וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"עינוי דין" לנאשמים המחכים לתסקיר: "פעם חיכינו 3 שבועות, היום זה מגיע לשנה"

עודכן לאחרונה: 20.12.2021 / 15:08

נשיא בית משפט השלום מתח ביקורה חריפה על הזמן הממושך שנדרש לשירות המבחן להכנת תסקירים. בתשובה לבקשתם לדחות דיון בעניינם של חשודים במרמה למרץ, הבהיר: "אין להסכים עם מצב זה, צריך למצוא דרכים להתמודד עם העומס". וגם: הטיעון המקומם שהציג השירות לעיכוב בתיק נוסף

נשיא בית משפט השלום בנצרת, דורון פורת, מתח אתמול (ראשון) ביקורת קשה על שירות המבחן, ואמר כי הזמן הממושך להכנת תסקיר לנאשמים הוא בבחינת עינוי דין. "הימשכות הליכים פליליים זמן רב לאחר מועד העבירה, בשל הכנת תסקיר, טומנת בחובה השלכות מרחיקות לכת", כתב השופט פורת, "בין היתר במישור של שיקום הנאשמים, לצד פגיעה קשה בזכותם לקיום הליך פלילי קצר וענייני".

השופט פורת נדרש אתמול לנושא בעקבות בקשת שירות המבחן לדחות לחודש מרץ הקרוב דיון בטיעונים לעונש בעניינם של שני נאשמים בתיק זיוף ומרמה, שבו הורשעו 13 מבכירי מפלגת בל"ד. נציגת שירות המבחן אמרה לשופט כי נדרשת דחייה בהכנת התסקיר בשל קשיים הנובעים מתחלואה בנגיף הקורונה, הצטברות פניות לשירות המבחן, היעדר תקנים, או אי-איוש תקנים קיימים.

גז"ד לפאינה קירשנבאום, בימ"ש מחוזי תל אביב, 14 ביולי 2021. שלומי גבאי
"ער למצוקת כוח האדם, אך יש למצוא דרכים להתמודד עם העומס"/שלומי גבאי

שירות המבחן הוא חלק ממערכת אכיפת החוק ואחראי על מתן שירותי אבחון, פיקוח, טיפול ושיקום למעורבים באירוע פלילי שגילם 18 ומעלה. את התסקירים כותבים קציני מבחן שנפגשים עם הנאשם. לאחר מכן מגבש קצין המבחן את המלצתו נוכח מספר גורמים - חומרת העבירה, נסיבות ביצוע העבירה, עבר פלילי ומידת קבלת האחריות של הנאשם ועוצמת החרטה שהוא מביע. במקרה הנוכחי התסקיר נחוץ לבית המשפט כדי שיוכל לקבוע אם הנאשמים יכולים לרצות עונש של שירות למען הציבור.

"שיפור וייעול קצב הטיפול בתיקים נודעת גם חשיבות מבחינת אמון הציבור במערכת המשפט", כתב השופט פורת נוכח בקשת שירות המבחן לדחות את הגשת התסקיר, "אני ער למצוקת כוח האדם של שירות המבחן. בתחילת דרכי כשופט התבקשנו לקצוב לשירות המבחן פרק זמן של כשלושה שבועות להכנת תסקיר. משך השנים חלה הרעה במשכי הזמן הנדרשים וכעת שירות המבחן מבקש דחייה של שמונה חודשים ואף כשנה להכנת תסקיר. אין אני נכון לקבל מצב דברים זה, מבלי להביע דעתי הנחרצת שאין להסכים עם מצב זה. יש למצוא דרכים להתמודד עם העומס המוטל על שירות המבחן".

השופט הוסיף כי "ניתן ללמוד מאופן התנהלות הסנגוריה הציבורית ולארגן באופן דומה את שירות המבחן. מיקור חוץ, מאפשר גמישות והתאמה של היכולות לדרישות המשתנות. הכנת התסקירים תיעשה על ידי עובדים סוציאליים כדוגמת הסנגורים הפרטיים והפיקוח והניהול יישארו בידי עובדי שירות המבחן".

עוד בוואלה!

ועדת הבחירות האזורית: ראש עיריית כפר סבא עשה שימוש לא חוקי במשאביה

לכתבה המלאה
היכל המשפט, נצרת. אלי אשכנזי
"אם אין מים בשכונה אחת, האם נפסיק את האספקה לכל העיר?". היכל בית המשפט בנצרת/אלי אשכנזי

השופט פורת גם הביע את כעסו נוכח עמדת שירות המבחן שלא להגיש תסקיר בעניינם של חמישה נאשמים מהצפון, בשל העובדה ששירות המבחן במחוז המרכז אינו יכול להגיש תסקיר בעניינם של שני נאשמים מהמרכז.

"לא מצאתי נימוק הגיוני לעמדה זו", כתב השופט. "אכן ראוי להגיש תסקיר לגבי כל הנאשמים ולסיים את הדיון לגבי כולם במאוחד. אולם מקום שיש עיכוב לגבי חלק מהנאשמים, אין מקום לעכב את סיום עניינם של שאר הנאשמים, רק בשל כך. למה הדבר דומה? נניח שיש קושי באספקת מים בשכונה אחת בעיר. האם נפסיק את אספקת המים לכל העיר כדי לא להפלות בין התושבים? ברור כי אין לעשות כך. באותו אופן אין לעכב הגשת תסקירים ביחס לתושבי הצפון, כי במחוז המרכז מתקשים לעמוד במועד שנקבע על ידי בית המשפט", כתב.

השופט קבע כי על שירות המבחן לשלם פיצוי בסך 300 שקלים לכל אחד משני הנאשמים והוצאות משפט של 500 שקלים לאוצר המדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully