וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן על שיחות הגרעין: "המערב ממשיך במשחק ההאשמות"

עודכן לאחרונה: 14.12.2021 / 12:32

ראש צוות המו"מ של איראן תקף את מדינות המערב, שהזהירו כי הזמן הולך ואוזל, בעוד שיו"ר הסוכנות לאנרגיה אטומית בטהראן דחה את בקשת סבא"א לחדש את הפיקוח במתקן בכרג'. בלינקן: דיפלומטיה היא האופציה הטובה ביותר, אך דנים עם בעלות בריתנו באלטרנטיבות

גנץ: "אין ספק שאיראן מהווה בעיה - וישראל מכינה את יכולותיה"/מערכת וואלה!

איראן האשימה היום (שלישי) את מדינות המערב החברות בהסכם הגרעין ב"המשך במשחק ההאשמות" שלהן, לאור ההעדר ההתקדמות בשיחות המתקיימות בווינה מאז השבוע שעבר.

"חלק מהשחקנים מתעקשים להמשיך בהרגל של משחק ההאשמות שלהם, במקום דיפלומטיה אמיתית. הצענו את הרעיונות שלנו בשלב מוקדם, ועבדנו באופן בונה וגמיש לצמצום הפערים", כתב בטוויטר ראש צוות המשא ומתן של איראן, עלי בגארי קאני. "דיפלומטיה היא רחוב דו-סטרי. אם יש רצון אמיתי לתקן את העוולות של הצד האשם, אז הדרך להסכם מהיר וטוב תיסלל".

דבריו נאמרו אחרי שדיפלומטים מבריטניה, צרפת וגרמניה הזהירו אתמול כי "הזמן אוזל" להציל את הסכם הגרעין, שבקרוב יהפוך ל"ריק מתוכן" אם לא תושג התקדמות בשיחות.

בתוך כך, שר החוץ של ארצות הברית, אנתוני בלינקן, אמר היום כי וושינגטון תמשיך לתמוך במשא ומתן עם איראן משום שזו האופציה הטובה ביותר. במסיבת עיתונאים בג'קרטה, אמר בלינקן כי וושינגטון מתואמת עם בעלות בריתה ושותפיה בנוגע לאלטרנטיבות במקרה שהשיחות ייכשלו.

נשיא איראן איברהים ראיסי בפגישה עם שר החוץ של סוריה בטהראן, 6 בדצמבר 2021. רויטרס
ממשלו מציג עמדות לא מתפשרות. ראיסי במפגש עם שר החוץ של סוריה, החודש/רויטרס

כישלון השיחות עלול להוביל למלחמה חדשה באזור, וישראל דורשת מארצות הברית לשים את האופציה הצבאית על השולחן.

השיחות הלא ישירות בין טהראן לוושינגטון החלו באפריל, אבל הופסקו ביוני בעקבות ניצחונו של איש הדת הקיצוני איברהים ראיסי בבחירות לנשיאות. צוות המשא ומתן ששלח לווינה מציג עמדות לא מתפשרות.

ב-2019, איראן החלה להפר את ההגבלות על תכנית הגרעין שלה בתגובה לפרישה של ארצות הברית מההסכם שנה קודם לכן והסנקציות שהטילה עליה. "מי הפר את ההסכם? האמריקנים. מי צריך לפצות על כך ולהיות גמיש? כמובן שהאמריקנים", אמר גורם איראני בכיר.

מומחים ודיפלומטים אומרים כי הנהגת איראן מאמינה שעמדה תקיפה, שאותה מוביל המנהיג העליון עלי חמינאי, תוכל לאלץ את ממשל ביידן לקבל את "הדרישות המקסימליסטיות" של טהראן. "עם זאת, זה עלול לחזור אליה כבומרנג. זאת סוגייה מאוד מסוכנת ורגישה. לכישלון הדיפלומטיה יהיה השלכות על כולם", אמר דיפלומט מהמזרח התיכון, שדיבר בעילום שם.

שר החוץ האמריקאי, אנתוני בלינקן במהלך מסע"ת בג'קארטה, אינדונזיה 14 בדצמבר 2021. רויטרס
עדיין תומך במשא ומתן מול איראן. בלינקן באינדונזיה, היום/רויטרס

גורם אמריקני בכיר אמר כי במהלך הסבב השביעי של השיחות, שהחל ב-29 בנובמבר, איראן זנחה את כל הפשרות שהיא הסכימה להן בששת הסבבים הקודמים, והעלתה את דרישותיה. הפערים המשמעותיים הם ביחס למהירות והיקף הסרת הסנקציות וכיצד איראן תבטל את הפרות ההסכם.

איראן דורשת את הסרתן של כל הסנקציות בתהליך בר-אימות, בעוד שוושינגטון מתעקשת שהיא תסיר את אלו הקשורות לתכנית הגרעין אם טהראן תשוב לעמוד בהתחייבויותיה ורומזת שהיא תותיר על כנן עיצומים שהוטלו בשל מעורבותה בטרור ובהפרות זכויות אדם.

בנוסף לכך, איראן דורשת ערבות לכך ששום ממשל אמריקני לא יפרוש שום מההסכם, אך ממשל ביידן לא יכול להבטיח זאת. הסכם הגרעין הוא מסמך הבנות פוליטי לא מחייב, ולא אמנה חוקית.

"איך אנחנו יכולים לסמוך על האמריקנים שוב? ומה אם הם שוב יפרשו מההסכם? לכן הצד שהפר את ההסכם צריך לספק ערבויות שזה לעולם לא יקרה שוב", אמר הגורם האיראני. "זאת הבעיה שלהם לפתור. הם יכולים למצוא פתרון ולתת לנו ערבויות".

גישה מוגבלת לסבא"א

בנוסף לכך, איראן אף הגבילה את הגישה של פקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית לאתרי גרעין מוכרזים בלבד. הסוכנות אמרה בחודש שעבר שלא ניתן לה אישור להתקין מחדש מצלמות באתר לייצור צנטריפוגות בכרג', שנפגע בחודש יוני בפעולת חבלה שיוחסה לישראל.

יו"ר הסוכנות לאנרגיה אטומית של איראן, מוחמד אסלאמי, אמר כי הדרישות של סבא"א לגישה לכרג' הן מעבר להסכם הגרעין ובלתי מקובלות עבור טהראן.

"כרג' הוא מחוץ לביטחונות, אנחנו פועלים במסגרת הביטחונות והאמנה לאי-הפצת נשק גרעיני ואנחנו לא נקבל שום דבר אחר", אמר. "סוגיית כרג' היא תיק סגור, והמקרים שלכאורה קרו וכרג' הם משולבים זה בזה וחייב להיפתר יחד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully