וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פוטין: נשקול את תגובתנו אם המערב לא ייענה לדרישותינו

עודכן לאחרונה: 27.12.2021 / 12:39

נשיא רוסיה דחק בארה"ב ובמדינות אירופה להשיב במהירות לתנאיה של מוסקבה, בהם התחייבות של נאט"ו שלא לצרף את אוקראינה ורפובליקות סובייטיות לשעבר אחרות. לדבריו, התגובה

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין במסיבת עיתונאים השנתית לציון סוף השנה, 23 בדצמבר 2021. רויטרס
מגביר את הלחץ על המערב. פוטין במסיבת העיתונאים השנתית, בשבוע שעבר/רויטרס

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין אמר היום (ראשון) כי הוא ישקול שורת אפשרויות אם המערב לא יקיים את דרישותיו לערבויות ביטחוניות שימנעו את התפשטות נאט"ו אל אוקראינה. מוקדם יותר החודש, מוסקבה הגישה טיוטת מסמכים עם דרישות ביטחוניות, שבהן דרשה שנאט"ו לא תצרף את אוקראינה ורפובליקות סובייטיות אחרות, ובנוסף לכך תצמצם את פריסת כוחותיה במזרח אירופה ובמרכזה.

פוטין הפציר במערב להיענות במהרה על דרישותיו, והזהיר כי מוסקבה תידרש לנקוט "צעדים צבאיים-טכניים הולמים" אם המערב ימשיך בדרך ה"אגרסיבית" על "מפתן ביתנו". כשנשאל מפורשות מה תהיה תגובתה של מוסקבה, אמר פוטין בדברים ששודרו היום על ידי הטלוויזיה הרשמית ברוסיה כי "היא תהיה מגוונת". הוא הוסיף, מבלי להרחיב, כי התגובה "תהיה תלויה בהצעות שיגישו לי המומחים הצבאיים שלנו".

ארצות הברית ובעלות בריתה דוחות את הדרישות שהציגה רוסיה ביחס לאוקראינה, והן ציינו את אחד מיסודותיה של הברית, שלפיה החברות בה פתוחה לכל מדינה שרוצה בכך ועומדת בתנאים. עם זאת, הן הסכימו לקיים שיחות ביטחוניות עם רוסיה בחודש הבא כדי לדון בחששותיה, בניסיון למנוע פלישה אפשרית של רוסיה אל שכנתה. מוסקבה מכחישה כי יש לה כוונה כזאת, חרף ריכוזם של עשרות אלפי חיילים בסמוך לאוקראינה.

פוטין אמר כי השיחות עם נציגי ארצות הברית ייערכו בז'נבה. במקביל, רוסיה ונאט"ו יקיימו שיחות נרחבות יותר תחת חסותו של הארגון לביטחון ולשיתוף פעולה באירופה. בדבריו, נשיא רוסיה הביע תקווה לתשובה חיובית מצד המערב בנוגע לדרישותיה של מוסקבה.

"לא עשינו זאת רק כדי שהן יידחו, אלא כדי להגיע לתוצאה דיפלומטית מוסכמת שתהיה מעוגנת במסמכים מחייבים מבחינה חוקית", הוסיף פוטין. הוא חזר על כך שחברותה של אוקראינה בנאט"ו או הצבת כלי נשק של הברית בשטחה הן "קו אדום" עבור מוסקבה - שאותו היא לא תאפשר למערב לחצות.

"אין לנו לאן לסגת", הזהיר פוטין. הוא הוסיף כי נאט"ו יכולה לפרוס טילים באוקראינה שיוכלו לפגוע במוסקבה תוך ארבע או חמש דקות. "הם דחפו אותנו לקו שאנחנו לא יכולים לחצות אותו. הם לקחו זאת לנקודה שבה אנחנו פשוט חייבים להגיד להם: עצרו!".

תמונת לוויין של כוחות מצבא רוסיה בסמוך לעיר וורונז', 26 בדצמבר 2021. רויטרס
תמונת לוויין של כוחות רוסיים בסמוך לעיר וורונז', היום/רויטרס

הוא הביע דאגה שארצות הברית ובעלות בריתה עלולות לנסות ולמשוך את השיחות הביטחוניות ולהשתמש בהן ככיסוי להמשך ריכוז כוחות צבאיים ליד רוסיה. הוא ציין כי רוסיה פרסמה את דרישותיה הביטחוניות כדי שהציבור יכיר בהן ויגביר את הלחץ על ארצות ברית ובעלות בריתה כדי להגיע להסכם ביטחוני.

"יש לנו רק מטרה אחת - להגיע להסכמים שיבטיחו את ביטחונה של רוסיה ושל אזרחיה עכשיו ובטווח הארוך", אמר פוטין.

מוקדם יותר החודש, פוטין קיים פסגה וירטואלית עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, ובה הזהיר אותו האחרון מפני "השלכות חמורות" אם יתקוף את אוקראינה. מוסקבה, מצדה, מאשימה את קייב בגיבוש תכנית להשתלט מחדש בכוח על שטחי הבדלנים הפרו-רוסים במזרח המדינה. אוקראינה מכחישה זאת ונשיאה וולודימיר זלנסקי הביע נכונות לקיים שיחות ישירות עם פוטין, אך בקרמלין מסרבים.

רוסיה סיפחה את חצי האי קרים מאוקראינה ב-2014 ולאחר מכן החלה לתמוך במרד הבדלני במזרח המדינה. לאורך יותר משבע שנים, יותר מ-14 אלף איש נהרגו בסכסוך שבו נחרב המרכז התעשייתי של אוקראינה, אזור המכונה הדונבאס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully