וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות לחץ אמריקני: לא אושרה תכנית הבנייה במזרח ירושלים

עודכן לאחרונה: 6.12.2021 / 17:34

הוועדה המחוזית בירושלים החליטה לא לאשר את התכנית להקמת השכונה החדשה בעטרות בטענה כי יש לבצע תחילה בדיקה של המשרד לאיכות הסביבה במקום. התוכנית מעוררת התנגדות מדינית עזה ונרחבת בארצות הברית ובאירופה זה שנים, ובעבר הוקפאה ועוכבה בהוראת לשכת ראש הממשלה

הדמייה לשכונה החדשה, מעבר לקו הירוק, שצפויה להיבנות בשדה התעופה הישן עטרות, שיועד לפי "עסקת המאה" להפוך לאזור תיירות לפלסטינים. המשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל, מערכת וואלה
הדמיית השכונה החדשה בעטרות/מערכת וואלה, המשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל

על רקע לחץ אמריקני והתנגדות מתוך הקואליציה, הוועדה המחוזית החליטה היום (שני) לא לאשר את התכנית להקמת השכונה החדשה בעטרות שבמזרח ירושלים. בהחלטת הוועדה נמסר כי יש לבצע תחילה בדיקה של המשרד לאיכות הסביבה.

תכנית הבנייה של 9,000 יחידות דיור בעטרות אושרה בשבוע שעבר בוועדה המקומית של עיריית ירושלים. היא משנה ומרחיבה את גבולותיה של ירושלים וחוצה בין כפרים פלסטיניים. לכן, היא מעוררת כבר שנים התנגדות מדינית עזה ונרחבת בארצות הברית ובאירופה, ובעבר הוקפאה ועוכבה בהוראת לשכת ראש הממשלה.

"לאחר בחינת מסמכי התוכנית ושמיעת נציגי מגישי התוכנית והמלצות הוועדה המקומית, הוועדה התרשמה כי התוכנית מציעה ניצול ראוי של עתודות הקרקע שלא נוצלה עד היום, באמצעות תכנון הכולל עירוב שימושים ושלד ציבורי, תוך מתן מענה לצרכים פרוגרמתיים ותחבורתיים", נכתב בהצהרת הוועדה היום. "לאחר שמיעת עמדת נציג המשרד להגנת הסביבה, הוועדה קובעת כי יש להכין תסקיר השפעה על הסביבה בעניינה של התוכנית כמקובל".

מראה משדה התעופה בעטרות ליד קלנדיה, 18 בפברואר 2020. יונתן זינדל, פלאש 90
שכונת עטרות/פלאש 90, יונתן זינדל

לדברי יו"ר התעוררות בירושלים, חבר הועדה המחוזית עופר ברקוביץ, "מדובר בתכנית היסטורית וחשובה ביותר לפתרון מצוקת הדיור בירושלים". לדבריו, "אין עתודת קרקע גדולה יותר לבניית עשרת אלפים יחידות דיור".

"אני מברך על קידומה, אבל התנגדתי בוועדה להשהיית התכנית", המשיך. "היה ניתן להפקיד את התוכנית בד בבד עם קידום תסקיר הסביבה, ולא להשהות אותה. כולי תקווה שהממשלה לא משתמשת בנושא הסביבתי כתירוץ".

בשלום עכשיו קראו לגנוז את התכנית. "בממשלה שקמה על התחייבות לסטטוס קוו מדיני, תכנית של 9,000 יחידות דיור בפאתי רמאללה לא היתה צריכה בכלל להגיע לדיון בועדה", אמרו. "נקווה שהממשלה תנצל את הזמן לבחון מחדש את הנזקים של התכנית לסיכוי לשלום, לפיתוח ירושלים וליחסי ישראל עם ארצות הברית".

טום ניידס. AP
לא רצה לקיים את הטקס במקביל לאישור התוכנית. ניידס/AP

אתמול הקדים שגריר ארצות הברית בישראל, תום ניידס, את הגשת כתב ההאמנה שלו לנשיא המדינה יצחק הרצוג, כדי להימנע מקיום הטקס במקביל לאישור תכניות הבנייה לשכונה יהודית חדשה בעטרות שבמזרח ירושלים, כך נודע לוואלה!.

ניידס, שהגיע לישראל בסוף החודש שעבר, אמור היה להגיש את כתב ההאמנה שלו בטקס רשמי בבית הנשיא היום בבוקר, ביחד עם השגרירים החדשים של שוויץ, האיחוד האירופי, רואנדה ואיטליה. לפי מקורות דיפלומטיים, כדי להימנע ממבוכה, בשגרירות ארצות הברית ביקשו להקדים את הטקס.

יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד במהלך נואמו בישיבת סייעתו בכנסת 8 בנובמבר 2021. אולבייה פיטוסי, פלאש 90
"את המדיניות של ממשלת ישראל לגבי הבנייה תקבע ממשלת ישראל". לפיד/פלאש 90, אולבייה פיטוסי

שר החוץ יאיר לפיד התייחס היום לקידום תוכנית הבנייה בעטרות ואמר כי "את המדיניות של ממשלת ישראל לגבי הבנייה תקבע ממשלת ישראל. נטפל בזה כמו שאנחנו מטפלים בכל נושא אחר, כולנו ביחד ובקונצנזוס מלא. זה יטופל ברמת מדינה. זה תהליך, נדאג לכך שזה לא יהפוך לעימות עם הממשל האמריקני".

גם יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן התייחס לנושא ואמר כי "עטרות היא חלק אינטגרלי מהשטח המוניציפלי של ירושלים. ההנחיות הן של היועמ"ש ואסור להתערב בהליך התכנון והבנייה, ואנחנו פועלים בהתאם לחוק. גם הממשל האמריקאי מבין שהכול מתנהל בהתאם לחוק. אני לא חושב שהדרג הפוליטי יכול להתערב בהליך כזה, כמו שאף אחד לא מצפה שהממשל באמריקה יתערב בהליך חוקתי בארה"ב".

אחרי אישור התכנית בשבוע שעבר, בלשכת ראש הממשלה העבירו לארצות הברית מסרי הבהרה שהתכנית תיבלם בהמשך, אך בממשל ביידן כועסים על קידומה. בשיחה שהתקיימה בין ראש הממשלה נפתלי בנט ושר החוץ של ארצות הברית אנתוני בלינקן ביום חמישי, בלינקן ביקש לא לקדם את תכנית הבנייה החדשה וקרא לו "להימנע מצעדים חד-צדדיים שיגבירו את המתיחות, כולל קידום בניה בהתנחלויות".

  • עוד באותו נושא:
  • ירושלים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully