וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפגנות חריגות בקזחסטן בשל עליית מחירי הדלק, הנשיא הכריז מצב חירום

עודכן לאחרונה: 5.1.2022 / 21:32

הממשלה פוטרה והנשיא הורה על החזרת הפיקוח על המחירים, אך העימותים נמשכו גם אחרי הטלת מצב חירום במוקדי המחאה. באלמטי, מפגינים הסתערו על לשכתו של ראש העיר. הרשויות אמרו כי כמאה שוטרים נפצעו, כ-200 מפגינים נעצרו

מפגינים בעיר אלמטי, קזחסטן/טוויטר

נשיא קזחסטן, קאסים-ג'ומארט טוקאייב, הכריז הלילה (רביעי) על מצב חירום בכמה אזורים במדינה, כולל בבירה נורסלטן, בעקבות הפגנות חריגות הנמשכות מאז יום ראשון במחאה עליית מחירי הדלק. הוא קיבל את התפטרותה של הממשלה והורה להחזיר את הפיקוח על מחירי הגז הטבעי ולהרחיבם לדלק, לדיזל ולמוצרי צריכה אחרים "החשובים מבחינה חברתית".

אתמול בשעות הערב, המשטרה ירתה גז מדמיע ורימוני הלם לעבר מאות מפגינים בכיכר המרכזית בעיר אלמטי, שהייתה בעבר הגדולה ביותר ברפובליקה הסובייטית לשעבר, והעימותים נמשכו באזורים סמוכים. הרשויות אמרו כי קרוב למאה שוטרים נפצעו בעימותים וכי קרוב ל-200 אנשים נעצרו אחרי שתקפו מבני ממשלה בכמה ערים.

למרות ההודעה על התפטרות הממשלה וביטול עליית מחירי הדלק, העימותים במדינה שבמרכז אסיה נמשכו גם היום. באלמטי, המוני מפגינים הסתערו על לשכת ראש העיר, אחרי שכוחות הביטחון לא הצליחו לבלום אותם. ברחבי המדינה דווח על תקיפת בנקים, חנויות ומסעדות.

מהומות במחאה על עליית מחירי הגז הטבעי בעיר אלמטי, קזחסטן, 5 בינואר 2022. רויטרס
מצב חירום הוכרז בחלקים מהמדינה. הפגנות באלמטי, הלילה/רויטרס
מפגינים בעיר אלמטי, קזחסטן, 5 בינואר 2022. רויטרס
בנקים, חנויות ומסעדות הותקפו ברחבי המדינה. מפגינים באלמטי, היום/רויטרס

קזחסטן, יצרנית נפט גדולה, נמצאת תחת שלטון ריכוזי והיא טיפחה תדמית של מדינה יציבה. זו עזרה לה למשוך השקעות זרות בסך מיליארדי דולרים בתעשיות הנפט והמתכות שלה ב-30 השנים שחלפו מאז עצמאותה מברית המועצות. רוסיה נותרה בעלת בריתה המרכזית, והיא הזהירה מפני "התערבות חיצונית" במשבר.

הרשויות הורו לתושבים להישאר בבתיהם, ואמרו כי הפעילות של כוחות הביטחון נמשכת. ההפגנות פרצו ביום ראשון במחוז מנגיסטאו שבמערב המדינה, בעקבות ביטול הפיקוח הממשלתי על מחירי הגז בתחילת השנה. תושבים רבים עברו למכוניות המונעות בגז בשל מחירו הנמוך.

בתגובה למחאות, הנשיא הורה לממשלה לנסח חוק שיגן על פושטי רגל לשקול את הקפאת מחירי החשמל ומכירי השכירות של משפחות עניות. הוא אמר כי המצב משתפר במוקדי המחאות, כולל באלמטי, אך מאז דווח על המשך העימותים בעיר.

כוחות ביטחון נפרסים מול מפגינים בעיר אלמטי, קזחסטן, 5 בינואר 2022. רויטרס
כוחות הביטחון נפרסים כדי לבלום את המפגינים באלמטי, היום/רויטרס
נשיא קזחסטן קאסים-ג'ומארט טוקאייב ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין בכינוס ביטחוני בסנט פטרסבורג, 28 בדצמבר 2021. רויטרס
טוקאייב ופוטין בכינוס ביטחוני בסנט פטרסבורג, בחודש שעבר/רויטרס

בנוסף להחלפת ראש הממשלה, טוקאייב גם מינה לראשונה סגן לראש הוועדה לביטחון לאומי, שהחליף את סמאט אביש, אחיין של השליט לשעבר נורסולטן נזרבייב. נזרבייב בן ה-81 שלט על קזחסטן במשך קרובל -30 שנה, לפני שהתפטר ב-2019 ובחר את טוקאייב כיורשו. נזרבייב מחזיק עוד בסמכויות נרחבות בתור יו"ר הוועדה, אך הוא לא כינס אותה או הגיב על האירועים השבוע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully