וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במקום אזור תיירות פלסטיני: עיריית ירושלים הכריזה על שכונה חדשה מעבר לקו הירוק

עודכן לאחרונה: 13.12.2021 / 10:22

השכונה צפויה להתפרס על פני 1,243 דונם באזור שדה התעופה הנטוש בעטרות, שלפי "עסקת המאה" יועד להפוך לאזור תיירות פלסטיני, וברשות רואים בבנייה בו פגיעה בסיכוי להגיע להסדר קבע. במקביל, הועדה אישרה את הבניה על גבעת התורמוסים מצפתל, בלי לשמוע התנגדויות תושבים

עיריית ירושלים אישרה היום (רביעי) את הקמתה של שכונה חדשה בירושלים - מעבר לקו הירוק.

השכונה, שתיקרא "עטרות", צפויה להיבנות בצפון ירושלים, לצד שכונות נוספות שמעבר לקו, ולהתפרס על פני שטח של כ-1,243 דונם באחת מעתודות הקרקע החשובות במטרופולין ירושלים - אזור שדה התעופה הנטוש בעטרות. מדובר באזור שיועד לפי "עסקת המאה" להפוך לאזור תיירות פלסטיני. הפלסטינים רואים בבנייה שם פגיעה נוספת בסיכויים להגיע להסדר קבע.

הדמייה לשכונה החדשה, מעבר לקו הירוק, שצפויה להיבנות בשדה התעופה הישן עטרות, שיועד לפי "עסקת המאה" להפוך לאזור תיירות לפלסטינים. המשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל, מערכת וואלה!
הדמיית השכונה החדשה/מערכת וואלה!, המשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל

הקמת השכונה אושרה בוועדה המקומית לתכנון ולבנייה של עיריית ירושלים - אחד השלבים הראשונים בתהליך, ועל התכנית לעבור עוד שלבים נוספים. כעת מתחולל בוועדה דיון על מספר יחידות הדיור שייבנו בה, וכן על אופי השכונה ובשאלה אם היא תיועד לציבור החרדי, או לא.

לפי התכנית שאושרה בוועדה, השכונה צפויה לכלול אלפי יחידות דיור, כמו גם שטח למלונאות, לתעסוקה ולמסחר, מבני ציבור, וכן שטחים פתוחים. אתר שדה התעופה הישן אמור לעבור שימור. הוועדה המקומית המליצה לוועדה המחוזית לאשר את התכנית, שיזם משרד הבינוי והשיכון והכין האדריכל יובל קדמון.

הדמייה לשכונה החדשה, מעבר לקו הירוק, שצפויה להיבנות בשדה התעופה הישן עטרות, שיועד לפי "עסקת המאה" להפוך לאזור תיירות לפלסטינים. המשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל, מערכת וואלה!
הדמיית השכונה החדשה/מערכת וואלה!, המשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל

עופר ברקוביץ', יו"ר האופוזיציה העירונית, בירך על הצעד. "מדובר באישור היסטורי לבנייה בירושלים. הייתה פסימיות אדירה בתחילת הדרך, שלא נצליח להביא להקמת השכונה, אבל הנה היום זה קרה", מסר. "אנחנו גאים מאוד. זה מהלך קריטי לצעירים, להוזלת מחירי הדיור, ולשמירה על הריאות הירוקות".

בעקבות הדברים, משלום עכשיו נמסר: "שר השיכון הטיל פצצה מדינית, בלי כל דיון ציבורי או אפילו בממשלה. זוהי תכנית המחבלת בסיכוי לשלום על בסיס שתי מדינות לשני עמים. השכונה המתוכננת מקשה על האפשרות להקמת מדינה פלסטינית שבירתה מזרח ירושלים. התכנית היא לא גזירת גורל ולא "ירושה" מממשלות קודמות. עדיין אפשר לעצור אותה ולא להביא אותה לאישור של הועדה המחוזית בעוד שבוע וחצי. אם התכנית לא תוסר מסדר היום, המכה הקשה הזאת לשלום תירשם לדיראון עולם על שם חברות הקואליציה מרצ, יש עתיד והעבודה".

במקביל: אושרה הבנייה בגבעת מצפתל

בתוך כך, הועדה המקומית אישרה את תכנית הבניה שהגישה משטרת ישראל לבניית תחנת משטרה חדשה, הכוללת מתחם של שלושה מבנים הפרוסים על פני 5.5 דונם - באזור גבעת התורמוסים "מצפתל". למרות שראש העיר משה ליאון הצהיר בשנה שעברה כי העירייה לא תקדם תכניות במקום, הערב הוועדה אישרה את התכנית וזאת מבלי לשמוע אפילו את ההתנגדויות, כמקובל בתכניות בניה.

גבעת מצפתל היא גבעה בקצה שכונת ארמון הנציב, הצופה על מזרח העיר ומדבר יהודה. תושבי השכונה מטפחים את הגבעה כפארק טבע עירוני, ובתקופת האביב היא מושכת מבקרים מכל הארץ המגיעים לראות את פריחת התורמוסים שצובעים את הגבעה בסגול. בגלל התצפית המרשימה והקרבה לשכונת תלפיות, זכתה הגבעה לכינוי "מצפתל".

תכנית הבנייה במקום נתקלה בהתנגדות עזה מצד תושבים וארגוני סביבה, הטוענים כי בנייה על השטח והקמת מתחם סואן כמו תחנת משטרה אזורית תפגע אנושות בסביבה הטבעית. התושבים דורשים לשמור על השטח הירוק הנדיר, והציעו חלופות שטח לתחנת המשטרה.

גבעת מצפתל. רותם בן שלום, צילום מסך
בנייה בפינת הטבע הנדירה. גבעת מצפתל/צילום מסך, רותם בן שלום
משה ליאון מכחיש את הפגיעה בגבעת מצפתל. צילום מסך, אתר רשמי
ליאון מכחיש בפייסבוק את התכניות לבנות במקום, מרץ/אתר רשמי, צילום מסך

יוסי חביליו, סגן ראש עיריית ירושלים הביע צער על ההחלטה. "אני מצר על החלטת הועדה המקומית בנוגע לבינוי המתחם המשטרתי על המצפתל. עמדתי היא שאסור לבנות במקום תחנת משטרה. הצמצום בהיקפי הבנייה אינו משמעותי גם במובן שעדיין המבנה והאנטנות מעליו יסתירו ויפגעו בתצפית לכיוון ים המלח, וגם במובן שלא ניתן לקיים אתר טבע עירוני, נוף ומורשת בסמוך למתקן ביטחוני. ישנן חלופות טובות יותר, או גרועות פחות, שהוצעו למשטרת ישראל ונדחו. לצערי הוועדה המקומית לא הסכימה לשמוע את המתנגדים ואותי, נופיע בכל הכוח בוועדה המחוזית", מסר.

מעיריית ירושלים נמסר: "הועדה המקומית לתכנון ובניה אישרה היום תכנית בניית תחנת המשטרה בארמון הנציב. התכנית שאושרה היום תואמת את ההסכמות המלאות אליהם הגיעה העירייה אל מול נציגות התושבים, בעשרות ישיבות שהתקיימו לרבות סיורים בשטח, בהתייחס למיקום הבינוי, היקפו, גבולותיו וגובהו. והכל מתוך רצון לשמירה מירבית על גבעת התורמוסים ומצפתל, שהעירייה רואה בהם חשיבות אורבנית גדולה. עקב טעות אנוש שונה סדר יום הוועדה ולמרות שהתכנית כללה את השינויים וההתאמות שפורטו ועליהן הוסכם, לא נשמעו ההתנגדויות שהיו אמורות להיות מוצגות ע"י חבר הנהלת העיר ויו"ר המינהל הקהילתי לשעבר של תלפז יהודה בן יוסף. אולם אלה יישמעו בהתאם לחוק בפני הוועדה המחוזית".

יהודה בן יוסף, חבר הנהלת העיר ונציג התושבים מסר: "חשוב לציין שהמבנה המתוכנן אינו פוגע במצפה ולא באיזור של פריחת התורמוסים. לשטח אשר ניתן למשטרת ישראל יש תב"ע מאושרת של 7,000 ממ"ר. בדיונים בהם היו שותפים נציגי המינהל הקהילתי ונציגי התושבים הגענו להבנות של בנייה בשטח של 3,500 ממ"ר בלבד בשתי קומות אשר אינן מסתירות את הנוף מהמצפה. כאשר המשטרה הציגה מספר פעמים חלופות אשר לא תאמו את הסיכומים המינהל והתושבים הגיעו להחלטה להתנגד לתוכנית בכללותה. בעקבות טעות אנוש בשעת הזימון של הועדה המקומית לא הוצגו טענות התושבים והמינהל על ידי שכן לא נכחתי בדיון. מאחר ומשטרת ישראל אינה מוכנה להזיז את מיקום התחנה ועל סמך שיחותיי עם מהנדס העיר, ההחלטה של ועדת התכנון ובניה מהיום תואמת את ההסכמות אליהן הגענו והן הרע במיעוטו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully