וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קזחסטן: יותר מ-160 הרוגים במהומות, כוחות רוסיים נפרסו באתרי מפתח

הרשויות אמרו כי המצב מתייצב אחרי שבוע של מהומות קטלניות. הנשיא טוקאייב הנחה להמשיך במבצע עד "לחיסול מוחלט" של המתפרעים. בממשל האמריקני מוטרדים מההתערבות הרוסית במשבר, ודרשו מטוקאייב הבהרה לסיבה שהזמין את כוחותיה לארצו

כלי רכב של הצבא הרוסי מגיעים לנמל התעופה באלמטי בקזחסטן, 9 בינואר 2022. רויטרס
כלי רכב של צבא רוסיה מגיעים לנמל התעופה של אלמטי/רויטרס

הרשויות בקזחסטן אמרו היום (ראשון) כי המצב במדינה מתייצב אחרי המהומות הפוליטיות הקשות ביותר ב-30 שנות עצמאותה, וכי כוח הסיוע בהובלת רוסיה מאבטח מתקנים אסטרטגיים. גורמים ביטחוניים אמרו כי הנשיא קאסים-ג'ומראט טוקאייב מסר בתדרוך כי הם ממשיכים במבצעי "הניקוי" ברחבי הרפובליקה הסובייטית לשעבר, הגובלת ברוסיה ובסין.

אלפי אנשים נעצרו ומבני ציבור הוצתו במהלך המחאות האנטי-ממשלתיות בשבוע החולף בקזחסטן, אחת מיצרניות הנפט והאורניום הגדולות בעולם. טוקאייב הורה ביום שישי לכוחות הביטחון לירות למוות ללא אזהרה ב"פושעים ובטרוריסטים", כפי שכינה את המתפרעים.

הערוץ הממשלתי "חאבר 24" דיווח היום כי 164 בני אדם נהרגו בעימותים, מבלי לפרט. הטלוויזיה הממלכתית דיווחה כי שני חיילים היו בין ההרוגים ו-163 חיילים נפצעו. המשטרה מסרה כי 6,044 בני אדם נעצרו בחשד למעורבות במהומות, בהם כ-400 איש בעיר שימקנט הסמוכה לגבול עם אוזבקיסטן.
בשל השיבושים באינטרנט ובתקשורת, קשה לאמת את הנתונים ואת ההצהרות הרשמיות. עד כה, שום קבוצה רשמית לא קמה כדי לדבר בשם המפגינים.

בהזמנת טוקאייב, כוחות מארגון האמנה לביטחון משותף - ברית צבאית בהובלת רוסיה המאגדת כמה מחברות ברית המועצות לשעבר - הגיעו בשבוע שעבר למדינה כדי להשיב את הסדר. הקרמלין אמר כי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ומנהיגים אחרים בברית יקיימו מחר ועידה מקוונת כדי לדון במצב בקזחסטן.

"כמה מתקנים אסטרטגיים הועברו להגנת כוח המשקיפים של מדינות הברית", נמסר בהודעת לשכת הנשיאות. מפקד בכוחות הצנחנים הרוסיים אנדריי סרדיוקוב אמר כי הכוח השלים את פריסתו בקזחסטן ויישאר בה עד שהמצב יתייצב לחלוטין. הוא הוסיף כי הכוחות מאבטחים אתרים צבאיים, ממשלתיים וחברתיים חשובים בעיר אלמטי, הגדולה במדינה, ובאזורים סמוכים. הוא לא ציין באילו מתקנים מדובר.

בסרטונים לא מאומתים שפורסמו ברשתות החברתיות תועדו חיילים המגיעים לקוסמודרום בייקונור בקזחסטן, אתר מפתח בתכנית החלל של רוסיה במשך עשרות שנים. פריסת הכוחות מאותתת על גיבוי נחוש שמעניק הקרמלין לרשויות הקזחיות באזור שאותו מוסקבה מחשיבה כחיוני לביטחונה לאורך האגף הדרומי שלה.

"המבצע לסיכול הטרור יימשך עד לחיסול המוחלט של הטרוריסטים", אמר סגן שר ההגנה, סולטן גמאלטדינוב. "המצב התייצב בכל אזורי המדינה", אמרו בלשכת הנשיאות והוסיפו כי רשויות אכיפת החוק השתלטו בחזרה על מבני ממשל.

התערבותה של רוסיה במשבר הגיעה בזמן של מתיחות רבה עם ארצות הברית לקראת השיחות שהן יקיימו השבוע על המשבר באוקראינה. שר החוץ של ארצות הברית, אנתוני בלינקן, תקף היום את ההוראה של הנשיא לירות ללא אבחנה במפגינים וקרא לבטל אותה. הוא הוסיף בריאיונות עם כלי תקשורת אמריקניים כי וושינגטון מחפשת אחר הבהרות של נשיא קזחסטן על הסיבה שביקש את נוכחותם של הכוחות הרוסיים בארצו.

עובדי עירייה מנקים רחובות ליד הכיכר המרכזית בעיר אלמטי, קזחסטן, 10 בינואר 2022. רויטרס
השקט מתחיל לשוב לרחובות. עובדי עירייה מנקים את הכיכר המרכזית באלמטי, היום/רויטרס

ההפגנות פרצו בשבוע שעבר במחאה על עליית מחירי הדלק, אך הן התרחבו לזעם כללי על ממשלתו של טוקאייב והאיש שהחליף כנשיא, הרודן נורסולטן נזרבייב.

מעשי האלימות הנחיתו מכה לתדמיתה של קזחסטן כמדינה הנהנית משלטון מבוסס ויציב, שבה היא השתמשה כדי למשוך מאות מיליארדי דולרים של השקעות מערביות בתעשיות הנפט והמחצבים שלה. המהומות יצרו שמועות על קרע עמוק באליטה השלטת, כשטוקאייב נאבק לבסס את סמכותו לאחר שהדיח גורמים בכירים והדיח את נזרבייב מהתפקיד הבכיר של יו"ר מועצת הביטחון של קזחסטן, שבו החזיק מאז שפרש ב-2019.

בנוסף לכך, ראש המודיעין וראש הממשלה לשעבר קרים מאסימוב, שנחשב למקורב לנזרבייב, נעצר אתמול בחשד לבגידה, אך הרשויות לא מסרו פרטים על ההאשמות נגדו. בצעד חריג, הטלוויזיה הממלכתית דיווחה והדגישה כי טוקאייב הוא "הגורם הבכיר ביותר במדינה, יו"ר מועצת הביטחון. בתפקיד זה הוא מקבל החלטות באופן עצמאי".

כספומטים שנשדדו במהומות בקזחסטן, 9 בינואר 2022. רויטרס
כספומטים שנותקו במהומות באלמטי/רויטרס

בהצהרה שנועדה להדוף את הדיווחים על משבר בין המנהיגים, דוברו של נזרבייב מסר כי היה בבירה נור-סולטן - הקרויה על שמו - לאורך המשבר ובחר בעצמו להעביר את תפקיד יו"ר מועצת הביטחון לטוקאייב.

"(הוא) וראש המדינה תמיד היו 'באותו צד של המתרס'. בימים קשים אלו הם הוכיחו לכולנו את האופי המאוחד של סמכות המדינה", נכתב בהודעה שקוראת לאזרחים להתאחד סביב טוקאייב. דוברו של הנשיא אמר כי הוא עשוי לנקוב בשמות חברי הממשלה החדשה במהלך נאומו בפרלמנט ביום שלישי.

"הם לקחו כל מה שיכלו"

באלמטי, מוקד המחאה והמהומות, נראה שהמצב שב היום לשגרה תחת אבטחה כבדה של כוחות הביטחון, שהקימו מחסומים ברחבי העיר. חלונות מנופצים, כספומטים מנותקים ומבנים בוערים שימשו עדות להרס, וכיכר הרפובליקה, שבה שוכן משרדו השרוף של ראש העיר, נותרה סגורה. כביש אחד המוביל אל הכיכר המרכזית היה חסום על ידי המשטרה ואחר היה חסום על ידי אוטובוס שרוף. כלי רכב צבאיים עם מקלעים תועדו נוסעים לכיוון הכיכר, כשרוב עשרות המכוניות והניידות שהועלו באש בזמן ההפגנות פונו מהדרכים.

דובר של רשת הסופרמרקטים "מגנום" אמר כי 15 מתוך 68 החנויות שלה בעיר נבזזו. באחד הקניונים בעיר, אנשי צוות אמרו לרויטרס כי מצלמות האבטחה תיעדו בוזזים תוקפים כספומט, מחליפים לבגדים גנובים בחנויות ויוצאים לבושים בשניים או שלושה מעילים. "הם הגיעו בלילה במכוניות בלי לוחיות רישוי, הרסו הכול. הם לקחו כל מה שיכלו - נעליים, בגדים, מוצרי קוסמטיקה", אמר ירקין ז'ומבקוב, מנהל הקניון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully