וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חמאס ינסה לנצל את הפיגוע להבערת השטח, אך מוקדם להכריז על הסלמה דרמטית

טל לב רם

עודכן לאחרונה: 17.12.2021 / 17:53

ארגון הטרור ממשיך לנסות לשקם את היכולות שלו ביו"ש, כשבין היתר הוא מנסה לנצל את המצב הקשה של הרשות כדי לערער על המשילות שלה. כעת, המשימה החשובה ביותר של צה"ל היא ניתוח נקודות תורפה ותגבור הכוחות בנקודות חיכוך, משום שכל פיגוע מוצלח עלול להוביל לגל חקיינות

בווידאו: הרמטכ"ל כוכבי ביקר בזירת הפיגוע שבו נרצח יהודה דימנטמן/צילום: דובר צה"ל

בצה"ל ממשיכים במאמץ ללכוד את חוליית המחבלים שביצעה את הפיגוע סמוך לחומש, שבו נרצח יהודה דימנטמן ז"ל שהובא היום למנוחות. כמות גדולה של לוחמים הוקפצו לתגבר את הכוחות שנמצאים באופן קבוע ביהודה ושומרון ולקחת חלק במרדף אחר המחבלים: לוחמים מגדוד 890, גדוד הסיור של גולני וכן לוחמים במילואים מדובדבן.

בלילה בוצעו מעצרים ראשונים. בשלב הזה מוקדם לראות בכך סימן להתקדמות בחקירת הפיגוע. המעצרים הללו נועדו קודם כול לנסות למצוא קצוות של חוטים על בסיס חומרים שהיו עוד לפני הפיגוע. באופן די קבוע לצה"ל יש התרעות על חוליות מחבלים שמתכננות לבצע פיגוע ירי בצירים, כך היה גם בתקופה האחרונה, והמעצרים הלילה, כאמור, ניתן להניח שמסתמכים על מידע שהיה עוד לפני הפיגוע, אבל לא היה מספיק מבוסס או שבסדרי העדיפויות היו משימות דחופות יותר. במערכת הביטחון פועלים לבצע מעצרים גם על מנת לנער מעט את השטח, מתוך ניסיון שהמעצרים הללו מובילים לעיתים לקצה חוט שמסייע שלב אחר שלב בפענוח הפיגוע.

נקודות המרבץ של המחבלים היא כרגע נקודת המוצא של כוחות הביטחון, וממנה ניתן ללמוד הרבה. על פי ההערכות במרבץ היו אומנם שני מחבלים, אבל רק אחד ירה, שכן לא נמצאו קליעים של נשק נוסף. על פניו ההערכה הראשונית של מערכת הביטחון היא שהפעם מדובר בהתארגנות מסודרת של ארגון טרור ברצועה, ולא של התארגנות מקומית, בשל אופי הפיגוע ובעיקר בשל נתיב המילוט. אולם, לא מדובר בתנאי מחייב.

מעצר פלסטינים סמוך לשבי שומרון, 17 בדצמבר 2021. שריה דיאמנט, פלאש 90
ממשיכים במאמץ ללכוד את חוליית המחבלים. מעצר פלסטינים/פלאש 90, שריה דיאמנט

איסוף חומרים ממצלמות שונות הפרוסות ביהודה ושומרון, גם בשטחים הפלסטיניים, אולי יסייע בבירור התמונה. אולם, בינתיים מסתמן כי בשלב הזה המחבלים היו מודעים למצלמות כשתננו את הפיגוע, והגיעו לנקודת המרבץ ממנה פתחו באש בציר תנועה רגלי בחשכה.

בשלב הזה במערכת הביטחון לא יודעים לקבוע אם חמאס או ארגון טרור אחר עומד מאחורי הפיגוע, וכמו שראינו בעבר, התארגנויות מקומיות של חוליות טרור מסוכנות ואלימות עשויות להתבסס גם על התארגנות מקומית, ללא קשר לזהות כזו או אחרת של ארגון טרור. כפי שהיה גם בעבר במקרים דומים, בפיגועי ירי רמת המקצוענות של החוליה תתברר רק בהמשך, בהתאם ליכולת המילוט שלה או הניסיונות לבצע פיגועים נוספים.

ביהודה ושומרון יש נשק בשפע וגם מוטיבציה לביצוע פיגועים. בפיגוע הספציפי הזה, מי שביצע אותו ניתח נכון מאוד נקודת תורפה ידועה בגזרה. הציר שבין שבי שומרון לחומש מאז ומעולם, עוד לפני פינויו בהתנתקות, היה אתגר ביטחוני לצה"ל מבחינת היכולת לאבטח אותו. היום אומנם אין יישוב במקום, אבל יש בו ישיבה שנמצאת בסטטוס לא חוקי, כך שלמעשה מבחינת מערכת הביטחון, אבטחת הכביש באזור צריכה לקחת בחשבון את התנועה מחומש ואליה, בדומה לאזורים נוספים ביו"ש, שבהם יש מאחזים שאינם חוקיים.

הרטמכ"ל אביב כוכבי וראש שב"כ רונן בר בביקור בזירת הפיגוע בשומרון. 17 בשדצמבר 2021. דובר צה"ל
כוכבי וראש השב"כ רונן בר בזירת הפיגוע, היום/דובר צה"ל

המשימה הראשונה והחשובה ביותר של הכוחות בשטח היא למנוע את הפיגוע הבא. הנחת המוצא הראשונה צריכה לקחת בחשבון שמי שכבר נמצא בתוך המעגל של ביצוע פיגועים קטלניים, ינסה לעקוץ שנית ולבצע פיגועים נוספים - ולכן המרדף אחר החוליה הוא כל כך חשוב. כמו שמתרחש באירועים מסוג זה, כל פיגוע מוצלח מצד מחבלים ביו"ש עלול להוביל לגל חקיינות וביצוע של פיגועי השראה, ולכן אחד האתגרים המרכזיים של מפקדי החטיבות המרחביות כעת הוא ניתוח נקודות התורפה בגזרתם, ויסות נכון של כוחות התגבור לנקודות חיכוך בעייתיות וכמובן בדיקת המוכנות והערנות של הכוחות בשטח וזיהוי נקודת תורפה.

בין אם חמאס עומד בישירות מאחורי הפיגוע האחרון או שלא, הוא ממשיך לנסות ולהבעיר את השטח ובכך להשיג שתי מטרות - לפגוע בישראל ובתחושת הביטחון ביו"ש ולא פחות חשוב מבחינתו, הוא מבקש להמשיך ולערער על משילות הרשות הפלסטינית שנמצאת במצב קשה מבחינה כלכלית ושלטונית כאחד.

המעצרים האחרונים שביצעה מערכת הביטחון נגד התארגנות הטרור של חמאס מבטאים עד כמה השטח רותח ומבעבע ועלול להתחמם במהירות. חמאס ממשיך לנסות לשקם את היכולות שלו בהכוונה ישירה מעזה, ואת הפיגוע אתמול הוא ינסה לנצל להבערת השטח וגם להוכיח שסיכול תשתית הטרור הגדולה האחרונה לא עצרה את היכולת שלו לבצע פיגועים. המשימה של אוגדת יו"ש, לצד המרדף אחר המחבלים, היא לבלום גל פיגועים שיכול להתפתח ולהוביל להסלמה נוספת.
בחודש דצמבר האחרון נרשמה עלייה בכמות הפיגועים, ממזרח ירושלים ועד ליהודה ושומרון, אבל מוקדם לסמן בכך הסלמה דרמטית - שבה מעוניין קודם כול חמאס. הימים הקרובים יהיו בעלי חשיבות בניסיון של ישראל לשמור על היציבות הביטחונית ברמה סבירה.

ביקור הרטמכל אביב כוכבי בזירת הפיגוע בשומרון. 17 בדצמבר 2021. דובר צה"ל
צריכים לגנות אלימות מצד יהודים/דובר צה"ל

לצד אתגרי הטרור, גם הפשיעה הלאומנית ואף מעשי טרור מצד יהודים קיצונים מטרידה מאוד את מערכת הביטחון, שבודקת כרגע את אמיתות הדיווח והפרטים על כך שפלסטיני בכפר קריות הסמוך לשכם הוכה בצורה קשה על ידי קבוצת יהודים שפרצה לביתו וגרמה נזק לרכוש. אירועים מהסוג הזה הם בעלי פוטנציאל להבעיר את השטח עוד יותר וכאן התפקוד של משטרת מחוז ש"י וכחות הביטחון למניעת אירועים של תג מחיר הוא חשוב ביותר.

נתוני הטרור והפיגוע אתמול ממחישים היטב שאין סימטריה בין הטרור הפלסטיני ביו"ש לפשיעה לאומנית או טרור יהודים. הרוב המוחלט של המתנחלים ביו"ש הם אוכלוסייה המבקשת לחיות את חייה בשקט ובביטחון ואין מקום להכללה, ועדיין אין זה אומר שאפשר להתעלם מאירועים חמורים שקרו רק אתמול.

בתוך האינטרס של כולם שלא לאפשר לגורמי טרור כמו חמאס לדרדר את השטח להסלמה, גם ראשי ההתיישבות ביהודה שומרון צריכים לגנות אלימות מצד יהודים, כפי שידעו לעשות זאת בעבר, תוך גילוי אחריות רבה והבנה שמערכת הביטחון וכוחות המשטרה צריכים למקד את פעילותם כרגע בסיכול טרור פלסטיני ולא בדברים אחרים. זו אינה סוגיה פוליטית ולא עניין של שמאל וימין, אסור שהוויכוח האחרון שהתפתח לאחר האמירות של השר לביטחון הפנים עמר בר לב בנושא יבלום שיח חשוב גם בנושא הזה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully