וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אלפים יכלו למות": חפץ העיד שעזב את לשכת נתניהו בעקבות פרשת המגנומטרים

עודכן לאחרונה: 6.12.2021 / 17:53

עד המדינה אמר כי עזב את לשכת נתניהו כשהבין שהוא לא כשיר לקבל החלטות ביטחוניות. לאחר מכן התברר כי מדובר בהחלטה להציב מגנומטרים בהר הבית - שהציתה גל אלימות פלסטיני. במהלך הדיון טען פרקליטו של נתניהו כי המשטרה היא המקור לתחקיר על מעורבות חפץ במות חברו בצבא

בוןוידאו: ניר חפץ על דוכן העדים במהלך חקירתו הנגדית במשפט נתניהו/מערכת וואלה!

חקירתו הנגדית של עד המדינה ניר חפץ בתיק 4000 נמשכת הבוקר (שני) בבית המשפט המחוזי בירושלים. חפץ הוא יועץ התקשורת לשעבר של בנימין נתניהו, המואשם בקבלת שוחד, בעת שהיה ראש ממשלה. הדיון החל בדלתיים סגורות, נוכח בקשתו של חפץ כי שאלות הנוגעות לדמות המקורבת אליו, ולגביה הוצא צו איסור פרסום, יישמעו בדלתיים סגורות. 

פרקליטו של נתניהו, עורך הדין בועז בן צור, הקריא במהלך החקירה הנגדנית קטע מתוך חקירתו של חפץ, בעת שהחליט לשתף פעולה עם החוקרים. הקטע עוסק בדאגתו של חפץ מפני ההתנהלות הביטחונית של נתניהו. "אתה אומר שזו סוגיה ביטחונית ברמת עסק הביש", אמר בן צור. "אתה תהיה מופגז בראיות. זה מדהים שעד היום זה לא יצא. כל הפרשות שנחקרות מתגמדות ליד זה. זו רעידת אדמה. מדינת ישראל מהפכת".

חפץ הסביר כי לא אמר את הדברים כתרגיל להטעיית החקירה. "ב-2017 עזבתי את התפקיד אצל נתניהו כי חשבתי שהוא לא כשיר לקבל החלטות בטחוניות בכלל הסיטואציה שסבבה אותו. אני חושב את זה גם היום. אני עומד על זה שהוא לא כשיר שהבטחון של מדינת ישראל יהיה ביידים שלו בגלל הסיטואציה סביבו (השפעת אשתו שרה ובנו יאיר - י"פ)... עזבתי כי חשבתי שנתניהו לא כשיר להחלטות ביטחוניות, אלפים יכלו למות", אמר.

ניר חפץ בדיון בתיקי האלפים, בימ"ש מחוזי ירושלים, 6 בדצמבר 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
"חשבתי שמדובר ברדיפה". חפץ בבית המשפט, היום/פלאש 90, יונתן זינדל

הפרשה אליה כיוון חפץ את דבריו היא הצבת המגנומטרים בהר הבית ב-2017 שעוררה גל עימותים בין הפלסטינים לכוחות הביטחון. מהליכוד נמסר בתגובה כי "הדברים של ניר חפץ אבסורדיים ולא בכדי אפילו חוקרי המשטרה דחו את טענתו על הסף בזמן אמת".

בהודעה נכתב כי "חפץ לא השתתף בשום פורום ביטחוני בשנת 2017 וגם ב-2009 הוא לא השתתף בשום ישיבה ביטחונית עם ראש המוסד, ראש שב"כ, ראש אמ"ן, הרמטכ"ל, המפכ"ל, המזכיר הצבאי וראש המל"ל. ההחלטות בעניין המגנומטרים התקבלו על ידי אנשי ביטחון בפורומים ביטחוניים שחפץ לא היה שותף בהם".

הצבת מגנומטרים בירושלים לאחר בפיגוע ביום שישי האחרון 16 ביולי 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה!
המגנומטרים בהר הבית, 2017/מערכת וואלה!, נועם מושקוביץ

בין היתר, חפץ העיד היום כי בימי המעצר שלו סבר שהחקירה בתיק 4000 אינה רצינית. "האמון שלי בכך שזו חקירה אמיתית ורצינית ללא שיקולים זרים היה קרוב לאפס. חשבתי שזו יותר רדיפה מאשר חקירה", אמר עד המדינה. "האמצעים הדרקוניים שהופעלו עליי וכמות החוקרים והמשאבים הבלתי נתפסת חיזקו אצלי את חוסר האמון המוחלט בחקירה וברשויות שחקרו אותי, בעיקר 433".

עוד סיפר חפץ על הלחצים שהפעילו עליו החוקרים כדי שישתף עמם פעולה ויחליף עורך דין. בדיון הוקרנו קטעים מהחקירה, שבהם בין היתר אומר החוקר לחפץ "המצב שלך עגום, זה החיים שלך ושל הסובבים אותך, זה יכולה להיות רק ההתחלה, אתה צריך לחשוב מה אפשר לעשות כדי למנוע את ההידרדרות".

"זו הייתה השיחה העדינה מתוך מאות שיחות שבהם הם לוחצים עליי שאני אענה לשאלות, אתן גרסה מפורטת ואחליף את הקו שירון קוסטליץ אמר לי לא לזוז ממנו - להקריא כל בוקר פסקה שאומרת שעל פי עצת עורך הדין שלי, שינוי הסטטוס שלי מעדות פתוחה לחקירה באזהרה אינו נכון".

עו"ד בן צור הציג סרטונים מחקירת חפץ וטען כי החוקרים הציעו לו להיות עד מדינה, בלי לומר זאת מפורשות. בן צור חקר את חפץ בנוגע לביטויים שחזרו על עצמם על ידי החוקרים הקשורים ל"רכבת שעוזבת את התחנה", שחפץ עלול לפספס.

ניר חפץ בדיון בתיקי האלפים, בימ"ש מחוזי ירושלים, 6 בדצמבר 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
"לא ייחסתי את משל הרכבת לפרשה מעברי". חפץ בבית המשפט/פלאש 90, יונתן זינדל

חפץ טען כי לא ייחס חשיבות לביטוי, ושיער כי החוקרים מתייחסים לרכבות שעברו כמה פעמים ביום סמוך לחדר שבו נחקר. אולם, בן צור טען כי מדובר בניסיון להפעיל על חפץ לחץ תוך רמיזה לתחקיר של אילה חסון בחדשות 10, בנוגע לפרשה מעברו של חפץ, בה חברו לניווט בתאונת רכבת.

בן צור טען כי החוקרים ניסו לרמוז לו על כך שנחקר בחשד למוערבות במותו של חייל שנשלח עמו לניווט לילי בנגב במהלך קורס קצינים ונמצא מת על פסי הרכבת. "הפרסום היה כעשרה ימים לאחר שחתמת על הסכם עד מדינה", אמר בן צור ופנה לחפץ, "תגיד לי מהניסיון שלך, תחקיר כזה כשיש מרואיינים, צלמים, רחפנים מגיעים לבני משפחה - לוקח זמן להרים תחקיר כזה". עם זאת, חפץ אמר כי במקרים מסוימים ניתן לפרסם תחקיר כזה תוך יומיים-שלושה.

בן צור טען בבית המשפט כי הוא יודע מ"ידיעה אישית" שהמשטרה הדליפה את החומרים לאילה חסון בניסיון ללחוץ על חפץ לחתום על הסכם עד מדינה. אולם, השופטים הבהירו לו כי עליו להביא הוכחות לדבריו, והשופטת פרידמן פלדמן הבהירה כי "כרגע זה בגדר תיאוריה".

מנכ"ל חדשות 10 באותו זמן, גולן יוכפז, התייחס לטענת עורך הדין וכתב כי "טענתו של בן צור היא שקר מוחלט". עו"ד טבנקין מהפרקליטות התייחס לציוץ של יוכפז ואמר: "חשוב לדייק בהצגת הדברים לאור זה שאמרו פה קודם דברים לא נכונים, ויוכפז אמר שהם שקר מוחלט".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully