וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חקירה נגד בולסונארו אחרי שטען כי חיסוני קורונה גורמים לאיידס

מומחים רפואיים דחו על הסף את טענות הכזב של נשיא ברזיל, והעליון הורה לבחון אם הן קשורות לקבוצה של תומכיו, המכונה "משרד השנאה", וחשודה ביצירת פייק ניוז ועידוד הפיכה צבאית. הוא כבר עומד בפני חקירה נפרדת על ניהול המגיפה, שגבתה את חייהם של יותר מ-615 אלף איש

נשיא ברזיל ז'איר בולסונארו, 3 בדצמבר 2021. רויטרס
צונח בסקרים לקראת הבחירות בשנה הבאה. בולסונארו, שישי/רויטרס

בית המשפט העליון של ברזיל פתח בחקירה בעקבות טענות הכזב של הנשיא ז'איר בולסונארו ולפיהן חיסונים נגד נגיף הקורונה עשויים להגביר את הסיכוי להידבק באיידס. דבריו של בולסונארו, שנאמרו במהלך שידור חי באינטרנט באוקטובר, הובילו להשעייתו הזמנית מפייסבוק ומיוטיוב במסגרת המדיניות שלהם למאבק בחדשות מזויפות.

בולסונארו מטיל לעתים קרובות ספקות ביחס ליעילות החיסונים, והוא כבר עומד בפני חקירה נפרדת על טיפולו במגיפה. באוקטובר, הסנאט הצביע בעד העמדה לדין של בולסונארו, כולל על פשעים נגד האנושות, אולם הוא טוען שהוא אינו אשם בדבר וכי החקירה נגדו היא פוליטית. מניין המתים מקורונה בברזיל הוא השני בגובהו בעולם, אחרי ארצות הברית. יותר מ-615 אלף איש מתו מהנגיף, ו-22.1 מיליון נדבקו בו, אם כי יש חשש שהמספרים האמיתיים גבוהים בהרבה.

במהלך השידור החי ב-24 באוקטובר, הנשיא הימני קיצוני טען כי הדיווחים "מרמזים על כך שאנשים המחוסנים במלואם נגד קורונה מפתחים את תסמונת הכשל החיסוני הנרכש (איידס) הרבה יותר מהר מהצפוי". הטענה זו נדחתה בתוקף על ידי מדענים ומומחים רפואיים. הנשיא, שנדבק בשנה שעברה בווירוס ומסרב להתחסן בעצמו, הגן על דבריו וטען שהוא בסך הכול ציטט מאמר שהופיע במגזין.

עם זאת, ביום שישי קבע שופט בית המשפט העליון אלכסנדר דה מוראס כי בולסונארו ניצל את הרשתות החברתיות לצורך "הפצה המונית" של טענות הכזב שלו, ולכן יש צורך בהמשך חקירה. הוא הורה לתובע הכללי של ברזיל, אוגוסטו אראס, לנסות ולקבוע אם דבריו של הנשיא קשורים לקבוצה של תומכיו הנחקרת בחשד להפקה המונית של חדשות מזויפות.

הקבוצה, המכונה בתקשורת המקומית "משרד השנאה", הפיצה מידע מוטעה לאורך המגיפה וקראה להפיכה צבאית שתעניק בולסונארו, קצין צבא לשעבר, סמכויות בלתי מוגבלות לשלוט במדינה. כמה מבעלי בריתו של הנשיא, בהם מנהיג מפלגת העבודה הימנית, נעצרו במסגרת החקירה.

בולסונארו נתון ללחץ כבד בחודשים האחרונים והוא התמודד עם כמה משברים פוליטיים שפגעו בפופולריות שלו, לקראת הבחירות בשנה הבאה. במרץ, עם זינוק במספר המתים קורונה, הנשיא קרא לברזילאים "להפסיק להתבכיין" והמעיט בחומרת המגיפה, אף שמערכת הבריאות עמדה בפני קריסה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully