וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדינות G7 לרוסיה: פלישה לאוקראינה תוביל להשלכות חמורות

שרי החוץ של מדינות המערב ניסו להציג חזית אחידה במהלך מפגש בליברפול, והזהירו מפני מחיר כלכלי כבד שישיתו על כלכלת רוסיה אם היא תתקוף את שכנתה. הם דנו גם במשא ומתן עם איראן והדגישו: "הזדמנות אחרונה, לא נאפשר לה להשיג נשק גרעיני"

בווידאו: שיחת ווידאו בין ביידן לפוטין/צילום: רויטרס

מדינות 7G הזהירו היום (ראשון) את רוסיה שלכל פלישה לאוקראינה יהיו "השלכות חמורות" והיא תסב מכה כלכלית קשה למוסקבה. שרי החוץ של ארגון המדינות המתועשות, יחד עם שר החוץ של האיחוד האירופי, הפצירו במוסקבה לעצור את ההסלמה כלפי קייב.

בהצהרה משותפת, הם הכריזו שהם "מאוחדים בגינוי ריכוז הכוח הצבאי של רוסיה והרטוריקה התוקפנית כלפי אוקראינה". שרי החוץ - של ארצות הברית, בריטניה, גרמניה, צרפת, איטליה, קנדה ויפן - קראו לרוסיה לפעול באופן דיפלומטי, למלא את התחייבויותיה הבינלאומיות ולהיות שקופה בפעילות הצבאית שלה. הם גם שיבחו את "האיפוק" שמפגינה אוקראינה.

"כל שימוש בכוח לשינוי גבולות הוא אסור בתוקף תחת החוק הבינלאומי. לרוסיה לא צריך להיות ספק שלתוקפנות צבאית נוספת נגד אוקראינה יהיו השלכות מאסיביות ומחיר כלכלי כבד בתגובה", מסרו שרי החוץ בהצהרה.

הזזת הכוחות והציוד הצבאי של רוסיה אל סמוך לגבולותיה עם אוקראינה עמדה במרכז השיחות שהתקיימו בסוף השבוע בליברפול שבאנגליה. ארצות הברית ובעלות בריתה חוששות שריכוז הכוחות עלול הוא הכנה לפלישה, והן הבטיחו להטיל סנקציות חמורות על רוסיה אם היא תקרה.

מוסקבה מכחישה שהיא מתכננת לתקוף את אוקראינה ומאשימה את קייב בתכנון מהלכים התקפיים משלה, אף שאין לכך ביסוס. רוסיה הייתה חברה בעבר בארגון, שכונה יחד עמה G8, עד שסיפחה את חצי האי קרים ותמכה בבדלנים במזרח אוקראינה ב-2014.

שרי החוץ של מדינות G7 במהלך פסגה בליברפול, בריטניה, 12 בדצמבר 2021. רויטרס
שרי החוץ של מדינות G7 במהלך פסגה בליברפול, בריטניה, 12 בדצמבר 2021/רויטרס

שרת החוץ של בריטניה ליז טראס אמרה כי הפסגה שלחה "מסר חזק ליריבינו ולבעלי בריתנו". בהצהרה, שרי החוץ הבטיחו "תגובה משותפת ומקיפה", אבל ההודעה לא כללה פרטים נוספים מעבר לכך. טראס ציינה כי המערב "שוקל את כל האופציות" ביחס לסנקציות כלכליות אפשריות.

ארצות הברית ומדינות אירופה לא מעלות אפשרות להתערבות צבאית כדי להגן על אוקראינה, השואפת להצטרף לנאט"ו חרף אזהרות הקרמלין שמדובר ב"קו אדום", אלא מתרכזות בצעדי ענישה כלכליים.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, ששוחח עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, על המשבר באוקראינה בשבוע שעבר, הבהיר כי שליחת כוחות אמריקניים לאוקראינה מעולם לא הייתה על הפרק. "האם אתם מוכנים לשלוח כוחות אמריקניים למלחמה וללכת לאוקראינה ולהילחם ברוסים בשדה הקרב?", השיב אתמול לשאלות הכתבים בנושא. ביידן ציין כי הוא הבהיר לפוטין בשיחה ביניהם כי במקרה של פלישה, "ההשלכות הכלכליות לכלכלתו יהיו הרסניות. הרסניות".

שרת החוץ של בריטניה הדהדה את דבריו, ואמרה כי ביידן הדגיש בפני פוטין כי עמדתה של ארצות הברית "נתמכת על ידי כל מדינות G7, וזה משהו שצריך להדאיג מאוד את ולדימיר פוטין".

במוסקבה, הקרמלין מסר היום כי פוטין וביידן הסכימו להמשיך להיות בקשר חרף המחלוקות בין המעצמות, שיחסיהן נמצאים בשפל הגדול ביותר שלהם מאז תום המלחמה הקרה לפני 30 שנה. בקרמלין הוסיפו כי פוטין מקווה לקיים פסגה נוספת בקרוב עם ביידן, וכי הוא אמר לו בשיחתם כי הכוחות הרוסיים לא מהווים איום על אף אחד.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
נגמ"שים של צבא רוסיה בתרגיל במחוז רוסטוב, 10 בדצמבר 2021. רויטרס
נגמ"שים של צבא רוסיה בתרגיל במחוז רוסטוב, 10 בדצמבר 2021/רויטרס

בנוסף לרוסיה, שרי החוץ של חברות G7 דנו גם באיום הגובר מצד סין באזור הודו והפסיפיק ובמאמצים להציל את הסכם הגרעין עם איראן.

"זאת הזדמנות אחרונה עבור איראן להגיע לשולחן המשא ומתן עם הצעה רצינית בנושא, שחייבת להיות בקנה אחד עם תנאי הסכם הגרעין", אמרה שרת החוץ של בריטניה. "זאת ההזדמנות האחרונה שלהם וזה הכרחי שהם יעשו זאת. אנחנו לא נאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully