וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצה"ל הבינו שכליאת סרבני השיבוץ הייתה טעות, ומשנים את הגישה

עודכן לאחרונה: 3.1.2022 / 8:43

תכנית חדשה שמיושמת בבקו"ם הורידה את מספר המסרבים להתפנות מ-364 בשנת 2018 ל-6 השנה. במסגרתה נמנעות רשויות הצבא משליחת המתגייסים לכלא בשבוע הראשון ומאפשרות לחיילים שאינם מרוצים מהשיבוץ להיפגש עם קצין מיון. אכ"א: בגיוס הלחימה האחרון לא נעצר אף חייל

בווידאו: מתגייסים מחזור אוגוסט 2021 בבקו"ם/צילום: ראובן קסטרו

רק שישה חיילים נשלחו לכלא צבאי בשנה שחלפה בעקבות סירוב להתפנות מבסיס הקליטה והמיון של צה"ל ליחידות שאליהן שובצו. מדובר בירידה חדה ביחס לשנים הקודמות. לשם השוואה, בשנת 2018 נשלחו לכלא הצבאי 364 חיילים. בשנת 2019 ירד המספר ל-259 ובשנת 2020 עמד המספר על 120 חיילים.

הסיבה לירידה החדה קשורה לחניכתו של מסלול חדש לסרבני שיבוץ. על פי המדיניות החדשה, נמנעות רשויות הצבא משליחת מתגייסים לכלא הצבאי בשבוע הראשון שלאחר גיוסם. בבקו"ם הגמישו את האפשרות לשנות את השיבוץ ביום הגיוס וגם מאוחר יותר. כמו כן הוחלט לאפשר לחיילים בשרשרת החיול להיפגש עם קצין מיון אם הם אינם מרוצים מהשיבוץ שלהם, ולהסביר את הסיבות לכך. חיילים מופנים בשלב הזה למפקדים מהחייל או היחידה שאליה הם מיועדים, ואם הם עדיין לא מוכנים להתפנות, הם ממשיכים את התהליך מול קצין המיון.

מתגייסים בבוק"ם 12 באוגוסט 2021. ראובן קסטרו
התהליך חל רק על חיילים המעוניינים לשרת. מתגייסים בבקו"ם/ראובן קסטרו

כחלק מהתוכנית החדשה, עד שחייל מסכים לשיבוץ הוא לן בבקו"ם או נשלח לתקופה נוספת בביתו. בתקופה זו נעשה מאמץ להציע לו אפשרויות נוספות לשירות. במקרה שמתחיל בכל זאת תהליך סרבנות, עם כניסתו של החייל למעצר נעשה מאמץ לשכנעו להתפנות על ידי הקצינים הבכירים בבסיס, כולל מפקד הבקו"ם.

המדיניות החדשה נחלה הצלחה ולדברי גורמים באכ"א, "בגיוס הלחימה ותומכי הלחימה האחרון (גיוס נובמבר-דצמבר) לא נכנס אף חייל לכלא". מכלל ששת החיילים שנעצרו בגלל סירוב בשנה שעברה, אחת מהן נכלאה משום שהתעקשה להשתבץ כמדריכת חי"ר, למרות שלא עמדה בתנאי הסף. באכ"א אומרים, כמו כן, שהמדיניות כיום מאפשרת לחיילים אפשרויות מגוונות כדי שירגישו ששיבוצם תואם את רצונם האישי, כולל אפשרות לדחות את השירות במידה שגיוס לתפקיד שהחייל מעוניין בו הסתיים. התהליך חל על חיילים המעוניינים לשרת, ולא על סרבני גיוס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully