

השליט הסמכותני הוסיף כי "20,000 שודדים" תקפו את העיר אלמטי, העיר הגדולה במדינה ומוקד ההפגנות שפרצו בעקבות עליית מחירי הדלק. הוא תיאר אותם בתור "טרוריסטים" שאומנו על ידי מדינות זרות, מבלי שסיפק הוכחות לכך. משרד הפנים אמר ש-26 "פושעים חמושים" ו-18 אנשי ביטחון נהרגו במהומות.

בנאום שנשא ושודר בטלוויזיה, טוקאייב דחה את הקריאות לקיים שיחות עם המפגינים הן "קשקוש", ואמר: "איזה סוג של שיחות נוכל לקיים עם פושעים ורוצחים?". לדבריו, "היינו צריכים להתמודד עם פושעים חמושים ומערוכים היטב, מקומיים וזרים. ליתר דיוק, עם טרוריסטים. לכן, אנחנו צריכים להשמיד אותם, וזה יקרה בקרוב",.

האופוזיציה בקזחסטן, שלה אין נציגות בפרלמנט, דחתה את האשמות הרשויות שקבוצות המחאה מעורבות בטרור.

כוחות רוסיים עולים על מטוס בדרכם אל קזחסטן, 6 בינואר 2022. AP
ארה"ב הזהירה את מוסקבה כי "העולם צופה". כוחות רוסיים בדרכם לקזחסטן/AP

קזחסטן, יצרנית נפט גדולה, נמצאת תחת שלטון ריכוזי והיא טיפחה תדמית של מדינה יציבה. זו עזרה לה למשוך השקעות זרות בסך מיליארדי דולרים בתעשיות הנפט והמתכות שלה ב-30 השנים שחלפו מאז עצמאותה מברית המועצות. רוסיה נותרה בעלת בריתה המרכזית, והיא הזהירה מפני "התערבות חיצונית" במשבר.

טוקאייב אמר כי כוחות "שמירת השלום" שנשלחו מרוסיה וממדינות שכנות אחרות הגיעו לבקשתו ויהיו פרוסים במדינה באופן זמני כדי להבטיח את הביטחון. על פי הדיווחים, הכוח מארגון האמנה לביטחון משותף בראשות רוסיה מונה כ-2,500 חיילים. טוקאייב הביע "תודה מיוחדת" לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין על ששלח חיילים לארצו. לפי הקרמלין, פוטין שוחח היום עם טוקאייב בטלפון וכן עם מנהיגים אחרים בארגון, שבו חברות גם בלארוס, ארמניה, קירגיזסטן וטג'יקיסטן.

מוקדם יותר, נשיא קזחסטן אמר ש"הסדר החוקתי" הושב ברובו אף שדווח על חילופי אש ליד הכיכר המרכזית באלמטי. באזורים מסוימים במדינה חודשה רשת האינטרנט, וגורמים קזחיים וכוחות מארגון האמנה לביטחון משותף שלטו בנמל התעופה הראשי של עיר, יום לאחר שנכבש מחדש מידי המפגינים.

המהומות בקזחסטן, וההתערבות המהירה של רוסיה, מגיעות בזמן שבמערב חוששים מפני בחישותיה באוקראינה, גם היא רפובליקה סובייטית לשעבר.

ארצות הברית גינתה את מעשי האלימות והרס הרכוש בקזחסטן וקראה למפגינים ולרשויות לנהוג באיפוק, תוך שהיא מזהירה את מוסקבה כי "העולם צופה" אחר פעילותה ברפובליקה הסובייטית לשעבר. סין, שכנתה של קזחסטן, התייצבה לצד המשטר ואמרה כי ההפגנות הן "עניין פנימי".

sheen-shitof

הסוד? שחיית חתירה

ביקור קצר בבריכה שינה לי את החיים - וגם לכם זה יקרה

בשיתוף TI SWIM
נשיא קזחסטן קאסים-ג'ומארט טוקאייב ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין בכינוס ביטחוני בסנט פטרסבורג, 28 בדצמבר 2021. רויטרס
טוקאייב ופוטין בכינוס ביטחוני בסנט פטרסבורג, בחודש שעבר/רויטרס

ההפגנות פרצו ביום ראשון במחוז מנגיסטאו שבמערב המדינה, בעקבות ביטול הפיקוח הממשלתי על מחירי הגז בתחילת השנה. תושבים רבים עברו למכוניות המונעות בגז בשל מחירו הנמוך. בניסיון לעצור את המחאות, הממשלה התפטרה והנשיא הורה על החזרת הפיקוח על מחירי האנרגיה, אך ההפגנות התרחבו להבעת זעם כללית נגד טוקאייב וקודמו בתפקיד, נורסולטן נזרבייב.

נזרבייב בן ה-81 שלט על קזחסטן במשך קרוב ל-30 שנה, לפני שהתפטר ב-2019 ובחר את טוקאייב כיורשו. הוא המשיך להחזיק בסמכויות נרחבות, כולל דרך הנהגת המועצה לביטחון לאומי, אך טוקאייב החליף אותו אתמול בתפקיד והדיח את אחיינו של נזרבייב מסגן יו"ר הוועדה לביטחון לאומי, היורשת של הקג"ב.

למרות המשאבים הרבים של קזחסטן, רוב 19 מיליון אזרחיה נותרו עניים. קזחסטן היא גם המקור השני בגודלו בעולם לכריית ביטקוין אחרי ארצות הברית, וכוח העיבוד של המטבע הווירטואלי צנח בימים האחרונים בשל השיבושים הקשים באינטרנט במדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully