וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההפגנות בקזחסטן: רוסיה שלחה כוחות, עשרות נהרגו בעימותים

עודכן לאחרונה: 6.1.2022 / 14:23

ברית צבאית אזורית בהובלת מוסקבה הסכימה לבקשת הנשיא לשלוח "משקיפים" על מנת לדכא את המהומות הקשות ביותר ב-30 שנות עצמאותה של קזחסטן. באלמטי, העיר הגדולה במדינה, חיילים פתחו באש לעבר מפגינים. הרשויות דיווחו על 13 הרוגים מכוחות הביטחון

בווידאו: כוחות צבא פותחים באש לעבר מפגינים בעיר אלמטי, קזחסטן/טוויטר

רוסיה ומדינות שכנות נוספות של קזחסטן שלחו היום (חמישי) כוחות "משקיפים" לשטחה כדי שיסייעו בהשבת היציבות. זאת בעקבות המהומות, הקשות ביותר במדינה מאז עצמאותה ב-1991, שפרצו במחאה על העלאת מחירי הדלק ומאז התפשטו למאבק בשלטון. במקביל, הטלוויזיה הממלכתית דיווחה כי הבנק המרכזי החליט על השעיית על פעילות המוסדות הפיננסיים, והאינטרנט ברחבי מדינת הענק נותר ברובו מושבת. הממשלה הכריזה אתמול מצב חירום כדי להשליט את הסדר.

הנשיא קאסים-ג'ומארט טוקאייב פנה אתמול אל ארגון האמנה לביטחון משותף - ברית צבאית בהובלת מוסקבה הכוללת כמה רפובליקות סובייטיות לשעבר, בהן קזחסטן - וביקש סיוע להשבת הסדר. מלבד רוסיה וקזחסטן, בארגון חברות גם בלארוס, טג'יקיסטן, קירגיזסטן וארמניה. הארגון לא נקב בהיקף הכוח שנשלח לקזחסטן, אך הוא כלל כוחות צנחים רוסיים.

בנאום שנשא אתמול לאומה, טען הנשיא כי "כנופיות טרור שאומנו על ידי גורמים זרים" משתלטות על מבנים, תשתיות וכלי נשק. באלמטי, העיר הגדולה ביותר בקזחסטן ואחד ממוקדי המהומות, המשטרה אמרה הבוקר כי כוחות הביטחון "חיסלו" עשרות מפגינים. המשטרה אמרה כי בעימותים נהרגו 13 מאנשי כוחות הביטחון, בהם שניים שראשיהם נערפו, ושהיא עצרה 2,000 איש. על פי משרד הבריאות, יותר מאלף איש נפצעו במהלך ההפגנות, ויותר מ-400 מהם מאושפזים בבתי החולים.

כלי רכב שרוף בחזית מבנה העיירה העולה באש באלמטי, קזחסטן, 5 בינואר 2022. רויטרס
המהומות הקשות ביותר מאז עצמאות המדינה. מבנה העירייה באלמטי עולה באש, אתמול/רויטרס

בסרטונים שפורסמו ברשתות החברתיות תועדו כוחות מסיירים ברחובותיה הערפיליים של אלמטי במהלך הלילה ופותחים באש, לצד מעשי ביזה נרחבים בעיר. הטלוויזיה הממלכתית הראתה היום תיעוד של ערימות כלי נשק ברחובות שאותם אספו עוברי אורח.

בשעות הבוקר נראו כמה נגמ"שים ועשרות חיילים נכנסים לכיכר המרכזית בעיר, שבה הפגינו מאות אנשים. עדי ראיה דיווחו על ירי שנפתח לעבר ההמון עם התקדמות הכוחות. בהמשך הבוקר, נראה היה כי השקט שב למקום.

אתמול, המפגינים הסתערו על לשכתו של ראש העיר, ועשן היתמר מהמבנה. בנמל התעופה בעיר, המרכזי במדינה, הושבתו הטיסות אחרי שהמפגינים השתלטו על המתחם.

כוחות צבא בעימותים עם מפגינים בעיר אלמטי, קזחסטן, 6 בינואר 2022. רויטרס
הרשויות תיארו את המפגינים כ"טרוריסטים". כוחות צבא באלמטי, היום/רויטרס

קזחסטן, יצרנית נפט גדולה, נמצאת תחת שלטון ריכוזי והיא טיפחה תדמית של מדינה יציבה. זו עזרה לה למשוך השקעות זרות בסך מיליארדי דולרים בתעשיות הנפט והמתכות שלה ב-30 השנים שחלפו מאז עצמאותה מברית המועצות. רוסיה נותרה בעלת בריתה המרכזית, והיא הזהירה מפני "התערבות חיצונית" במשבר.

המהומות בקזחסטן, וההתערבות המהירה של רוסיה, מגיעות בזמן שבמערב חוששים מפני בחישותיה באוקראינה, גם היא רפובליקה סובייטית לשעבר.

ארצות הברית גינתה את מעשי האלימות והרס הרכוש בקזחסטן וקרא למפגינים ולרשויות לנהוג באיפוק. בהודעת משרד החוץ בוושינגטון, קרא הממשל לקזחסטן - שאותה תיאר בתור "שותפה מוערכת" ולכל האזרחים "לכבד ולהגן על המוסדות החוקתיים, זכויות אדם וחופש התקשורת, כולל באמצעות החזרת רשת האינטרנט.

נשיא קזחסטן קאסים-ג'ומארט טוקאייב בנאום לאומה בעקבות המהומות, 5 בינואר 2022. AP
הדיח את הנשיא לשעבר מיו"ר המועצה לביטחון לאומי. טוקאייב בנאום לאומה, אתמול/AP

ההפגנות פרצו ביום ראשון במחוז מנגיסטאו שבמערב המדינה, בעקבות ביטול הפיקוח הממשלתי על מחירי הגז בתחילת השנה. תושבים רבים עברו למכוניות המונעות בגז בשל מחירו הנמוך. בניסיון לעצור את המחאות, הממשלה התפטרה והנשיא הורה על החזרת הפיקוח על מחירי האנרגיה, אך ההפגנות התרחבו להבעת זעם כללית נגד טוקאייב וקודמו בתפקיד, נורסולטן נזרבייב.

נזרבייב בן ה-81 שלט על קזחסטן במשך קרוב ל-30 שנה, לפני שהתפטר ב-2019 ובחר את טוקאייב כיורשו. הוא המשיך להחזיק בסמכויות נרחבות, כולל דרך הנהגת המועצה לביטחון לאומי, אך טוקאייב החליף אותו אתמול בתפקיד והדיח את אחיינו של נזרבייב מסגן יו"ר הוועדה לביטחון לאומי, היורשת של הקג"ב.

בטלדיקורגן, מחוז הבית של נזרבייב, מפגינים תועדו אתמול מפילים פסל ברונזה ענקי שלו. למרות המשאבים הרבים של קזחסטן, רוב 19 מיליון אזרחיה נותרו עניים. קזחסטן היא גם המקור השני בגודלו בעולם לכריית ביטקוין אחרי ארצות הברית, וכוח העיבוד של המטבע הווירטואלי צנח יותר מ-10% אתמול אחרי השבתת האינטרנט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully