וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר החוץ יאיר לפיד נפגש עם נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי

עודכן לאחרונה: 9.12.2021 / 22:50

לפיד הגיע הבוקר למצרים לביקור שנועד לחזק את היחסים בין המדינות. בנוסף לא-סיסי נפגש לפיד גם עם מקבילו בתפקיד, שר החוץ של מצרים סאמח שכרי. באקט של מחווה מיוחדת ישיב לפיד למצרים פריטים ארכיאולוגיים מצריים שנתפסו בישראל

בווידאו: שר החוץ לפיד בביקור רשמי ראשון אחרי 20 שנה במרוקו/צילום: ברק רביד

שר החוץ יאיר לפיד הגיע היום (חמישי) לביקור מדיני בקהיר. עם הגיעו למצרים התקבל לפיד על ידי ראש הפרוטוקול המצרי בשדה התעופה בקהיר. במהלך הביקור התקיימה פגישה של שר החוץ לפיד עם נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי. כמו כן נפגש שר החוץ לפיד עם מקבילו שר החוץ סאמח שכרי.

במהלך הביקור השיב לפיד, בשיתוף עם רשות העתיקות, פריטים ארכיאולוגים מצרים שנתפסו בישראל. זאת, כמחווה מיוחדת שנועדה לחזק את היחסים בין שתי המדינות. לביקור הצטרף גם מנהל רשות העתיקות, אלי אסקוזידו. בין הפריטים שהוחזרו, חלקי כתובות על אבן בכתב ההירוגליפי, שבר של סרקופג עץ הנושא את הכתב המצרי, כתובות על פפירוס, פסלונים של אלות מצריות, ואושבטים (Oshabtim) - צלמיות (פסלונים) שהונחו בדרך כלל בתוך קברים כמנחות קבורה.

שר החוץ יאיר לפיד בפגישה  עם נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי, 12 בדצמבר 2021. שלומי אמסלם, לשכת העיתונות הממשלתית
חיזוק היחסים הוא אינטרס חשוב של ישראל. לפיד בפגישה עם א-סיסי/לשכת העיתונות הממשלתית, שלומי אמסלם

הסיפור החל בחודש מרץ 2013 סוכל ניסיון הברחת עתיקות מצריות לישראל בשדה התעופה בן גוריון. בשדה התעופה, נתפס סוחר עתיקות ישראלי, שניסה להכניס לישראל במזוודה ארבעה פריטים עתיקים, אותם רכש באנגליה, מבלי לעבור במכס. הכנסת העתיקות לישראל נעשתה בניגוד לחוק. מאחר ונחזה כי הפריטים שייכים לתרבות המצרית הקדומה, רשות העתיקות עדכנה את שלטונות מצריים בתפיסה באמצעות האינטרפול. השלטונות המצריים הצהירו, כי מדובר ברכוש גנוב ממצריים, שככל הנראה, הוצא ממצריים שלא כחוק, עבר תהליך "הלבנה" באנגליה, והובא לישראל בניגוד לחוק. הפריטים העתיקים נתפסו, ונוהל הליך משפטי בישראל, בסיומו, בשנת 2015, הועברו הפריטים לרשות מדינת ישראל.

בחודש אוגוסט 2013 פנו שלטונות מצריים למשרד החוץ ולרשות העתיקות, והצביעו על עתיקות מצריות שמוחזקות בחנות עתיקות של סוחר מורשה בירושלים, ושלטענתם נגנבו ממצרים והוצאו ממנה שלא כחוק. לבקשת שלטונות מצרים, רשות העתיקות פתחה בחקירה שבסופה נמצאו בחנות 91 פריטים עתיקים. ההליך המשפטי הסתיים בהסדר פשרה, במסגרתו העביר סוחר העתיקות את הממצאים הארכאולוגיים המצריים לידי ישראל.

מלשכת שר החוץ נמסר: "חיזוק יחסי ישראל-מצרים, בראייה מדינית-בטחונית, הוא אינטרס חשוב מאוד של מדינת ישראל. ביקורו של שר החוץ לפיד הוא המשך מדיניות החוץ של ממשלת ישראל למינוף האינטרסים המשותפים ליציבות אזורית".

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully