וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפקד מחוז צפון בשב"ס מאשים: "מפקד הכלא ידע מה קורה, היה נוח שזה יישאר בצד"

עודכן לאחרונה: 2.12.2021 / 13:34

בתחילת עדותו בוועדה אמר גונדר אריק יעקב כי כשנכנס לתפקידו, לא נעשתה לו חפיפה על הבריחות מהכלא או על כשל מבני בו. עוד העיד כי ניתן חופש תנועה גדול מדי לאסירים הביטחוניים בכלא, אותו פעל לצמצם. על פרשת הסוהרות אמר: "משאיר סימני שאלה לציבור ולי כלובש מדים"

בווידאו: מפקד כלא גלבוע מעיד על בריחת האסירים/רוני כנפו

מפקד מחוז הצפון בשב"ס גונדר אריק יעקב העיד היום (חמישי) במסגרת ועדת החקירה לבריחת האסירים הביטחוניים מכלא גלבוע. בתחילת עדותו טען יעקב כי עם כניסתו לתפקיד לא נעשתה לו חפיפה על בריחות אפשריות מהכלא או על כשל מבני בו. בנוסף העיד כי ניתן חופש תנועה גדול מדי של האסירים בין אגפי הכלא, אותו פעל לצמצם.

בדיון התייחס יעקב גם לפרשת הסוהרות שהתעוררה שוב בשבוע שעבר, בעקבות עדותו של מפקד כלא גלבוע פרדי בן שטרית, ואמר כי "האירוע הזה משאיר סימני שאלה לציבור וגם לי כלובש מדים". הוא אמר כי "אין ספק שהאירוע הזה לא נותב רק לקצין המודיעין, אלא לאקלים היחידתי". בדבריו האשים את מפקד הכלא אז, באסם קשקוש, שידע על המתרחש, אך היה נוח יותר שזה "יישאר בצד".

מפקד מחוז צפון  גונדר אריק יעקב בדיון הוועדה החוקרת את בריחת המחבלים מכלא גלבוע, 2.12.21. לירן לוי
לא נחפף על בריחות מהכלא. יעקב בדיון הוועדה, היום/לירן לוי

בדיון סיפר יעקב כי הגדרת רמת הביטחון נעשתה על ידי חטיבת המבצעים בנציבות, וטען שלא הובא בפניו מידע על מנהרות תת קרקעיות. "היו דוחות של שתי חברות אזרחיות שבדקו את המבנה וכתבו שאין מנהרות", אמר.

הוא נשאל על ידי יו"ר הוועדה מנחם פינקלשטיין האם ידע שבית הכלא נבנה על כלונסאות, שהקלו את הבריחה של האסירים ממנו. יעקב השיב שלא ידע זאת, והבין שהנושא טופל ב-2014, אז החללים מולאו בבטון.

יעקב טען שבתחילת תפקידו הורה מיוזמתו על הוספת רכב סיור למתחם שאטה גלבוע, וזאת לצורך תוספת אבטחה. הבקשה לא נענתה, וזאת בשל "שנת תקציב מורכבת" ובעיות בירוקרטיות שלקחו זמן. עוד העיד כי "הייתה יותר מדי תנועה בין אגפים של אסירים ביטחוניים ששישמשו 'דוברים'. הגזימו בחופש שלהם". לטענתו הוא פעל לצמצם תנועה זו.

עוד בוואלה!

מפקד כלא גלבוע בזמן הסרסור בסוהרות: "לבי איתן, הלוואי שיכולתי לתרום יותר"

לכתבה המלאה
באסם קשקוש מפקד כלא גלבוע לשעבר. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות היוצרים, מערכת וואלה!
"מפקד הכלא ידע מה קורה, היה נוח שזה יישאר בצד". מפקד כלא גלבוע לשעבר, באסם קשקוש/מערכת וואלה!, תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות היוצרים

עו"ד איל אלון, המייצג את באסם קשקוש, הגיב על דבריו של מפקד המחוז בוועדה: "אין שופטים אדם בצערו. ואין דרכו של מרשי לנקות את שמו על ידיי הכפשת אחרים. מדובר במי שהיה עוזר לממלא מקום נציב שירות בתי הסוהר. בצומת המיידע הכי קריטית. לנסות להסיט את המחדל שהתרחש במשמרת שלו על ידי הכפשת אחרים נדונה לכישלון.

היכן הוא היה בזמן החקירה, ואם יש בידיו מידע מהותי, מדוע לא מסר אותו לגורמי החקירה?", תמה עורך הדין, "מרשי יחזור על דבריו שהולכים כחוט השני כבר ארבע שנים, נחקרו על ידי להב 433 באופן הכי יסודי ומקצועי, והמסקנה הייתה שלא נפל ולו אבק של פגם בתפקודו כמפקד כלא, והתיק נסגר מחוסר אשמה. חוסר אשמה שמשמעותה לציבור זה זיכויי מוחלט ומהדהד".

כלא גלבוע, 9 בספטמבר 2021. רויטרס
כלא גלבוע, 9 בספטמבר 2021/רויטרס

הוועדה הממשלתית החלה לפעול לפני שלושה שבועות, וצפויה לבצע בדיקת עומק בשב"ס על מחדל הבריחה, ועל מחדלים נוספים שהתרחשו בארגון בשנים האחרונות. לוועדה יש סמכות לזמן את הדרג המדיני של השנים האחרונות, בהם שרים שכיהנו במשרד לביטחון הפנים, למשל גלעד ארדן ואמיר אוחנה.

בשבוע שעבר העיד מפקד כלא גלבוע פרדי בן שטרית בפני הוועדה, והזכיר בעדותו גם את "פרשת הסוהרות", במסגרתה נאשם מוחמד עטאללה, אסיר עולם מארגון פתח, במעשים מגונים בסוהרות בכלא גלבוע. עדות זו עוררה סערה רבה, אולם ועדת הבדיקה החליטה שלא תבחן את פרשה זו במסגרת החקירה הנוכחית.

הראשון שהעיד בפני הוועדה היה גונדר חזי מרקוביץ, ראש אגף תכנון ולוגיסטיקה בשב"ס, שמסר עדות רקע בדבר מבנה שירות בתי הסוהר וסמכויותיו.

כלא גלבוע, 6 בספטמבר 2021. ללא, פלאש 90
כלא גלבוע/פלאש 90, ללא

תקרית הבריחה התרחשה בספטמבר בכלא גלבוע, אחד מבתי הסוהר השמורים ביותר בישראל. ששת האסירים הביטחוניים שברחו היו זכריה זביידי, מחמוד עבדאללה אל-עארדה, מוחמד עארידה קאסם, איהם כמאמג', מנדאל יעקוב אנפיעאת ויעקוב מחמוד קאדרי.

זיהוי הבריחה החל לאחר שחקלאים באזור זיהו דמויות חשודות בשטח והודיעו למשטרה. בעקבות הדיווח, במשטרה יצרו קשר עם שב"ס, שרק אז גילה כי ששת האסירים - שכולם כלואים באותו תא - נמלטו. זאת, בעוד שלושה מהם הוגדרו כבעלי סיכון גבוה לבריחה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully