וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב מגיע לישראל: "נדבר על השבועות הקרובים בנושא האיראני"

עודכן לאחרונה: 21.12.2021 / 11:02

ג'ייק סאליבן ינחת היום בארץ ברקע החשש מהתקדמות תכנית הגרעין האיראנית. בכיר אמריקני אמר כי לאור הקצב המהיר בו מתקדמת תכנית הגרעין, לא נותר זמן רב למו"מ על חזרה להסכם הגרעין. "אנחנו מודאגים מהתקדמות תכנית הגרעין האיראנית, הזמן הולך ואוזל"

שיחות הגרעין בין המעצמות לאיראן נפתחו בווינה/צילום: רויטרס, עריכה: אביעד בללי

היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ייק סאליבן, יגיע היום (שלישי) לישראל על מנת לדון בהמשך קיום שיחות הגרעין עם איראן. זאת, על רקע חשש כבד של בכירים בממשלה מקצב ההתקדמות של תכנית הגרעין האיראנית ומהאפשרות שממשל ביידן יחתור להסכם ביניים עם האיראנים. הסכם שכזה, יכלול הקפאה של העשרת האורניום של האיראנים לרמה של 60 אחוזים, בתמורה להקלה מסוימת בסנקציות נגדם. בכירים ישראלים טוענים שכך יזרמו לאיראנים עשרות מיליארדי דולרים אך תכנית הגרעין שלהם לא תגולגל לאחור.

"איראן תהיה במקום גבוה בסדר היום של השיחות של סאליבן בישראל. אנחנו מודאגים מההתקדמות של תכנית הגרעין האיראנית. הזמן הולך ואוזל", אמר בכיר אמריקני. "נדבר עם ישראל על מה הולך לקרות בשבועות הבאים".

סאליבן ינחת בישראל היום אחר הצהריים, ובשעות הערב הוא יפגוש את הנשיא יצחק הרצוג. מחר ייפגש עם ראש הממשלה נפתלי בנט, שר הביטחון בני גנץ ושר החוץ יאיר לפיד. בנוסף, סאליבן וצוותו ישתתפו בכינוס הרביעי של הפורום האסטרטגי הישראלי-אמריקני לנושא איראן. בראש הצוות הישראלי לשיחות יעמוד ראש המל"ל איל חולתא. כמו כן, סאליבן צפוי לבקר גם ברמאללה ולהיפגש שם עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן.

היועץ לביטחון לאומי, ג'ייק סאליבן 7 בדצמבר 2021. רויטרס
הזמן הולך ואוזל. סאליבן/רויטרס

במו"מ שהתקיים החודש, הצוות האיראני הציג עמדות קיצוניות והעלה דרישות חדשות מעבר לטיוטת ההסכם שכבר הושגה בין הצדדים בחודש יוני השנה, לפני הבחירות לנשיאות איראן. בשיחות שהתקיימו, האיראנים נסוגו מחלק מדרישותיהם והסכימו לחזור לנהל מו"מ על בסיס ההבנות מחודש יוני.

ראש צוות המו"מ של איראן, עלי באגרי, הודיע לראשי שאר המשלחות לפני כשבוע על ההחלטה לחזור לטהראן להתייעצויות עם ההנהגה האיראנית. "יחד עם השותפים שלנו מרוסיה, סין וארה"ב היינו מוכנים להמשיך בשיחות", אמרו דיפלומטים אירופים. "המו"מ הזה הופך להיות יותר ויותר דחוף. אנחנו מקווים שאיראן תחזור לשולחן המו"מ בקרוב ותנקוט בגישה קונסטרוקטיבית כדי שנוכל להתקדם במהירות רבה יותר".

הדיפלומטים האירופים הדגישו כי הזמן הולך ואוזל עבור איראן. "בעוד כמה שבועות הרווחים שניתן להפיק מהסכם הגרעין מ-2015 יהיו לא רלוונטיים יותר", אמרו הדיפלומטים האירופים. "אננו מתקרבים במהירות לסוף הדרך בכל הנוגע למו"מ עם איראן. תכנית הגרעין של איראן מתקדמת יותר מאי פעם. זה קריטי שאיראן תימנע מנקיטת צעדים שיסלימו עוד יותר את המצב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully