וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עלייה בטרור ביו"ש, פגיעה קשה בנתיבי הברחת הנשק: צה"ל מסכם שנה

עודכן לאחרונה: 28.12.2021 / 18:52

יותר מ-1,000 תקיפות במזה"ת, 75 רחפנים חצו מלבנון, מאות טילי נ"מ לעבר חיל האוויר ו-12 טון פצצות בעזה: השנה של צה"ל בגזרות השונות הייתה מתוחה מקודמתה, ומלאת יעדים. כוכבי: "הבאנו לשיבוש משמעותי של כלל צירי החדרת אמצעי הלחימה". כך זה נראה

בווידאו: סיכום שנת 2021 בצה"ל/צילום: דו"צ

חופש הפעולה של צה"ל בלבנון נפגע, סוריה מגבירה את פעילות ההגנה האווירית, היקף הפיגועים ביו"ש עלה, בעזה נשמרת ההרתעה ואיראן רחוקה שנתיים מהחלטה על פצצת אטום. כך נראית תמונה חלקית של סיכומי צה"ל לשנת 2021 המתוחה.

הרמטכ"ל אביב כוכבי החל לסכם את השנה בשבועות האחרונים, ועם הפנים לשנה הבאה, הוא החל להציג מגמות לשנת 2022. "הגדלת היקף המבצעים בשנה החולפת הביא לשיבוש משמעותי של כלל צירי החדרת אמצעי הלחימה לזירות השונות על ידי אויבינו", אמר כוכבי השבוע - והכריז: "תוכנית בניין הכוח של צה"ל התקדמה באופן משמעותי"

בסך הכול, בשנת 2021 בוצעו יותר מאלף תקיפות בכל רחבי המזרח התיכון, כולל שומר חומות. נתונים מהם ניתן להסיק כי בממוצע - כל כמה ימים מתבצע מבצע של צה"ל במזרח התיכון. אולם היקף זה לא מייצג בהכרח את ההישגים שאיתם סיים צה"ל את השנה, והמצב בגזרות השונות מצייר תמונה מורכבת יותר.

פעילות צה"ל במבצע שומר חומות. דובר צה"ל
לפי הערכות בצה״ל חלה התקדמות גדולה בנושא השבויים והנעדרים/דובר צה"ל

לבנון

באופן כללי יש לצה"ל חופש פעולה גבוה באוויר, בים וביבשה - אך מצבו של חיל האוויר הורע בשנה האחרונה עם כניסה של מערכות הגנה אוויריות לאזור. בצה"ל מנסים להתגבר על הפגיעה בחופש הפעולה האווירי.

בחודשים האחרונים צה"ל פועל כדי להתמודד בצורה יעילה עם הקושי בגיחות מעל שמי לבנון. נתון חיובי שתואם את איכות התוכניות המבצעיות לתקיפות במסגרת מלחמה נגד לבנון מצביע על עליה של פי עשרה בהיקף החימושים הכבדים. זאת לעומת מלחמת לבנון השנייה אז היו משמעותית פחות חימושים כבדים.

בגבול לבנון יש ירידה בחדירות רחפני חיזבאללה אך הם עדיין גבוהים ומשרתים את הארגון השיעי במלאכת איסוף המודיעין על הכוחות, המוצבים והבסיסים. בשנת 2020 החדיר חיזבאללה 94 רחפנים לשטח ישראל, ובשנת 2021 - 74.

בתוך כך, בניית המכשול בגבול לבנון כבר החלה ובשונה מהחומה בדרום תכלול ה"חומה החכמה" יכולות איסוף, ייצור מודיעין, ויכולות השמדה. תוך שנתיים יסיימו את רוב בניית החומה.

סיכום אירועים בגזרת איו"ש. דובר צה"ל
לפי הנתונים האיראנים ממשיכים להתחמש ביותר טילים בליסטיים שמגיעים לעורף ישראל/דובר צה"ל

סוריה

משטר אסד שולט ב-70% מהשטח הסורי. שאר השטחים בשליטה טורקית, כורדית ואמריקנית. אסד, לפי הערכות בצה"ל, לא רוצה השפעות זרות בשטח שבשליטתו מה שמהווה בעיה לאיראנים. צה"ל לפי פרסומים זרים תוקף יעדים איראנים על אדמת סוריה אך נזהר לא להרוג.

לפי דיווחים, בתקיפות נפגעים גם יעדים של הצבא הסורי שמשתף פעולה עם האיראנים. לפי נתוני צה"ל, הסורים הפכו לאגרסיבים בפעילות נגד חיל האוויר. אם בשנת 2019 שיגרו הסורים יותר ממאה טילים נגד מטוסים, בשנת 2020 - עלייה נוספת ובשנת 2021 נורו יותר ממאות טילים מסוג זה.

בגזרה זו בוצעו עשרות מבצעים שונים באמצעות מאות חימושים, נגד עשרות רבות של מטרות.

תקיפה בלטקיה, 7 בדצמבר, 2021. הטלוויזיה הסורית, אתר רשמי
נזקי תקיפה בלטקיה, תחילת החודש/אתר רשמי, הטלוויזיה הסורית

איראן

לפי הערכה בצה"ל, איראן נמצאת במרחק שנתיים מהחלטה לפצצה גרעינית

איראן ממשיכה להתבסס בסוריה אך בניגוד גמור לתחזיות של משמרות המהפכה. לפי נתוני צה"ל, 70% מהזמן צירי ההברחה באוויר, בים וביבשה סגורים כתוצאה מתקיפות של צה"ל ומה שהצליח לעבור מתחת לאף של אגף המודיעין בצה"ל היה ביחס מצומצם לשנת 2020. האיראנים מתנהלים תחת מגבלות מאחר ולא ניתן להבריח למשל טילי קרקע אוויר במטוסים.

לפי הערכה בצה"ל, איראן נמצאת במרחק שנתיים מהחלטה לפצצה גרעינית וגם אם יהיו לאיראנים חמש פצצות - הם לא ימהרו להשתמש בהן ולכן בפרק הזמן הזה מתכוונים בצה"ל להאיץ תכנון, אימונים, מוכנות ורכש על בסיס 6.1 מיליארד שקלים שהתקבלו בשנתיים האחרונות.

במקביל, מדגישים בצה"ל, כי אי אפשר לצאת להתקפה באיראן מבלי להיות ערוכים למערכה במעגל ראשון: חזית לבנון, סוריה ורצועת עזה ולכן צה"ל האיץ רכש בתחום המיירטים לסוללות הגנה אוויריות, חימושים עבור חיל האוויר והגברת מוכנות היבשה.

לפי הנתונים שבידי צה"ל האיראנים ממשיכים להתחמש ביותר טילים בליסטיים שמגיעים לעורף מדינת ישראל ומעבים את מערכי ההגנה האווירית סביב המתקנים הרגישים. שינויים אלו מחייבים את אמ"ן להגביר את קצב והיקף איסוף המודיעין.

מטוס קרב ואיש צוות קרקע בהאנגר של חיל האוויר במבצע שומר החומות, 20 במאי 2021. דובר צה"ל
הסורים הפכו לאגרסיבים בפעילות נגד חיל האוויר/דובר צה"ל

עזה

לגבי התמרון היבשתי במידה וכוחות היבשה יידרשו לכך, מתכוון הרמטכ"ל לקיים מסדר מטכ"לי בעוד כמה חודשים לכלל הצבא

לפי הערכות בצה"ל, נשמרת ההרתעה מול חמאס ושאר ארגוני הטרור לאחר מבצע שומר חומות. במסגרת שינוי המדיניות שעליה הנחה שר הביטחון בני גנץ, הוחלט להטיל 12 טון פצצות וטילים בתגובה להפרחת בלוני טרור ומאז פסקה השיטה. בנוסף לכך, על רקע הפער שנחשף במבצע שומר חומות בתחום שיגורי הרקטות ופצצות המרגמה, הוחלט להקים מנהלת מיוחדת שתעסוק במענה רב ממדי לטיפול בירי תלול מסלול.

בצה"ל הבהירו כי יש פריצות דרך ושיפורים בתחום הטכנולוגי. לגבי התמרון היבשתי במידה וכוחות היבשה יידרשו לכך, מתכוון הרמטכ"ל לקיים מסדר מטכ"לי בעוד כמה חודשים לכלל הצבא בהשתתפות כל האלופים.

רכב עם משגר רקטות  בחואייה, לבנון,  6 באוגוסט 2021. Karamallah Daher, רויטרס
בגבול לבנון יש ירידה בחדירות רחפני חיזבאללה. משגרי רקטות בלבנון, אוגוסט/רויטרס, Karamallah Daher

שבויים ונעדרים

במקביל, לפי הערכות בצה"ל חלה התקדמות גדולה בנושא השבויים והנעדרים אך נשאר פער גדול והרגל המסיימת היא אידיאולוגית ושאלה של מספרים.

בתוך כך, בצה"ל דחו ביקורת על ירידה באמון הציבור וטענו כי יש לצה"ל סקרים משלו שמצביעים על מגמה הפוכה.

בין צה"ל לראשי המכון הישראלי לדמוקרטיה התקיים דיון בנושא ולטענת צה"ל לא נמצאו הסברים לירידה ברמת האמן בצבא. ולמרות זאת הוחלט להקים צוות שיעסוק בנושא האמון בצה"ל בראשות הרמטכ"ל שיקרא: צבא וחברה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully