וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכנסת דנה בפרשת הסרסור בסוהרות: "להקים ועדת חקירה פרלמנטרית"

עודכן לאחרונה: 1.12.2021 / 11:54

ועדת ביטחון הפנים התכנסה לדיון בנושא הצבת סוהרות וחיילות במתקני כליאה שבהם שוהים אסירים בטחוניים. בדיון עלתה הסכמה בין הח"כים מהאופוזיציה והקואליציה כי יש לפתוח ועדת חקירה בנושא. חושף הפרשה לירן לוי בדיון: לא ייתכן שהמשטרה תחקור את שב"ס"

בווידאו: הכנסת דנה בפרשת הסרסור בסוהרות בכלא גלבוע/צילום: ערוץ הכנסת

ועדת ביטחון הפנים בכנסת דנה הבוקר (רביעי) בנושא הצבת סוהרות וחיילות במתקני כליאה שבהם שוהים אסירים בטיחוניים. זאת, בעקבות הפרשה שבה נעשה שימוש בסוהרות בכלא גלבוע לסיפוק מיני של האסירים. נציגי הקואליציה והאופוזיציה הסכימו בדיון כי יש להקים ועדת חקירה פרלמנטרית לחקר הפרשה.

בצל הפרשה, צה"ל הודיע היום על הקמת צוות מיוחד שיבחן את שירות החובה של מתגייסות מחוץ לצבא. בהודעת דובר צה"ל נכתב כי בעקבות האירועים האחרונים, סיכמו שר הביטחון בני גנץ והרמטכ"ל אביב כוכבי על הקמת הצוות, בהובלת ראש אגף כוח האדם, אלוף יניב עשור.

אחד הדוברים בוועדה היה עיתונאי וואלה! לירן לוי, שחשף את הפרשה לפני שלוש שנים. לירן קרא בוועדה להקים ועדת חקירה פרלמנטרית שתעסוק בנושא ואמר כי אסור שתעסוק במקרה החמור ועדת הבדיקה שחוקרת את הבריחה מבית הכלא.

"הסיפור הזה נחקר בלה"ב 433 וזאת אחת הבעיות. היחידה לחקירות סוהרים לא יכולה לחקור את שב"ס והדבר הזה צריך לעבור לגוף בלתי תלוי", הוסיף. "צריך לבדוק מי טייח את הפרשה הזאת ומדוע לקח כל כך הרבה זמן לבדוק את זה".

ועדת ביטחון הפנים | התנהלות שב"ס בנושא הצבת סוהרות וחיילות במתקני כליאה עם אסירים ביטחוניים. כנסת, ירושלים 1 בדצמבר 2021. נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
הוועדה לביטחון הפנים, היום/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

עו"ד קרן ברק, המייצגת שתיים מהקורבנות, העירה לנציגת שב"ס בדיון ואמרה כי הארגון יודע על הפגיעה ואף גוף לא מציע לאותן נפגעות תמיכה נפשית או סיוע כלשהו. "יש כאן נשים פגועות נפשית, שעבור תקיפה מינית בזמן שירות המדינה ואז פשוט זרקו אותן".

נציג הפרקליטות בדיון השיב לטענות חלק מהדוברים ואמר: "אני לא יודע מדוע שמישהו יחשוב שמונעים בפרקליטת המחוז והמשנה לפרקליט המדינה ממניעים נסתרים לסגור תיק נגד הקמ"ן בכלא גלבוע".

עוד הוא ציין כי "הוגש כתב אישום בעניינו של האסיר בחשד להטרדות מיניות ב-2017. במקביל נחקר התיק כנגד אנשי שב"ס ובהם קצין המודיעין. בסופו של דבר פרקליטת מחוז צפון סברה שאין מספיק ראיות להגיש כתב אישום נגד הקמ"ן. התיק הועבר למשנה לפרקליט המדינה מומי למברגר שסמך ידיו על החלטת פרקליטות מחוז צפון".

"למה בכלל סוהרות משרתות עם אסירים זכרים?"

יו"ר הוועדה מטעם מפלגת יש עתיד, ח"כ מרב בן ארי, אמרה: "זה לא דיון אחרון. נקיים עוד דיון בנושא הזה. הזעזוע לא היה מספיק. זה לא פתח מהדורה. אפשר להבין את הביקורת על התקשורת. זה לא הולך לשום מקום, זה שמפקד הכלא העלה את זה שוב זה כי הנושא לא טופל. היו כאן כשלים. הפרקליטות, בין היתר, שעוד פעם יש אישום על הטרדות מיניות ולא מגישים כתב אישום. למה כל פעם שמדובר בנשים נפגעות אלימות הן בסוף התור?".

ח"כ עמיחי שיקלי (ימינה) אמר: "אנחנו רוצים ועדת חקירה פרלמנטרית כדי לרדת לשורש העניין. אסור שהסיפור יגמר כאן".

ח"כ אורית סטרוק (הציונות הדתית) תהתה מדוע סוהרות משרתות באגפים שבהם שוהים אסירים גברים. "גם בחברה נורמטיבית אנחנו עדים להמון הטרדות, אז קל וחומר בסיטואציה כזו שבה אסירים לא רואים זמן רב את נשותהים". ח"כ מירב ארי השיבה לה: "זה לא העניין, אין סיבה שסוהרות לא ישרתו היכן שמשרתים הסוהרים".

ועדת ביטחון הפנים | התנהלות שב"ס בנושא הצבת סוהרות וחיילות במתקני כליאה עם אסירים ביטחוניים. כנסת, ירושלים 1 בדצמבר 2021. נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
לירן לוי בדיון, היום/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית) אמר כי אנשים שנמצאים בתוך שב"ס, ומהווים באופן כלשהו חלק מאותם אירועים, ממשיכים לשרת בארגון ואף משתחררים מהשירות ומקבלים פנסיה תקציבית. לדבריו, הטיפול חייב להתמקד במה עושים לאחר שהמקרים נחשפים.

ועדת החקירה למחדל הבריחה | עדותו של מפקד כלא גלבוע. מודיעין 25 בנובמבר 2021. פלאש 90, אתר רשמי
מפקד כלא גלבוע בוועדת החקירה למחדל הבריחה/אתר רשמי, פלאש 90

ביום רביעי שעבר, במהלך עדות שמסר מפקד כלא גלבוע פרדי בן שטרית בפני ועדת הבדיקה הממשלתית למחדל בריחת המחבלים, הוא הודה כי הדברים אכן קרו וגינה אותם. במסגרת הפרשה נטען כי פיקוד בית הסוהר אז, ששטרית אינו נמנה עמו, ידע על המעשים וטייח אותם עד לחשיפת הפרשה בתקשורת, ביוני 2018.

עם חשיפת הפרשה דווח כי ראני באשא, קצין המודיעין בכלא גלבוע, ביקש לכאורה לשבץ סוהרות באגף הביטחוני בהתאם לבקשות האסיר. בחקירתו ביחידה הארצית לחקירת סוהרים הודה קצין המודיעין כי ביקש ספציפית סוהרות מסוימות לאגף מאחר שעטאללה נקב בשמן. התיק נגדו נסגר מחוסר ראיות.

"אירוע חמור ומכונן בבית סוהר גלבוע, שהיווה נר לרגליי הוא אירוע הסרסרות", אמר בן שטרית, שלא היה מפקד הכלא באותה עת. הוא הודה כי בכלא "סירסרו בחיילות חובה" וכי "סיפקו חיילות חובה למחבלים לצרכים מיניים".

  • עוד באותו נושא:
  • שב"ס
  • סרסור

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully