וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחקיר נפילתו של בראל שמואלי בגבול עזה: "ההחלטה להתמקם על המכשול - שגיאה מקצועית"

עודכן לאחרונה: 27.12.2021 / 14:06

פיקוד הדרום הגיש למשפחת שמואלי את התחקיר על האירוע שבו נפל בנה לפני כארבעה חודשים ובו נכתב כי מיקום הלוחמים על סמך המידע המודיעיני לא היה נכון. עוד נכתב כי היה נכון להוסיף לאימונים תרגול של מעבר בין עמדות. מהמשפחה נמסר: "התחקיר לא חידש דבר - אמירה סתמית"

בווידאו: הלווית סמ"ר בראל חדריה שמואלי/צילום: דוברות מג"ב

פיקוד הדרום הגיש היום (שני) למשפחת שמואלי את התחקיר על נפילת בנה בראל בגבול עזה לפני כארבעה חודשים. התחקיר קבע כי ההחלטה לנוע ולהתמקם על המכשול בהתאם התוכנית, על סמך ניסיון העבר והמידע המודיעיני שהיה, היא שגיאה מקצועית בדיעבד, וכי השימוש של המתפרעים בנשק חם וקטלני צמוד לחומה לא היה צפוי.

עוד הגדיר התחקיר, עליו חתום אל"ם לירון בטיטו, קצין האג"ם של הפיקוד, כי ההחלטה להישאר צמוד לחומה לאחר ניסיונות חטיפת כלי הנשק של הלוחמים הייתה שגיאה. "למרות נוהל הקרב היסודי, היה נכון להוסיף לאימונים ולמודלים שבוצעו מודל נוסף עם כלל הלוחמים המשתתפים בעמדות עצמן, תוך תרגול ודילוג בין העמדות", נכתב.

לסיכום התחקיר נכתב כי המפקדים בשטח, כולל מפקד החטיבה שנכח עם הלוחמים צמוד לחומה, הפגינו קור רוח ושליטה עצמית ראויים לציון.

סמ"ר בראל חדריה שמואלי. באדיבות המשפחה
"ההתמקמות על המכשול - שגיאה מקצועית". סמ"ר שמואלי ז"ל/באדיבות המשפחה

לפני כשבועיים, אמו של הלוחם, ניצה, שלחה לרמטכ"ל אביב כוכבי תחקיר עצמאי של האירוע, נוכח העובדה שנכון לאותה עת, שלושה חודשים וחצי לאחר נפילת בנה, היא לא קיבלה את תחקיר האירוע. לאם הגיעו עדויות מטרידות על נסיבות מותו של בנה. היא פנתה לערוך תחקיר עצמאי, שהעלה ממצאים קשים. לפי הממצאים של התחקיר, נפילתו הייתה מחדל חמור, שניתן היה למנוע.

על פי התחקיר, האמבולנס שפינה את בראל לבית החולים סורוקה בבאר שבע נסע שעה ו-45 דקות, נסיעה שאמורה לארוך 50 דקות בלבד. ממצאים נוספים של המשפחה כוללים את הטענה שלצבא היה ידוע שהעמדה שבה הוא נורה מסוכנת ושטווח הראייה בה מוגבל, אך הוא לא עשה דבר.

"שיחות שערכתי עם מפקדים, לוחמים, אנשי צבא ומג"ב בעבר ובהווה לא נותנות לי מנוח. הן מציפות סימני שאלה רבים", כתבה. מתוך השיחות האלה עולה תמונה מטרידה מאוד לכאורה על נסיבות נפילתו של בראל, ששירת בימ"ס דרום של מג"ב. הנחיות סותרות ללוחמים, הערכות לקויה, סיכון מיותר של הלוחמים ופינוי רצוף כשלים של בראל הפצוע - כל אלה מצטרפים לכדי תמונה קשה שמציבה סימן שאלה גדול לכאורה על תפקוד הצבא.

התקרית בגבול רצועת עזה 21 באוגוסט 2021. אתר רשמי, מערכת וואלה!
"השימוש של המתפרעים בנשק חם לא היה צפוי", הירי בשמואלי ז"ל דרך החומה/מערכת וואלה!, אתר רשמי

לכאורה, ההפגנה שבעקבותיה נהרג בראל לא הייתה אמורה לכלול עימות אלים. על פי דו"ח המודיעין שאותו מצטטת שמואלי, "חמאס הודיע למצרים כי אין להם כוונה להתעמת במהלך העצרת עם כוחות הביטחון הישראליים". אלא שבאותו דוח נאמר גם "בצה"ל העריכו כי הפרת הסדר תוכננה ואורגנה מראש, כולל השימוש בנשק חם".

לסברה שההערכות מראש הייתה לקויה נוספות גם העדויות מתוך מכשיר הטלפון של בראל עצמו. "איזו התנהלות על הפנים", הוא אומר שם, "לא תיאמו מטווח, לא משכו תיק מטווח, שום דבר. אספר לך כשנתראה - איזה הבדלים".

הפרת הסדר ה"שקטה" הפכה להפגנה אלימה מאוד. בראל שלח הודעה לחובש בווטסאפ על זיהוי של מפגינים אלימים. דיווחים אחרים העידו גם הם על התקרבות המונית לחומה, אבל לפי הדוח של משפחת שמואלי לא הייתה תגובה לדיווח זה. לצלפים לא הייתה, נטען עוד, אפשרות ראייה לטווח קצר, מה שהציב אותם בסכנה חמורה.

בראל חדריה שמואלי. דוברות מג"ב, אתר רשמי
"בראל נהרג בלי סיבה, ועבור צה"ל זאת רק שגיאה"/אתר רשמי, דוברות מג"ב

בתגובה לפרסום התחקיר, מסרה משפחת שמואלי כי "התחקיר הצבאי שהוצג לנו הבוקר, לא רק שלא חידש לנו דבר, אלא היה עבור צה"ל דרך לסגור את האירוע הקשה והכואב - דרך אמירה סתמית על שגיאה פה ושגיאה שם. בראל שלנו, לוחם מג"ב, נהרג בלי סיבה ועבור צה"ל זאת רק שגיאה". עוד הוסיפו בני המשפחה כי "מפקד החטיבה הצפונית כשל ברגע האמת. הוא לא קיבל את ההחלטה המתחייבת במשך שעה שלמה שבה יש המוני פלסטינים פורעים צמודים לגדר שמהווים סיכון חיים לכוחות. המח"ט לא פעל לפינוי הפורעים גם לאחר הניסיונות הברורים לחטיפת נשק, לא הורה על הסגת הכוחות. רק בנס זה נגמר בהרוג אחד ולא ביותר. אם זה לא כישלון, אז אנחנו לא יודעים מה כן".

לסיכום מסרה המשפחה כי "בסופו של יום, לבראל וללוחמים לא היה שום אמצעי להתמודד עם האירוע, הותירו אותו שם חשוף לפגיעה ולמוות כל כך מיותר. בראל איננו, ומפקד החטיבה הצפונית, האיש שאמון על הגזרה, קיבל לאחר האירוע קידום ומקבל עכשיו בתחקיר צבאי פנימי - ציון לשבח. זה יום שקורע לנו את הלב".

מפקד אוגדת עזה תא"ל נמרוד אלוני מסר בתגובה כי "האירוע שבו נהרג בראל הוא לא מלחמה, אבל כן אירוע מבצעי. הצגנו שגיאות טקטיות מרכזיות הקשורות בפריסת הכוחות על הגדר נוכח ההפגנה שנערכת ממרחק והעימות האפשרי. שגינו כך גם בעבר. כיום ההפגנות מנוהלות מעמדות אחוריות ולא על החומה עצמה. אנחנו ממשיכים לשפר אותה".

"השגיאה השנייה היא הישארות על החומה בעת שהלוחמים הרגישו מכות על הנשקים וההבנה שהכוחות חשו בסכנת חיים, ירי באקדח וירי חי בכלל וההישארות על החומה בנקודת הזמן הזו. חוסר היתרון הבולט קשור לאי התנועה וניהול הקרב וניהול הפרת הסדר. היינו מצפים לעשות טוב יותר ברקע הלמידה ובשלב הבא של הלמידה", אמר.

מפקד אוגדת עזה התייחס לטענות המשפחה על תלונה אודות העמדה בחומה כבר משנת 2019, אז לוחמים העירו על בעיה בחומה וחרך הירי שדרכו נורה שמואלי. "שמעתי על זה מניצה אמא של בראל. אני לא מכיר את זה. אני לא אומר שלא הייתה תלונה, אבל לא שמעתי", אמר. "גם מפקד ימ"ס שמע את זה והוא לא הכיר את זה והוא שנה בתפקיד. המשפחה ביקשה לבדוק אם יש סרטון של הליך הפינוי, מי היה ליד בראל בזמן הפגיעה והפינוי. אנחנו לא מוציאים סרטונים ללא אישור ככה מקובל בצבא בכל התחקירים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully