וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מעצמות אירופה וארה"ב דחו את הצעת הפתיחה האיראנית בשיחות בווינה

עודכן לאחרונה: 3.12.2021 / 17:25

לפי דיפלומט אירופי, שמעורה בפרטי מו"מ, טהראן הרחיבה את דרישתה בנוגע להסרת הסנקציות וחזרה בה מכל הפשרות שהושגו עם ממשלת רוחאני בנוגע להגבלת תוכנית הגרעין. נציגי המעצמות הבהירו שההצעה לא רצינית וביקשו להעביר את המסר להנהגה באיראן. בשבוע הבא: סבב שיחות נוסף

שיחות הגרעין בין המעצמות לאיראן נפתחו בווינה/צילום: רויטרס, עריכה: אביעד בללי

ארצות הברית ומעצמות אירופה - בריטניה, צרפת וגרמניה - דחו את הצעת הפתיחה האיראנית בנושא הסרת הסנקציות והגבלת תוכנית הגרעין שהוצגה בשיחות בווינה השבוע, כך לפי דיפלומט אירופי מאחת המעצמות האירופיות שמעורה בפרטי המו"מ.

האיראנים הציגו בשיחות השבוע שתי טיוטות של הצעה להסכם. לדברי הדיפלומט האירופי, הטיוטה הראשונה בנושא הסרת הסנקציות הייתה קיצונית ומקסימליסטית והאיראנים הרחיבו את דרישתם להסרת סנקציות בהשוואה למו"מ לטיוטת ההסכם שהושגה עם ממשלת רוחאני בחודש יוני.

הטיוטה השנייה בנושא הצעדים להגבלת תוכנית הגרעין האיראנית הייתה קיצונית לא פחות. הדיפלומט האירופי ציין כי האיראנים חזרו בהם מכל הפשרות להן הסכימו בטיוטת ההסכם שהושגה עם ממשלת רוחאני בחודש יוני והביעו נכונות לבצע מספר מועט יותר של צעדים להגבלת תוכנית הגרעין שלהם.

נציגי המעצמות ואיראן בשיחות הגרעין בווינה, אוסטריה, 29 בנובמבר 2021. רויטרס
"הטיוטה הראשונה בנושא הסרת הסנקציות - קיצונית"/רויטרס

הדיפלומט האירופי ציין כי נציגי בריטניה, צרפת וגרמניה הבהירו לאיראנים כי ההצעה שלהם אינה רצינית ואינה מקובלת וביקשו שיחזרו להתייעצויות בטהראן, יעבירו את המסר הזה להנהגה האיראנית ויחזרו עם תשובה.

הדיפלומטים אמרו כי הם "מאוכזבים ומודאגים" לגבי השינויים שאיראן ביצעה בטיוטת ההסכם שהושגה במהלך ששת סבבי המו"מ שהתקיימו לפני הבחירות האחרונות באיראן. "איראן נסוגה בה כמעט מכל הפשרות אליהם הגענו אחרי חודשים של מו"מ קשוח וכעת היא דורשת שינויים משמעותיים בנוסח ההסכם", אמרו.

הדיפלומטים האירופים הזהירו כי לאור העובדה שאיראן השעתה את המו"מ למשך חמישה חודשים ולאור העובדה שבמהלך התקופה הזו היא האיצה את תכנית הגרעין שלה, קשה לדעת אם הפערים החדשים במו"מ שנוצרו כתוצאה מהשינויים בעמדה האיראנית, ניתנים לגישור במסגרת זמן מציאותית.

פתיחת שיחות הגרעין עם איראן בוינה, אוסטריה. 29 בנובמבר 2021. רויטרס
פתיחת שיחות הגרעין, השבוע/רויטרס

הדיפלומטים האירופים הדגישו כי צוותי המו"מ יחזרו לבירותיהם להתייעצויות כדי לבחון האם הפערים המו"מ הם ברי גישור או לא. "הממשלות שלנו נותרו מחויבות לחלוטין למסלול הדיפלומטי. עם זאת, חלון ההזדמנויות הולך ונסגר", אמרו הדיפלומטים האירופים.

סבב השיחות שהחל ביום שני בווינה צפוי להסתיים היום בצהריים בישיבה משותפת של נציגי איראן עם נציגי האיחוד האירופי, בריטניה, צרפת, גרמניה, רוסיה וסין. מיד לאחר מכן יחזרו כל צוותי המו"מ לבירותיהם. הדיפלומט האירופי ציין כי סבב שיחות נוסף צפוי להתכנס בווינה בשבוע הבא כדי לשמוע את התשובות האיראניות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully