וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מקרון: אמרר את חיי הלא מחוסנים; יותר ממיליון נדבקים בארה"ב

עודכן לאחרונה: 5.1.2022 / 10:17

נשיא צרפת מבטיח להמשיך "להציק" ללא מחוסנים בניסון לבלום את ההתפרצות הנוכחית, בעוד שהצבעה בפרלמנט על תו ירוק נדחתה בשל התנגדות האופוזיציה. בארה"ב נשבר שיא עולמי, וביידן הודיע על הכפלת הזמנת החיסונים מפייזר. בשבדיה, המלך והמלכה נדבקו בנגיף

נשיא צרפת, עמנואל מקרון 27 בדצמבר 2021. רויטרס
"אמשיך לעשות זאת – עד הסוף". מקרון/רויטרס

ארצות הברית, צרפת, שבדיה וספרד, הן רק חלק מהמדינות בעולם המתמודדות עם גל קשה של תחלואה בווריאנט אומיקרון והדלתא. בארצות הברית, הנשיא ג'ו ביידן הודיע כי יוכפלו הזמנות התרופות של פייזר נגד הנגיף.

בצרפת, שנמצאת גם היא במצב קשה, היו אמורים לאשר תעודת מתחסן נוקשה יותר, אך ויכוח סוער עם האופוזיציה במדינה, פיזר את הדיון ללא החלטות. הנשיא עמנואל מקרון הזהיר כי הוא רוצה "למרר" את חייהם של הלא מחוסנים. "אני באמת רוצה להטריד אותם, ואני אמשיך לעשות זאת - עד הסוף", הוא אמר לעיתון לה פריזיאן.

בשבדיה שברו שיא מקומי של שנה בתחלואה בקורונה, ובספרד הצביעו על חזרה ללימודים על אף נתוני תחלואה גבוהים.

אישה מתחסנת במונטריי, ארה"ב, 4 בינואר, 2022. רויטרס
אישה מתחסנת במונטריי, ארה"ב. אתמול/רויטרס

שיאנית הנדבקים העולמית מאז פרצה המגיפה היא ארצות הברית שרשמה בתוך יממה יותר ממיליון מאובחנים בנגיף ביום אחד. לפי נתוני אוניברסיטת ג'ון הופקינס, 1,080,211 איש נדבקו בווירוס ביום שני, על רקע התפשטותו המהירה של וריאנט אומיקרון המדבק. השיא הקודם נרשם אך לפני ארבעה ימים, גם כן בארצות הברית, והיה 590 אלף מקרים "בלבד".

הנשיא ג'ו ביידן אמר כי ארצות הברית תכפיל את הזמנות התרופות של פייזר נגד הנגיף. "היום אני מנחה את הצוות שלי לעבוד עם פייזר כדי להכפיל את ההזמנה שלנו מעשרה מיליון ל-20 מיליון מנות שיסופקו בחודשים הקרובים". הנשיא גם הזהיר במהלך דבריו כי "ייתכן שנצטרך אפילו יותר".

ביידן ביקש מהאזרחים האמריקנים לנצל כבר את מה שיש בהתמודדות מול הנגיף, והודה כי "השבועות הקרובים הולכים להיות מאתגרים". "אנחנו הולכים לראות, כפי שכולכם שמעתם, המשך עלייה במספר המקרים".

אנשים עומדים בתור לבדיקת קורונה במדריד, 27 בדצמבר, 2021. רויטרס
תור לבדיקת קורונה במדריד/רויטרס

ד"ר אנתוני פאוצ'י, המומחה הבכיר ביותר למגיפות בארצות הברית, אמר כי המדינה עומדת בפני "גידול כמעט אנכי" במספר המקרים, וייתכן שהשיא של ההתפרצות הנוכחית יגיע רק בעוד כמה שבועות. עם זאת, הוא ציין לדוגמה את דרום אפריקה - שבה האומיקרון התפשט במהירות לפני שדעך - כמקור לתקווה.

כך, למשל, שיעורי התמותה והאשפוזים בארצות הברית בשבועות האחרונים נמוכים הרבה יותר בהשוואה לגלים קודמים של המגיפה. לפי אוניברסיטת ג'ון הופקינס, בשבוע החולף, מתו 8,652 מהנגיף בארצות הברית. מספר המתים מקורונה בארצות הברית הוא הגבוה ביותר בעולם - לפחות על פי הנתונים הרשמיים - והוא מתקרב ל-900 אלף.

המחקרים מראים כי האומיקרון גורם למחלה קלה יותר בהשוואה לזן הדומיננטי הקודם, הדלתא, אך החשש הוא שמספר החולים האדיר יגרום לעומס על בתי החולים.

ויכוח סוער בפרלמנט בצרפת

בצרפת, שגם בה התחלואה נמצאת במגמת עלייה עם יותר מ-60 אלף מאומתים ביום, מתנהל ויכוח סוער בעניין החלת "תעודת מתחסן" נוקשה יותר. הממשלה תקפה חברי פרלמנט מהאופוזיציה לאחר שדיון סוער בנושא, פוזר לאחר שבע שעות בלי החלטות.

דובר הממשלה, גבריאל אטל, האשים אתמול את חברי האופוזיציה בפוליטיזציה של המהלך מאחר שלדבריו מדובר ב"צעדים חיוניים בזמן מצב חירום". ההצעה כוללת את הפיכת "תעודת הבריאות" הנוכחית המחייבת חיסון, החלמה מקורונה או בדיקה שלילית - ל"תעודת מתחסן" שרק היא תעניק כניסה למסעדות, ברים, מוזיאונים, בתי קולנוע, תיאטראות, רכבות למרחקים ארוכים, בתי מלון ומקומות ציבוריים רבים אחרים.

קורונה בפריז 26 בדצמבר 2021. AP
אנשים בתור לבדיקת אנטיגן. פריז, דצמבר/AP

הדיון, שהחל ביום שני אחר הצהריים, היה אמור להימשך עד שעות הבוקר המוקדמות ביום שלישי, כשכניסת תוקפה של "תעודת מתחסן" תוכננה ל-15 בינואר. אך כעת הפרלמנט צפוי לדון בעוד יותר מ-500 תיקונים להצעה ובינתיים הדיון נדחה.

בין הנדבקים בשבדיה: המלך והמלכה

גם במדינה הסקנדינבית נחצה לאחרונה שיא יומי של תחלואה בקורונה - עם 11,507 מאומתים, מה שמבשר על גל רביעי במדינה. השיא הקודם בשוודיה נחצה בדצמבר 2020 עם 11,376 מאומתים ביממה.

גל התחלואה החדש במדינה, הנובע בין היתר עם התפשטות גל האומיקרון שנמצא מדבק יותר, הגיע לשבדיה אחרי שהכה בשכונותיה הנורדיות והביא בשבועות האחרונים לעלייה חדה במספר המקרים וליותר ויותר לאשפוזים.

בין המאומתים היו גם מלך שבדיה קרל ה-16 גוסטב והמלכה סילביה. "המלך והמלכה, שמחוסנים במלואם בשלוש מנות, סובלים מתסמינים קלים והם מרגישים טוב, בהתחשב בנסיבות", נכתב בהצהרה מטעם הארמון.

אנשים ממתינים לבדיקת קורונה, קליפורניה, ארה"ב, 4 בינואר, 2022. רויטרס
תור לבדיקת קורונה בקליפורניה, אתמול/רויטרס

ספרד

גם בספרד נרשמו נתוני הדבקה גבוהים, כשמקרי ההדבקה בזן הדרום אפריקני מהווים כ-43% מהמקרים בשבוע שלפני חג המולד. במדינה מתקיים דיון ציבורי על החזרה ללימודים תחת נתוני התחלואה הגבוהים, אך נרשם קונצנזוס נדיר במדינה השסועה פוליטית, כש-17 המחוזות הצביעו פה אחד על חזרה ללימודים ביום שלישי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully