וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חפץ בחקירה הנגדית: איימו עליי כדי שאשתף פעולה

עודכן לאחרונה: 30.11.2021 / 15:40

עד המדינה ביקש לקיים את הדיון בדלתיים סגורות, אך השופטים דחו זאת והבהירו כי ישקלו לסגור אותו לפרקים. הוא השיב לשאלות ההגנה על האמצעים שהופעלו עליו בחקירות: רצו להיכנס לקרביים, חקרו אותי 0 איש". לפני כן העיד בעניין תיק 2000: "ביבי אמר לי שנוני רוצה להפילו"

בווידאו: ניר חפץ על דוכן העדים במשפט נתניהו/צילום: רוני כנפו

ניר חפץ, עד המדינה בתיקי האלפים, החל להעיד היום (שלישי) במסגרת החקירה הנגדית בבית המשפט המחוזי בירושלים. לפני כן, התחדשה עדותו על חלקו בתיק 2000, פרשת נתניהו-מוזס. עדותו בתיק זה החלה אתמול, עם השלמת החקירה הראשית בתיק 4000, פרשת בזק-וואלה!.

בתחילת החקירה הנגדית, ביקש עו"ד אמיר טבנקין, החוקר את חפץ מטעם התביעה בפרשת 4000, לערוך את החקירה הנגדית בכל הנוגע לעניינים הפרטיים של חפץ המצויים תחת צו איסור פרסום - בדלתיים סגורות. עו"ד בעז בן צור המייצג את הנאשם מספר 1 בתיק בנימין נתניהו התנגד לבקשה. לאחר התייעצות, השופטים דחו את הבקשה של הפרקליטות, אך הבהירו כי ישקלו לסגור חלקים בדיון.

חקירת עד המדינה, ניר חפץ בתיק 4000 
30 בנובמבר 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
חפץ בעדותו, היום/פלאש 90, יונתן זינדל

ההגנה: "חייב שהצדק ייראה, מתחלחלים מהבקשה"

חפץ פנה לשופטים בתקיפות ודרש לקיים את הדיון בדלתיים סגורות: "אני מעוניין להיות פתוח וגלוי עם בית המשפט ולמלא את ההוראות שלכם - אבל שזה ייעשה שוב בדלתיים סגורות. אעשה הכל שלא ירמסו שוב אותי ואת משפחתי. יש גבול שהיה אפשר לשאת, לא אתן לזה לקרות שוב. אפעל משפטית אם זכויותיי ייפגעו שוב".

הפרקליטים יצאו בתקיפות נגד הבקשה. עו"ד ז'ק חן, המייצג את שאול אלוביץ', בעל השליטה בחברות בזק-וואלה!, אמר: "העיקרון של פומביות הדיון נועד לשרת את זה שהצדק ייראה, ייעשה ובזמן אמת. לנו יש נאשמים שעומדים לדין. עניין אחד הוא שמשפטם של נאשמים יתנהל בדלתיים סגורות, אנחנו כמייצגים אותם, אנחנו מתחלחלים".

בתום התייעצות השופטים החליטו כי העדות תישמע בדלתיים פתוחות, ואם יהיו שאלות מסוימות שהפרקליטות תחשוש מעניין של פגיעה בפרטיות, תישקל שמיעת החלק הזה בעדות בדלתיים סגורות. "נקודת המוצא לדיון מצויה בפומביות הדיון. ניתן להתרשם כי שמיעת חלקים מסוימים בעדות הנוגעים בצנעת הפרט עלולים להרתיע את העד למסור עדות מלאה", כתבו השופטים בהחלטה, ונזפו בפרקליטות על העלאת הנושא ברגע האחרון, ולא בתחילת עדותו של חפץ.

חפץ: "המשטרה איימה עליי, לפרק לי את הפרטיות"

החקירה הנגדית החלה על ידי עורך דין בעז בן-צור, המייצג את נתניהו בתיק 4000. הוא חקר את חפץ בנוגע לחקירה שהיתה נגדו במשטרה. חפץ סיפר: "האמצעים היו דרקוניים, לא דמיינתי שאמצעים כאלו יכולים להינקט, בלי שום פרופורציה לחשדות עליהם נחקרתי".

בן צור: האם אתה יודע שלפני המעצר שלך גוף החקירה ביצע חקירה עליך?

חפץ: הבנתי את זה בדיעבד תוך כדי החקירה. הסקתי מהחומרים שהראו לי בחקירה שהיו האזנות אלי וגם מעקבים, לפחות בשבעה ימים האחרונים. לא ידעתי בזמן אמת.

בן צור: האם כבר בחקירה הראשונה הזכירו פתאום את אשתך?

חפץ: אני לא זוכר אם זה קרה ביום הראשון או השני, הוציאו אותי כאילו באקראי לחדר החקירות ובמבואה במעלית שבה נחקרתי דאגו שהיא תעבור לידי ואמרו לי לא להגיד מילה.

בן צור שאל לגבי ההסכמה של חפץ לחיפוש בטלפון האישי שלו. חפץ השיב: לא הסכמתי (למסור את הקוד לנייד - י.פ) דרשתי וכתבתי בכל הניירת שאני עומד על כך שיעשו שימוש רק בחומרי החקירה, לא בחומרים אישיים ולא בחומרים שפוגעים בפרטיות. התעקשתי על זה, זה היה קרב.
בן צור: מה החוקרים רצו?

חפץ: להיכנס לקרביים, לראות הכל.

בן צור הקרין בבית המשפט קטע מהחקירה של חפץ, בה החוקר אמר לחפץ: הטופס הזה כל מה שהוא אומר לאפשר לאנשים הטכניים לבצע פעולת העתקה ותו לו. ברגע שהחומר הופך לקריא לחוקר זה מצריך לקבל אישור.

בן צור: תאשר שמבחינתך זה היה אמצעי לחץ?

חפץ: מהרגע הראשון הבנתי שזה איום שיפרקו לי את הפרטיות. לא צריך להיות גאון, זה לא נאמר ברמזים.

עו"ד ז'ק חן ועו"ד בועז בן צור בדיון בתיק 4000, ביהמ"ש המחוזי ירושלים, 23 בנובמבר 2021. ראובן קסטרו
החלו לחקור נגדית. עורכי הדין בן צור וז'ק חן/ראובן קסטרו

עד המדינה: "חקרו אותי 30 איש, רצו שאחליף עו"ד"

בן צור עבר ליום הבא של החקירה, היום השני למעצרו של חפץ. עד המדינה תיאר את זה כ"לילה בלהות, ללא שינה". בן צור הקרין קטע נוסף שבו החוקר אומר לחפץ בנוגע לחומרי חקירה שנתפסו "כולם ייבדקו על ידי צוות החקירה, מה רלוונטי ומה לא רלוונטי לחקירה, כדי להחליט צריך לעבור על החומרים, ברור שצריך לראות את הכל".

חפץ: באותו זמן אני הבנתי לחלוטין שרוצים לנבור לי בחומרים כדי להפעיל לחץ בחקירה, מאחר ואני אמרתי שאני הפקדתי את השיקול דעת בידי עורך הדין שלי. עשיתי מה שהוא אמר לי. אם זה היה תלוי בי לא הייתי חותם ונותן הכל.

חפץ תיאר כי חקרו אותו עשרות חוקרים, יותר מ-30 חוקרים להערכתו. "היו ניסיונות להחליף את עורך הדין שלי", תיאר חפץ: "למשל אחרי שבית המשפט המחוזי דחה את הערר על הארכת המעצר שלי, עברנו עם הרכב ליד עורכי הדין שלי ירון קוסטליץ, והבלשים אמרו לי 'תראה איך נראים עורכי הדין שלך, איך הם כל כך מבסוטים אחרי שהם הפסידו, אולי תחשוב עוד פעם'".

עו"ד ירון קוסטליץ, שייצג את חפץ בשלבי המעצר, אינו מייצג עדי מדינה, וכפי שתיאר אתמול חפץ בעדותו, כאשר הוא רצה לחתום על הסדר עד מדינה הוא התייעץ עם עורכי הדין אלי זהר, שהלך לעולמו, ואילן סופר.

חדר הדיונים בבית המשפט המחוזי בירושלים לקראת הדיון בעניינו של רה"מ 8 בפברואר 2021. ראובן קסטרו
חדר הדיונים בבית המשפט/ראובן קסטרו

"חשבתי שזו חקירה פוליטית"; העיתונאים הוצאו מהאולם

בהמשך בן צור עבר לדון בלחצים שהופעלו על חפץ להפוך לעד מדינה. הוא שאל אותו שאלות אודות פעולות החקירה, כולל על ממד צנעת הפרט, וחפץ השיב. בהמשך, החקירה הגיעה לנושאים רגישים והשופטים הוציאו את התקשורת מהאולם.

"אי אפשר להראות את הלחצים בווידאו, הם היו בלתי פוסקים", אמר חפץ. הוא סיפר כי הוא לא סמך על רשויות האכיפה, חשד במשטרה כי החוקרים מקליטים אפילו את שיחות ההתייעצות שלו עם עורך הדין בתחנה, והסביר כי באותה תקופה הוא חשב שהחקירה היא פוליטית בגלל הסביבה שבה הוא היה".

בן צור הקרין קטע מהחקירה בה החוקר אומר לחפץ: "יש לך כפות מאזניים, תחשוב עליך על המשפחה שלך, או אלו עומדים בצד השני של הכף, בסופו של דבר לכל אחד יש אינטרסים, בדיוק כמו בעולם הדוברות, העסקים, תמיד תזכור את זה. האינטרס של כל אחד לשמור על עצמו, יש פה אנשים שכרגע דנים באינטרסים שלהם. אתה מבין את זה".

חפץ הסביר: הנוסחה הזו היתה בשלב הראשון של המעצר.

בן צור: משפחה גרעינית אנחנו מבינים, הצד השני של הפרשה?

חפץ: בראש ובראשונה נתניהו.

חפץ סיפר על הלחצים להפוך לעד מדינה: "במהלך השבוע הראשון בלי להגיד את המילה עד מדינה, הפעילו לחצים להיות עד מדינה. אומרים משפטים כמו 'אתה יודע שבחדר ליד מישהו עולה על האוטובוס ואתה תישאר בתחנה', או שאומרים 'אנחנו מקווים שיש לך בארסנל קלטת טובה כי עדות לא תספיק'.
לדברי חפץ, הופעלו עליו איומים "החוקר ניר שוורץ איים בלי רמזים שלמעשה הם יפשיטו אותי".

בן צור: תאשר לי שהחוקרים היו מאד קשים איתך בנושא הזה.

חפץ: אני עמדתי על כך שהם ייקחו כל מה שהם רוצים במה שקשור בחקירות, אבל שלא יגעו במה שקשור בצנעת הפרט. לא שיערתי שאני אהיה במעצר 15 יום. הבנתי שהם מפעילים לחץ לקבל את הקודים לטלפונים כדי לקבל את החומר בטלפונים לפני שהשתחררתי הביתה. הוא המשיך, "אומר לך החוקר... 'אנחנו כבר יודעים, צנעת הפרט שלך תרד בבית השימוש של ההיסטוריה'".

"הבנתי שהם יודעים על עניינים שבצנעת הפרט. ידעתי שבסופו של דבר כל מה שיהיה בידי המשטרה יגיע בסבירות גבוהה מאוד לתקשורת. אני יודע מה היקף תופעת ההדלפות.

עדות תיק 2000

מכיוון התביעה, עדותו של יועץ התקשרות של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו אמורה לבסס את כוונות השוחד המיוחסות לו בתיק 4000, וכן לשפוך אור על מעורבותו בתיק 1000 (פרשת המתנות) ותיק 2000 (פרשת נתניהו-מוזס).

בעדותו היום בתיק 2000 סיפר חפץ כיצד תפס נתניהו את פועלו של נוני מוזס, בעלי ידיעות אחרונות ואתר וואינט, בשנים שבהן עוסק התיק ובסמוך למערכות הבחירות. הוא אמר כי נתניהו אמר לו כי מוזס "מנסה להפיל אותו", וכי הוא עצמו לא ראה ייתכנות לשינוי אופי הסיקור בעיתון.

בנוסף חפץ סיפר כי במערכת בחירות ב-2015 לא התייחסו בסביבת נתניהו לידיעות אחרונות. "לקחתי בחשבון שידיעות זה 'לוסט קייס'", אמר חפץ ותיאר ניסיון של ערן טיפנברון (עורך וואינט דאז, כיום עורך וואלה! - י.פ.) ליזום פגישה שנועדה "לקרב ולהוריד את הלהבות". "אני לא מאמין שטיפנברון היה מעז ללכת לפגישה ללא ידיעתו של מוזס, אבל תשאל אותו, הוא עד תביעה כאן", הוסיף חפץ.

עד המדינה תיאר סיטואציה בה יועץ אסטרטגי שעבד בקמפיין הבחירות של נתניהו, פוטר בהשפעתם של שרה ויאיר נתניהו. לפי חפץ, שרה ויאיר הובילו קו שדורש לתקוף את נפתלי בנט ואיילת שקד, בעוד היועץ הציע "לחבק" אותם. "נוצרה סערה שהובילו אותה שרה ויאיר, בעיקר שרה, זמן קצר לפני הבחירות, והוא פוטר בשיחת הצעקות והקללות. עוד באותו יום בנימין נתניהו שלח אותו לדרכו. הוא איש ישר אז הוא ישב בבית ואף אחד לא ידע מזה", אמר.

יאיר ושרה נתניהו. הדס פרוש, פלאש 90
"היועץ פוטר בשיחת הצעקות והקללות". שרה ויאיר נתניהו/פלאש 90, הדס פרוש

בדיון עלתה שיחת טלפון שנערכה בין חפץ לארנון מילצ'ן, לאחר שנתניהו ובני משפחתו ביקשו מחפץ להעביר מסרים למוזס בנוגע להפצת ישראל היום. חפץ התייחס לאמירתו באותה שיחה "לחזור ל-85 אלף (עותקים של ישראל היום)": "חלק משמעותי מהאש בין ישראל היום לבין ידיעות אחרונות ונתניהו הייתה סביב כמות העותקים שישראל היום יפיץ בסוף השבוע. החשש שלי היה שבתוך המלחמה, כשהלהבות גבוהות מאוד, נתניהו יטען שסוחטים אותו ואני אסתבך".

חפץ הסביר שלאחר שביקשו ממנו להעביר מספרים של היקף ההפצה של ישראל היום בסוף השבוע, הוא הציע הצעת פשרה: שבועיים שבהם לא יפורסמו ידיעות שליליות נגד משפחת נתניהו בידיעות אחרונות. זאת, לדבריו, במטרה לייצר שקט כדי שיעזבו אותו לנפשו.

עד מפתח במשפט

חפץ, שליווה במשך שנים את בני הזוג נתניהו, נחשב לעד מפתח במשפט, ובפרט בתיק 4000. עיקר עדותו במשטרה נגעה ללחצים שהופעלו על אתר וואלה! כדי להטות את הסיקור לטובת משפחת נתניהו. הוא גם חשף הפני החוקרים פגישה בארבע עיניים בין נתניהו לבעל השליטה בבזק-וואלה! שאול אלוביץ', שנערכה ברגע קריטי מאוד בציר הזמן הפלילי, כפי שציירו אותו החוקרים. קיומה של הפגישה הוצלב על ידי ראיות נוספות. חפץ עצמו לא נכח בפגישה, אולם סיפק ראיות מאירועים שקרו סביבה והעידו על תוכנה.

אתמול הוא סיפר מה הוביל אותו לחתום על הסכם עד המדינה עם התביעה, תיאור את הלחצים שהופעלו עליו, את ימי המעצר הקשים, אמר כי היה מצוי בחולשה פיזית וקוגניטיבית שהקשתה עליו לחשוב, והדגיש בסיום כי החליט למסור את עצמו לידי עורך הדין "בדומה לאדם שנכנס לניתוח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully