וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מינימום פגיעה בפרטיות: תקנות חדשות יסירו את שם האב מכתבי אישום

עודכן לאחרונה: 7.12.2021 / 8:46

לפי תקנות חדשות שיזם השר סער, שמם של אבות של נאשמים יוסר על ידי התביעה מכתבי אישום. זאת, באופן שונה מהמקובל כיום שכן לפי החוק בכל מסמך משפטי מופיע שמו של האב - ובעקבות זאת במקרים רבים נשקפת פגיעה בפרטיות המשפחה. התקנה לא תחול על אישום נגד נערים

בווידאו: הארכת מעצר לבני זאבי הנאשם ברצח ניסים שטרית ב-86'/צילום: רוני כנפו

תקנות חדשות שיזם שר המשפטים גדעון סער יביאו למחיקת שם האב ממסמכים משפטיים וכתבי אישום המוגשים בישראל. מדובר בצעד נוסף כחלק מהמדיניות שלשר המשפטים גדעון סער להגנה על זכויות נאשמים, יחד עם הגשת הצעת החוק לפסילת ראיה שהושגה שלא כדין ("פרי העץ המורעל") וכוונתו לקדם את חוק יסוד: זכויות במשפט.

לפי החוק כיום, בכל כתב אישום או מסמך בהליך פלילי שמוגש לבית המשפט, מציינת התביעה בין פרטי הנאשם את שם אביו. הבאת פרטיו האישיים של הנאשם בכותרת כתב האישום נועדה לצורך זיהויו בפני בית המשפט. לפי התזכיר, פירוט שמו של אבי הנאשם אינו נדרש יותר לשם הגשמת מטרה זו. "כיום, ישנו רישום תעודת זהות של כל אדם והזיהוי הוא חד ערכי - לכן, ניתן להסתפק במספר תעודת הזהות המופיע בכתב האישום, ואין כל צורך באזכור שמו של האב. נוכח העובדה שכתבי אישום עשויים להיות מפורסמים לציבור וחשופים לעיני כל, למעט הליך שחל לגביו איסור פרסום, ציון שם האב עלול לפגוע פגיעה קשה ובלתי הפיכה בפרטיותו ובפרטיות בני משפחתו ולתייגם שלא לצורך".

יו"ר תקווה חדשה גדעון סער בישיבת סיעה, 25 באוקטובר 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
חלק ממדיניותו להגן על זכויות נאשמים. סער/פלאש 90, יונתן זינדל

שיקול נוסף בתיקון התקנות, הוא התאמת החוק למציאות עכשווית, בה יש משפחות מגוונות ושונות שלא כולן כוללות גם אב, כדוגמת משפחות חד-הוריות ומשפחות חד-מיניות. כמו כן, לא ברור מדוע יש להבחין בין אב לאם, ושם האם לא מצוין.

עם זאת, במקרים בהם הנאשם נער, פרטי ההורים עשויים להיות רלוונטיים, בכתבי האישום המוגשים נגד נערים, כתב האישום יכלול את שמותיהם של ההורים, לרבות מספר תעודת זהות וכתובת מלאה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully