וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסנאט בברזיל: להעמיד לדין את בולסונארו על פשעים נגד האנושות בשל טיפולו בקורונה

לאחר חצי שנה של חקירה, ועדה של האופוזיציה ממליצה על כתב אישום חמור נגד הנשיא הימני קיצוני, שעודד את התפשטות הקורונה כדי להשיג חסינות עדר. מחבר הדוח השווה את בולסונארו להיטלר, אך התובע הכללי, שמונה על ידו, לא צפוי לאמץ את המסקנות

נשיא ברזיל, ז'איר בולסונארו במהלך טקס ההשקה של תוכנית הצמיחה הירוקה בארמון פלנלטו, בברזיליה 25 באוקטובר 2021. רויטרס
"האדם המרכזי האחראי לטעויות". בולסונארו/רויטרס

ועדת חקירה בסנאט של ברזיל אישרה אתמול (שלישי) דוח הקורא להעמיד לדין את הנשיא ז'איר בולסונארו על טיפולו במגיפת הקורונה, כולל על פשעים נגד האנושות. יותר מ-600 אלף איש מתו בברזיל מנגיף הקורונה, מספר הנמוך רק מזה שבארצות הברית. עם זאת, לא סביר שבולסונארו יעמוד לדין, מאחר שהתובע הכללי של ברזיל, שאותו מינה לתפקיד, יצטרך לאשר את האישומים נגדו. לשכת התובע הכללי מסרה כי היא תבחן מקרוב את המסקנות של הדוח לאחר שתקבל אותו.

הדוח, שאורכו יותר מ-1,300 עמודים, חובר על ידי הוועדה שבשליטת האופוזיציה במשך כחצי שנה. בנוסף לתשעה אישומים נגד הנשיא הימני קיצוני, נכללו בדוח טענות לעבירות על החוק של 77 איש אחרים - בהם שלושה מבניו של הנשיא - ושתי חברות שונות. לפי הדוח, הממשלה של בולסונארו עודדה את התפשטות הקורונה במדינה מתוך תקווה להשיג "חסינות עדר". בולסונארו, שבעצמו חלה בקורונה, תואר כ"אדם המרכזי האחראי לטעויות שבוצעו על ידי הממשל הפדרלי במהלך המגיפה".

עוטה מסכה לצורך התגוננות מנגיף הקורונה בסאו פאולו, ברזיל 20 באוקטבור 2021. רויטרס
יותר מ-600 אלף מתים. סאו פאולו, החודש/רויטרס

בטיוטת הדוח שפורסמה בשבוע שעבר הייתה המלצה להעמיד לדין את בולסונארו על רצח עם ועל רצח, אך בהמשך החליטו הסנאטורים לבטל את ההאשמות הללו בשל "סיבות טכניות", לדבריהם. הם גם החליטו להוסיף עשרה אנשים לרשימת ההמלצות לכתבי אישום. אחד מהם הוא ווילסון לימה, מושל מדינת אמזונס, שבה חולי קורונה נחנקו למוות בשל מחסור באספקת חמצן בבתי החולים. ממשלתו נתונה לחקירה פדרלית בחשד לעבירות שחיתות בעת רכישת ציוד רפואי.

"הכאוס של ממשלתו של ז'איר בולסונארו יירשם בהיסטוריה כדלות האנושית הנמוכה ביותר", תקף הסנאטור רנן קלהיירוס, מחבר הדוח. הוא הוסיף כי הנשיא נמצא בשורה אחת עם דיקטטורים כמו מנהיג גרמניה הנאצית אדולף היטלר ורודן צ'ילה אוגוסטו פינושה. הוא ביקש להגיש את הדוח לבית הדין הפלילי הבינלאומי, שבו חברה ברזיל, אך מדובר בהליך ארוך וסבוך וכלל לא בטוח שבהאג ידונו בו.

בולסונארו תיאר בעבר את החקירה בסנאט כ"בדיחה" וטען שזאת רדיפה פוליטית. עם זאת, הדוח ממחיש את הבידוד הגובר שבו שרוי בולסונארו לפני הבחירות בשנה הבאה, שבהן יתמודד מול השנשיא השמאלי לשעבר לולה דה סילבה, שזוכה למקום הראשון לפי הסקרים. הפופולריות שלו צנחה בשל השתוללות מגיפה הקורונה והאינפלציה הגבוהה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully