וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחבל שמתחזה לחולה נפש מואשם באונס חייל משוחרר בבית חולים פסיכיאטרי

עודכן לאחרונה: 7.9.2022 / 7:45

בעקבות בקשת וואלה! הותר לפרסום כי פלסטיני, שהורשע כבר 10 פעמים בכניסה לא חוקית לארץ וריצה בעבר מאסר על ניסיון דקירת מאבטח, נאשם באונס לוחם לשעבר שאושפז בחדרו ב"כפר שאול" והיה תחת השפעת תרופות פסיכיאטריות חזקות. "נתנו לי זריקה שמוטטה אותי, הוא ניצל את זה"

מחבל שמתחזה לחולה נפש מואשם באונס חייל משוחרר בבית חולים פסיכיאטרי/מערכת וואלה!

בית המשפט המחוזי בירושלים התיר היום (ראשון) לפרסום כי פלסטיני כבן 40 מבית לחם מואשם במעשה סדום בחייל משוחרר בן 22 שחלק איתו חדר בבית החולים הפסיכיאטרי "כפר שאול" בבירה. כתב האישום הוגש כבר לפני כמה חודשים, אך הדבר הותר לפרסום רק כעת, לאחר פניית וואלה! לבית המשפט.

משרד הבריאות לא פרסם את התקרית החמורה, המשטרה שהוזעקה לחקור לא פרסמה דבר על אודותיה, הפרקליטות לא הודיעה על הגשת כתב האישום והנהלת בתי המשפט לא פרסמה עליה הודעת דוברות. רק לאחר פניית וואלה! הודיעה הפרקליטות כי החשאיות מקורה בטעות גרידא, ואף ביקשה את פרסום כתב האישום כלשונו. הסניגור התנגד אך הרכב השופטים התיר את הפרסום, בו עדיין יש איסור פרסום על זהות הנאשם בשל טענות שונות של הסניגוריה הציבורית. זאת למרות שפעם אחר פעם, כולל בהליך מקביל שהביא אותו לאחרונה לבית החולים להסתכלות, נקבע כי הוא אחראי למעשיו, כשיר לעמוד לדין ומתחזה למתמודד נפש.

הגשת כתב אישום נגד גבר מבית לחם באונס חייל משוחרר שאושפז עמו בביה"ח הפסיכיאטרי כפר שאול. יואב איתיאל
הנאשם בבית המשפט. התחזה למתמודד נפש/יואב איתיאל

הגבר מבית לחם נכנס ויוצא את ישראל וניצל את הקלות הבלתי נסבלת של המעבר, את אזלת יד הרשויות, את הנתק בין מערכות המשפט הצבאית והאזרחית, את הנתק בין הערכאות הפליליות השונות ואת העונשים הקלים המוטלים על עבירות השהות הבלתי חוקית. כך, התנהלו השנה כנגדו הליכים בפני ארבעה מותבים שונים, במקביל, והתברר שהוא הורשע כבר עשר פעמים בכניסה לא חוקית לישראל.

בפעם האחרונה שנכנס, לפני חצי שנה, הוא נתפס באוטובוס בדרך חברון ב-13 ביוני. כשלמחרת הביאה אותו יחידת התביעות של משטרת ירושלים לבית משפט השלום בעיר, היא ציינה כי "לחובתו עבירה ביטחונית מהחמורות כנגד אזרחי ישראל וחיילי צה"ל", כיוון שב-2013 הוא הורשע בניסיון דקירת מאבטח במחסום קלנדיה שבגינו הוא ריצה 15 חדשי מאסר בפועל והוטל עליו גם מאסר על תנאי. עיון בגזר הדין ההוא בבית המשפט הצבאי יהודה מעלה שהוא הורשע בניסיון תקיפה והחזקת סכין אחרי ששלף אותה מאחורי גבו והתקדם לעבר המאבטחים במחסום תוך שלא נענה להוראות לעצור וגם למאבטח שדרך את נשקו, ולירי באוויר. בסופו של דבר מאבטח נאלץ לירות ברגלו כדי לנטרל אותו.

בית החולים כפר שאול. יואב איתיאל
בית החולים הפסיכיאטרי כפר שאול. הקורבן טוען שהצוות לא סייע/יואב איתיאל

תוך שהליכי המעצר השנה נמשכים אחרי שנתפס באוטובוס, ותוך שנציגת המשטרה מתריעה בפני בית משפט השלום בירושלים אודות ההרשעות הקודמות והמסוכנות הנשקפת ממנו, נמנע בית המשפט מלשחררו ושלח אותו להסתכלות. בבית החולים הפסיכיאטרי כפר שאול שיכנו אותו יחד עם החייל המשוחרר. במשך ימים הוא לא הפסיק להטריד אותו מינית ברמיזות, בהעוויות, בליטופים ובבקשות. בליל 24 ליולי, אחר חצות, הוא העיר אותו משנתו ואנס אותו.

הצעיר, שהיה מאושפז בשל התקף פסיכוטי, היה אותם ימים תחת השפעת תרופות פסיכיאטריות חזקות. "נתנו לי זריקה שמוטטה אותי. שלושה ימים לא יכולתי כמעט לעמוד על הרגליים. לא ידעתי מי אני ומה אני. הוא ניצל את זה", סיפר לוואלה!. עולה שמדובר בטיפול תרופתי נגד פסיכוזה, "עם השפעה הרגעתית עם תופעות לוואי של ישנוניות ועייפות".

בית משפט מחוזי ירושלים, דצמבר 2011. עומר מירון
בית המשפט המחוזי בירושלים. השופטים לא התירו לפרסם את שם המואשם/עומר מירון

"אחרי שהצוות הלך הוא פשוט הגיע למיטה שלי, העלה את החולצה שלי עד העורף, הוריד לי את המכנסיים והתחתונים ופשוט חדר לתוכי במשך דקה וחצי-שתיים", סיפר הצעיר לוואלה! הוא בכה בשקט תוך שנאנס. "אני הייתי בהלם וקיפאון. ולא מבין כל כך מה קורה וכואב לי", סיפר. "כשהבנתי, הוא כבר סיים את מה שהוא עשה, שזה אולי מזל כי היו ראיות למשטרה. הוא חזר למיטה שלו וסימן לי שהוא רוצה עוד".

"התחלתי לצרוח. הלכתי לאחים ולאחיות שהיו בתחנה. אמרתי להם שמשהו לא בסדר שקרה איתי ושנאנסתי. הם הקשיבו, הפנו אותי למיון בהדסה עין כרם, שם נתנו לי טיפול של אחרי אונס", שחזר. "צוות מיוחד בדק אותי ותוך כך הגיע חוקר משטרה והסברתי לו שאני עדיין תחת פסיכוזה. אחרי כמה ימים הגיע עוד חוקר לשאול אם אני דבק בגרסה שלי או משנה משהו. החזירו אותי לבית החולים כפר שאול ואז גם העבירו אותי מחלקה, אבל היו לי סיוטים ולא הצלחתי לישון מהפחד שיגיע מישהו ויתקוף אותי. עדיין המקרה הזה רודף אותי".

הנסיבות שהביאו אותו לאשפוז התחילו אחרי שנתיים וחצי בצבא. "שנה וחצי הייתי בסיירת נח"ל, אחר כך בגדוד 931", סיפר. "חודשיים החזקנו קו בחברון והיינו ברמת הגולן. התחילה הקורונה, ובשיא, באזור מרץ 2020, השאירו אותנו בבסיס 64 יום בלי לצאת. ההתקף בא בחופשה שאחרי התקופה הזו, ואז אשפזו אותי באיתנים (מרכז לבריאות הנפש, י"א) לחודשיים. אחר כך שיחררו אותי, ואחרי שנה בא האשפוז הזה בכפר שאול".

"זה הזוי שלוקחים מטופל פלסטיני מסוכן שלא אמור להיות בכלל בארץ, ושהוא עציר, ומכניסים אותו לחדר עם אזרח ישראלי. עם חייל קרבי ששירת שירות משמעותי גם בשטחים, בתפוח, בחברון, בג'נין, זה בכלל לא יעלה על הדעת", הוסיף.

השב"ח, נעצר באותו יום ומאז לא שב לבית החולים. חוות הדעת הפסיכיאטרית שנתקבלה בעניינו בתיק הכניסה לישראל הצביעה על כך שהוא אחראי למעשיו וכשיר לעמוד לדין והוא אף הורשע כבר תוך שהשופט ירון מינטקביץ', סגן נשיא בית משפט השלום בירושלים, קובע כי "לא שיתף פעולה במהלך הבדיקה באופן סלקטיבי" וכי "מבין השורות עולה כי התרשמותו של המומחה היא שניסה ליצור פסאדה של בעיה נפשית ממנה אינו סובל". הוא העיר עוד כי "גם בעין לא מקצועית ניתן להגיע למסקנה דומה מהתנהלותו של הנאשם באולם".

הגשת כתב אישום נגד גבר מבית לחם באונס חייל משוחרר שאושפז עמו בביה"ח הפסיכיאטרי כפר שאול. יואב איתיאל
הנאשם בבית המשפט המחוזי בירושלים/יואב איתיאל

כתב האישום בגין התקיפה המינית הוגש כעשרה ימים אחרי האירוע, בתום חקירה מהירה במשטרה. "חשיפת קיומם של מעשים מסוג זה במוסדות טיפול בפגועי נפש משרתת אינטרס רחב יותר של מודעות ציבורית לאירוע חמור וקשה שהתרחש לכאורה באחד המוסדות", קבעו בשבוע שעבר בבית המשפט המחוזי בירושלים השופטים ארנון דראל, אלי אברבנאל וחיה זנדברג.

"אני מאוד כועס על בית החולים", אמר הצעיר שהשתחרר ממנו בינתיים משם אבל חוזר לשם מפעם לפעם כדי לקבל את התרופות שהוא נדרש להן. "לא שמרו עליי. שמו אותי עם מישהו שכנראה אין לו מה להפסיד. אחרי שזה קרה עוד אמרה לי אחות אחת 'אנחנו לא יכולים להציב שומרים על כל חדר ואנחנו לא יכולים לבדוק את המטופלים כל דקה. לא יכולים לתת תשומת לב לכולם כל הזמן'. מהתשובות האלה אפשר להבין שלא לוקחים שם אחריות ופשוט מאפשרים שם הפקרות כזו. חוץ מהפסיכולוגית, אף אחד שם לא דיבר איתי על זה. ניסיתי להעלות את העניין בשיחת רופאים שמתקיימת פעם בשבוע אבל די הדפו אותי. אף אחד לא התנצל. לדעתי מנסים להסתיר את האירוע הזה ולשכוח אותו. אף אחד לא בא לדבר איתי, לא מהנהלת בית החולים, לא ממשרד הבריאות".

תגובות

עו"ד נאיל זחאלקה שמייצג את הפלסטיני מטעם הסניגוריה הציבורית: "מדובר באדם שמוכר ומטופל על ידי מערכת בריאות הנפש. הוא מכחיש את האישומים. אנו ממתינים לקבל את חוות הדעת הרפואית לגבי מצבו הנפשי והקוגניטיבי. לאחר שנקבל את חוות הדעת נציג את טענותינו בפני בית המשפט".

במענה לפניית וואלה! נמסר ממשרד הבריאות כי "מדובר באירוע חמור ומצער. מיד עם היוודע האירוע דיווח בית החולים למשטרה, ובתום החקירה התוקף הועמד לדין. במקביל קיבל המותקף סיוע אינטנסיבי ומיידי להתמודדותו. לאחר שבית החולים ביצע תחקיר ראשוני, ימנה משרד הבריאות צוות לבדיקת האירוע כדי להפיק את הלקחים שיסייעו למניעת מקרים דומים".

"נדגיש", הוסיפו, "כי מערכת בריאות הנפש נועדה לסייע ולטפל למי שזקוק לטיפול ואנו מגלים אפס סובלנות כלפי אירועים חמורים בפגיעה במטופלים או באנשי צוות. נפעל בנחישות בתחקור וביצוע פעולות כך שלא יהיו מקרים כאלה במערכת הבריאות".

במשרד הבריאות טוענים כי בית החולים דיווח למשרד הבריאות, אך מקור בבית החולים מסר לוואלה! כי הדיווח נעשה רק בדיעבד, לאחר פניית וואלה!. "כל זמן שהמשטרה חוקרת אנו מנועים על פי חוק לבדוק את המקרה, מחשש לפגיעה בחקירת המשטרה", מסר המשרד. אלא שחקירת המשטרה הסתיימה כבר לפני כארבעה חדשים. "הצוות יבדוק גם את נושא הדיווח ואם התקיימו הנהלים בתוך כך. כאמור בביה"ח בוצעה בדיקה ראשונית. משרד הבריאות מקים צוות בדיקה לארוע", הבטיחו במשרד הבריאות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully