וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד החוץ: ישראלי בן 22 נהרג במהומות בקזחסטן

עודכן לאחרונה: 8.1.2022 / 19:20

לבן קוג'יאשוילי, שגר בקזחסטן בשנים האחרונות, נורה למוות כחלק מההפגנות האלימות נגד השלטון שפרצו בתחילת השבוע. חברו: "נורה צרור סמוך לביתו, הוא לא קשור להפגנות". קושי בהחזרת גופתו לארץ - קזחסטן מנותקת מהאינטרנט, והקשר איתה מתנהל בטלפונים לווייניים

בווידאו: כוחות צבא פותחים באש לעבר מפגינים בעיר אלמטי, קזחסטן/טוויטר

לבן קוג'יאשוילי, ישראלי בן 22, נהרג אתמול בערב מירי בעיר אלמטי בקזחסטן כחלק מהמהומות האלימות במדינה - כך עדכן היום (שבת) משרד החוץ. לבן התגורר בקזחסטן בשנים האחרונות, ומשרד החוץ נמצא בקשר עם הוריו הנמצאים בקזחסטן ועם משפחתו בארץ ומסייע בהעברת הגופה לקבורה בישראל.

עו"ד רוסטיסלב אדלשטיין מאשדוד, חבר של המשפחה המכיר את לבן מילדותו, סיפר לוואלה! כי לבן נורה סמוך לביתו כשנהג ברכבו לעבודה, ולא היה קשור לשום הפגנה. "פתאום נשמע צרור יריות והוא נפגע משני כדורים. העבירו אותו לבית חולים שם ניסו עוד להחיות אותו אבל נאלצו לקבוע את מותו. עוד שני מקומיים שהיו איתו נפצעו קל".

מאז נודע לו אתמול בערב, אדלשטיין מעיד כי הוא עושה את כל המאמצים להביא את הגופה לארץ באמצעות מטוס פרטי. "משרד החוץ וגם סגן ראש העיר אשדוד, אלי נכט, מעורבים אישית ואנחנו מודים להם מאוד", ציין. משפחתו של לבן עלתה לישראל בשנות התשעים ולבן נולד בארץ, גדל והתחנך באשדוד ועשה את לימודיו הגבוהים בקזחסטן, שם גם עבד בשנים האחרונות בעסקי הנדל"ן. הייתה לו פעילות עסקית גם בישראל, ולאחרונה בעיקר שם. הוא היה בעיצומם של לימודי רפואת שיניים. "זה אסון גדול", אמר אדלשטיין. "רק לפני כשנה וחצי נישא לאזרחית קזאחית יהודיה והם התגוררו באלמאטי, לפני כחצי שנה נולד לבני הזוג ילד".

לבן קוג׳יאשוילי, ישראלי בן 22 שנהרג במהומות בקזחסטן. באדיבות המשפחה
לבן קוג'יאשוילי/באדיבות המשפחה

הוריו של לבן, נתן ומרינה, זיהו היום את הגופה. "המצב שם קטסטרופלי, חדרי המתים מלאים, היו שם כחמש מאות גופות", סיפר אלי נכט, סגן ראש העיר אשדוד שמסייע להבאת גופתו של לבן לקבורה בארץ. "כל המשפחה תחזור לארץ, השאלה מתי", הבטיח.

"אנחנו מקווים שיתנו להם אישור לצאת עם הגופה", אמר נכט. "רק מטוסי תובלה מורשים לצאת מהמדינה. אנחנו עובדים מול ראש 'נתיב' נטע בריסקין-פלג שמסייעת, ומחכים לאישור. התקשורת עם קזחסטן קשה, הפילו את האינטרנט, אין וואטסאפ. עובדים באמצעות טלפונים לווייניים".

לבן קוג׳יאשוילי, ישראלי בן 22 שנהרג במהומות בקזחסטן, ואשתו. באדיבות המשפחה
לפני כחצי שנה נולד לבני הזוג ילד. לבן ואשתו/באדיבות המשפחה

ביום חמישי משרד החוץ פרסם אזהרת מסע למבקרים בקזחסטן, ברקע ההפגנות האלימות שפרצו בתחילת השבוע. שגרירות ישראל בנור-סולטן ומטה משרד החוץ בירושלים הדגישו כי הם נמצאים בקשר ישיר עם אזרחים ישראלים שנמצאים במדינה.

"הקשר הטוב והחזק בין מדינת ישראל לרפובליקת קזחסטן מבוסס על היחסים החמים בין העמים ושיתוף הפעולה הפורה בין הממשלות", נכתב בהודעה מטעם משרד החוץ. לפי ההערכות, בקזחסטן יש כמה מאות אזרחים ישראלים, רובם המוחלט כאלה שעלו לארץ ועזבו לאחר מספר שנים.

כלי רכב שרוף בחזית מבנה העיירה העולה באש באלמטי, קזחסטן, 5 בינואר 2022. רויטרס
המהומות בקזחסטן/רויטרס

אתמול, נשיא קזחסטן קאסים-ג'ומארט טוקאייב אמר כי הוא הורה לכוחות הביטחון "לירות ללא אזהרה" במפגינים במדינה, על רקע הדיכוי האלים של המחאות נגד הממשלה. בנאום שנשא ושודר בטלוויזיה, טוקאייב דחה את הקריאות לקיים שיחות עם המפגינים הן "קשקוש", ואמר: "איזה סוג של שיחות נוכל לקיים עם פושעים ורוצחים?". לדבריו, "היינו צריכים להתמודד עם פושעים חמושים ומערוכים היטב, מקומיים וזרים. ליתר דיוק, עם טרוריסטים. לכן, אנחנו צריכים להשמיד אותם, וזה יקרה בקרוב".

ההפגנות פרצו ביום ראשון במחוז מנגיסטאו שבמערב המדינה, בעקבות ביטול הפיקוח הממשלתי על מחירי הגז בתחילת השנה. תושבים רבים עברו למכוניות המונעות בגז בשל מחירו הנמוך. בניסיון לעצור את המחאות, הממשלה התפטרה והנשיא הורה על החזרת הפיקוח על מחירי האנרגיה, אך ההפגנות התרחבו להבעת זעם כללית נגד טוקאייב וקודמו בתפקיד, נורסולטן נזרבייב. לדברי הנשיא, 26 "פושעים חמושים", כלשונו, ו-18 אנשי ביטחון נהרגו במהומות. כ-4,400 בני אדם פונו מהמדינה.

נזרבייב בן ה-81 שלט על קזחסטן במשך קרוב ל-30 שנה, לפני שהתפטר ב-2019 ובחר את טוקאייב כיורשו. הוא המשיך להחזיק בסמכויות נרחבות, כולל דרך הנהגת המועצה לביטחון לאומי, אך טוקאייב החליף אותו אתמול בתפקיד והדיח את אחיינו של נזרבייב מסגן יו"ר הוועדה לביטחון לאומי, היורשת של הקג"ב.

למרות המשאבים הרבים של קזחסטן, רוב 19 מיליון אזרחיה נותרו עניים. קזחסטן היא גם המקור השני בגודלו בעולם לכריית ביטקוין אחרי ארצות הברית, וכוח העיבוד של המטבע הווירטואלי צנח בימים האחרונים בשל השיבושים הקשים באינטרנט במדינה.

בעקבות המהומות התירה ממשלת ארצות הברית לכל עובדי שגרירותה ובני משפחותיהם לעזוב את המדינה, למעט עובדים בתפקידי חירום. משרד החוץ האמריקני קרא לאזרחי ארצות הברית למצוא מחסה במקום בטוח, עד למועד שבו ניתן יהיה לעזוב את המדינה מבלי להסתכן.

  • עוד באותו נושא:
  • קזחסטן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully