וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שליטה טכנולוגית בשטח: מאחורי המאמץ המודיעיני שהביא ללכידת המחבלים מחומש

טל לב-רם

עודכן לאחרונה: 19.12.2021 / 15:32

סגירת המעגל המהירה על החולייה שאחראית לרצח יהודה דימנטמן איננה יד המקרה, והיא תוצאה של פריצת הדרך הטכנולוגית באיסוף המודיעין. ניתוח ציר המילוט, איסוף חומרים ממצלמות של צה"ל והחרמת מצלמות פלסטיניות, סיפקו תמונת פתיחה טובה לאנשי שב"כ - עד למעצר בידי הימ"מ

בווידאו: לכידת ארבעת החשודים בפיגוע הירי בחומש. 19 בדצמבר 2021/צילום: דובר צה"ל

הצלחות גדולות כמו סגירת המעגל הלילה (ראשון) על מבצעי הפגוע הרצחני בו נרצח יהודה דימנטמן , תוך שלושה ימים בלבד, מיצרות לשב"כ ולצה"ל גם רב ציפיות גבוה לפעמים הבאות. עם קצת הומור עצמי רכזי השב"כ כבר יודעים להגיד לעצמם כי בפיגוע הבא כבר יספרו להם החל מהיום השלישי מה קורה עם פענוח הפיגוע. בסופו של דבר מי שביצע את המעצר בשטח היו לוחמי הימ"מ בסיוע של כוחות צה"ל. פעולות מהסוג הזה גם יכולות להסתבך, הלילה הכול על פי התוכניות והמחבלים אף נכנעו ללא קרב לאחר שלוחמי הימ"מ הצליחו להגיע בהפתעה עד לפתח הבית.

אבל לצד ההצלחה המבצעית ומבצע המעצרים המוצלח, במקרה הזה הסיפור המודיעיני ופתרון הפאזל המהיר הוא הסיפור. לא תמיד זה יהיה כך וראינו כבר בעבר שלעיתים פענוח של פרשיה יכול להימתח על פני תקופה ארוכה ואף לעיתים להגיע למבוי סתום עד שמתגלה קצה החוט ולאחריו תפנית מהירה. מצד שני סגירת המעגל המהיר הפעם הוא גם אינו יד המקרה.

בחינה סטטיסטית של הנתונים בשנים האחרונות, הנוגעים לפענוח פיגועים מורכבים מגלה כי ממוצע הזמן שלוקח למערכת הביטחון לשים יד על מחבלים, לעצור אותם או לחסלם במידה ומתפתח קרב סביב הבית, קצר באופן משמעותי ממה שהיה בעבר.

מעצר המחבלים שביצעו את הפיגוע בחומש, 19 בדצמבר, 2021. דובר צה"ל
פעילות כוחות צה"ל במבצע למעצר המחבלים שביצעו את הפיגוע בחומש/דובר צה"ל

כמו בעבר גם בחקירה מהסוג הזה מבוצע שימוש בשיטות המסורתיות בהם פועל גם השב"כ היום בהפעלת מקורות שהוא מתחזק לאורך זמן וחקירות אקראיות למחצה של כיוונים שונים של חקירה באמצעות מעצרים בשטח גם כאשר עדיין לא ברור אם אותם מעצרים משרתים המשך החקירה. בשפה הצבאית הפעולה הזו מכונה " לנער את השטח" לבדוק כיוונים באמצעות מעצרים ותחקירים, עד שיעלה קצה חוט שיקדם את החקירה.

פריצת הדרך בשנים האחרונות היא טכנולוגית, ביכולת לאסוף מודיעין חזותי באמצעות מצלמות ואמצעים נופים שפרוסים היום כמעט בכל מקום. תוכנות מתקדמות לזיהוי פנים בהם משתמשים בצה"ל והשב"כ, כך שהיום ברוב המקרים זהותו של מחבל שלמשל מבצע פיגוע דריסה ובורח מהמקום מתבררת תוך דקות בודדות, בנוסף לכך בתחום המודיעני אף נעשה שימוש בכל הקשור לניהול מידע, אלגוריתמיקה ובינה מלאכותית (AI).

כמו במהלך מלחמה גם בפעילות מבצעית ניתן לעשות שימוש במחשב בעזרת המידע שיש בשאילתות שונות וזה מסייע בסימון של כיוונים אפשרים הקשורים לניתוח השטח, צירי הבריחה חשודים אפשריים ועוד. שכבה על בסיס שכבה כך נבנית היום תמונת מודיעין והיא שאפשרה הפעם סגירת מעגל מאוד מהירה למרות שיעד המעצר הלילה בסילאת אל חראת'יה הנמצאת בצפון השומרון צפונית מערבית לג'נין מרוחקת מאזור הפיגוע סמוך לחומש. עוד לפני המודיעין של צה"ל בכל הקשור לזירות שאינן זירות מלחמה, המאבק בטרור בשטחי ישראל וביהודה ושומרון הוא קודם כל באחריות שב"כ. מהוצאת התרעות על פיגועים ופיענוח פרשיות מודיעיניות כמו זו האחרונה.

עוד בוואלה!

אביו של יהודה דימנטמן: "המענה האמיתי יהיה בניין חומש"

לכתבה המלאה
הנרצח בפיגוע בכניסה ליישוב חומש 16 בדצמבר 2021. באדיבות המשפחה
יהודה דימנטמן/באדיבות המשפחה

אבל שב"כ אינו פועל לבדו ומבחינה מבצעית האחריות היא על מפקדי צה"ל הבכירים בשטח שצריכים לקבל את ההחלטות האופרטיביות כיצד לנהוג בהתאם למודיעין שהתקדם. יותר מאשר בעבר ההתקדמות הטכנולוגית והמערכות שרבות מהן מופעלת באמצעות יחידות המודיעין של צה"ל שמוקצות גם לפיקוד המרכז ואוגדה דורשות את הידוק שיתוף הפעולה בין צה"ל והשב"כ על מנת להשיג מטרה משותפת אחת - לעצור את המחבלים וגם במהלך הפעילות הזו בחמ"לים משותפים יושבים אחד ליד השני אני המודיעין של השב"כ לצד קצינים וחיילים במערכים מסווגים שונים של המודיעין.

בפיגוע האחרון המרבץ שממנו ביצעו המחבלים את הירי עשרה מטרים בלבד מהכביש סיפק את נקודת הפתיחה, ניתוח ציר המילוט ממננו, איסוף חומרים ממצלמות של צה"ל והחרמת מצלמות פלסטיניות, ניתן להניח סיפקו תמונת פתיחה לא רעה לאנשי המודיעין ממנה להתחיל את החקירה.

במציאות הטכנולוגית החכמה של היום, רוויות המצלמות ואמצעים נוספים, מקצוענות של חוליית טרור והניסיון שלה לא נמדדים רק במימוש הוצאת הפיגוע אל הפועל והצלחתו אלא גם ביכולת שלהם לחמוק מהזירה בלי להשאיר סימנים מפלילים בנתיב הבריחה. כל טעות שיבצעו המחבלים כמו במקרה הזה תנוצל על ידי חוקרי המודיעין של הפיגוע. המחבלים שביצעו את הפיגוע נתפסו בשלושה יעדים שונים באותו כפר ובדרך לשם ובבתים עצמם ביצעו הרבה טעויות את המחיר וטוב שכך הם שילמו מהר.

ההתקדמות הטכנולוגית לצד הפעלת מקורות אנושיים מספקים היום למערכת הביטחון יתרון חשוב על ארגוני הטרור, אבל אסור להתבלבל לצד האחיזה המודיעינית הטובה שיש היום לצה"ל והשב"כ באיו"ש זה לעולם לא יספק מענה מלא ויש גם פספוסים ביכולת לזהות התארגנויות טרור לפני שהן מבצעות את הפיגוע כמו החזית העממית והרצח של רנה שנרב במעין דני באמצעות מטען חבלה או בזמן ארוך הרבה יותר שייקח למערכת הביטחון לפענח פיגוע בתוך שלושה ימים בלבד כפי שהיה במקרה הזה.

  • עוד באותו נושא:
  • חומש

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully