וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אוקראינה: רוסיה מסרבת לקדם הפסקת אש

עודכן לאחרונה: 10.12.2021 / 2:25

בין הצעדים שהציעה קייב בכדי להוביל לרגיעה בגבולה המזרחי - חילופי שבויים ופתיחת מעברי גבול. בתוך כך, בכיר בממשל ביידן הבהיר כי הנשיא האמריקני לא הבטיח ויתורים כלשהם לפוטין בשיחתם השבוע - ואמר כי הנשיא התחייב למדינות נאט"ו שארה"ב תעמוד לצדן במקרה של מתקפה

בווידאו: שיחת ווידאו בין ביידן לפוטין/צילום: רויטרס

הרשויות באוקראינה מסרו הלילה (שישי) כי מוסקבה דחתה שורה של צעדים שהציעה קייב בכדי להוביל להפסקת אש בגבול המזרחי - ובהם חילופי שבויים, פתיחת מעברי גבול והרחבת מרכז התקשורת המשותף.

השכנות מאשימות זו את זו בחסימת תהליך השלום באזור דונבאס במזרח אוקראינה שבו מתקיים קרב מאז שנת 2014 בין צבא אוקראינה וכוחות הנתמכים בידי רוסיה. "למרבה הצער, כל היוזמות של הצד האוקראיני נדחו על ידי הפדרציה הרוסיה בתירוצים מאולצים", נמסר בהצהרה של המשלחת האוקראינית לקבוצת הקשר המשולשת - הכוללת את רוסיה והארגון לביטחון ושיתוף פעולה באירופה.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בשיחתו עם נשיא אוקראינה, הלילה. רויטרס
ביידן בשיחתו עם נשיא אוקראינה, הלילה/רויטרס

בתוך כך, בכיר בממשל האמריקני אמר הליל לרויטרס כי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לא הבטיח ויתורים כלשהם לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין בשיחה שהשניים קיימו השבוע בנושא ההתבססות הצבאית הרוסית בגבול אוקראינה.

לדברי הבכיר, ביידן קיים שיחות נפרדות ביום חמישי עם נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי ועם בעלות ברית נאט"ו במרכז אירופה כדי לדון בשיחתו עם פוטין. הוא הוסיף כי ביידן הבהיר לחברות נאט"ו את מחויבותו לסעיף 5 של האמנה, לפיו התקפה על בעלת ברית אחת - משמעה תקיפה של כולן.

תמונת לוויין של ריכוז כוחות של צבא רוסיה באזור הגבול עם אוקראינה, 5 בדצמבר 2021. רויטרס
תמונת לוויין של הכוחות הרוסים בגבול אוקראינה/רויטרס

בשיחה שקיימו שלשום ביידן ופוטין הזהיר נשיא ארה"ב כי וושינגטון ובעלות בריתה יגיבו בצעדים כלכליים ואחרים תקיפים אם רוסיה תפלוש לאוקראינה, בעוד שפוטין דרש ערבויות לכך שנאט"ו לא תתפשט מזרחה.

היחסים בין וושינגטון למוסקבה נמצאים בשפל שלא נראה מאז תום המלחמה הקרה ונפילת הגוש הסובייטי בתחילת שנות ה-90, ורוסיה מרכזת עשרות אלפי חיילים בגבול אוקראינה. הקרמלין מכחיש כי יש לו כוונה לתקוף את השכנה ממערב, אך מזהיר כי הצטרפותה לנאט"ו ופריסת מערכות התקפיות בשטחה הן "קו אדום" מבחינת מוסקבה. לא דווח על פריצת דרך בשיחות, אבל הצדדים הסכימו להמשיך בתקשורת ביניהם.

לפי הקרמלין, נשיא רוסיה דרש ערבויות אמינות ומחייבות מבחינה משפטית נגד התרחבות הברית הצבאית המערבית לעבר רוסיה, ומחה על הניסיונות של נאט"ו "לפתח" את שטחה של אוקראינה. הבית הלבן מסר כי ביידן לא נתן הבטחות שכאלו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully