וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדרום אפריקה זועמים: "נענשים כי גילינו את הווריאנט החדש"

מומחים הזהירו תקופה ארוכה כי לא ניתן יהיה לנצח את המגיפה אם מדינות המערב לא יחלקו את החיסונים עם מדינות עניות ורק 10% מאוכלוסיית היבשת קיבלה לפחות מנה אחת. "אמרנו לכם", הטיח חוקר מיוהנסבורג. "צריך לשבח מדע מצוין ולא להעניש אותו", אמרו בממשלת דרום אפריקה

בווידאו: ג'ונסון מכריז על נקיטת צעדים כדי למנוע את התפשטות וריאנט האומיקרון במדינה/צילום: רויטרס

מדינות בדרום אפריקה מוחות על ההחלטות של מדינות רבות לנתק אותן מהתנועה האווירית הבינלאומית בעקבות גילוי וריאנט הקורונה החדש, אומיקרון. הזן החדש התגלה לראשונה בבוצואנה והדאיג את העולם בעקבות זינוק במספר הנדבקים בדרום אפריקה.

הגילוי של אומיקרון, והחשש שהוא יפגע ביעילות החיסונים נגד הנגיף, חידש את הדיון באי-השוויון בחלוקת החיסונים בין מדינות עשירות לעניות. רבים הזהירו בשנתיים האחרונות כי הדרך היחידה ליציאה מהמגיפה, שנמשכת כבר קרוב לשנתיים, תהיה באמצעות חיסונים המוניים - לא רק במדינות המערב העשירות, אלא גם במדינות המתפתחות.

אומיקרון, זן הקורונה המדאיג ביותר מאז גילוי הדלתא המדבק מוקדם יותר השנה, זוהה כבר בכמה מדינות באירופה, בהן בריטניה, גרמניה ואיטליה. בזו אחר זו סגרו מדינות העולם את שעריהן בפני אזרחי דרום אפריקה ושכנותיה, בראשן ארצות הברית, בריטניה, האיחוד האירופי ואוסטרליה. ישראל הלכה צעד אחד קדימה, כשהחליטה לעצור את כניסתם של כל האזרחים הזרים למדינה למשך שבועיים.

ביצוע בדיקת קורונה באמסטרדם, הולנד, 27 בנובמבר 2021. רויטרס
מרוץ נגד הזמן. בדיקות קורונה באמסטרדם, אתמול/רויטרס

בהולנד, 61 נוסעים ששבו בשתי טיסות מדרום אפריקה נמצאו חיוביים לקורונה, והרשויות בודקות אם הם נדבקו בזן החדש. מומחים אומרים כי סגירת הגבולות בשלב זה לא תספיק לעצור את התפשטות הווריאנט הדרום אפריקני, ולכן יש לנקוט צעדים אחרים - בראשם האצת משלוחי החיסונים ליבשת, שרק שבריר מאוכלוסייתה השלים את שתי מנות החיסון הראשונות. אולם מדינות המערב, שכבר אגרו מנות חיסונים לכל השנה וכבר החלו לתת מנות דחף לאזרחיהן, לא נשמעו לאזהרות.

"אמרנו לכם", אמר פרנסוטה ונטר, חוקר באוניברסיטה ביוהנסבורג, שהתייחס לאזהרות של מומחים אפריקנים ולפיהן עיכוב בחיסונים עלול להוביל ליצירת וריאנטים חדשים. "התחושה היא שהמדינות העשירות הללו לא למדו כלום מבחינת התמיכה שהן צריכות להעניק".

דרום אפריקה, החוששת מקריסת ענף התיירות שטרם התאושש מהגלים הקודמים של המגיפה, התלוננה שהיא נענשת במקום לזכות בשבחים על שגילתה את הזן החדש. "צריך לשבח מדע מצוין ולא להעניש אותו", נכתב בהצהרת משרד החוץ של דרום אפריקה, שתקפה את איסורי הנסיעות ברחבי העולם. "הם מענישים את דרום אפריקה על יכולות הריצוף הגנטיות המתקדמות שלה ועל היכולת לזהות וריאנטים חדשים במהירות".

נוסעים ממתינים לעלות לטיסות בנמל התעופה הבינלאומי ביוהנסבורג, דרום אפריקה, 27 בנובמבר 2021. רויטרס
בדרום אפריקה חוששים מקריסת ענף התיירות. נמל התעופה ביוהנסבורג, אתמול/רויטרס

מספר הנדבקים היומי בדרום אפריקה - 2,828 ביממה האחרונה - הוא שבריר בהשוואה למדינות אחרות עם גודל אוכלוסייה דומה, כמו גרמניה ובריטניה. רק קצת יותר מ-10% מאוכלוסיית אפריקה קיבלו מנה אחת של חיסון, בהשוואה ל-64% בצפון אמריקה ו-62% באירופה. ראש האיגוד הרפואי של דרום אפריקה, ד"ר אנגליק קוטזי, אמר ל-BBC כי המקרים שאותרו עד כה הקשורים לווריאנט החדש לא היו חמורים, אך החקירה נמצאת בשלביה הראשונים.

זן האומיקרון, המוכר גם כ-B.1.1.529, משך את תשומת לב המדענים מפני שהוא מכיל יותר מ-30 מוטציות של חלבון הספייק - החלבון באמצעותו הווירוס חודר לתאי האדם. מדובר בכמות כפולה של מוטציות מזו שווריאנט הדלתא הכיל, וכזו שהופכת את האומיקרון לשונה באופן ניכר מזן הקורונה המקורי שהחיסונים תוכננו להילחם בו.

ארגון הבריאות העולמי התריע כי "לווריאנט יש מספר גדול של מוטציות, חלק מהן מדאיגות", והוסיפו כי יעברו לפחות כמה שבועות עד להבנת ההשפעה של הווריאנט ומהירות התפשטותו. עם זאת, בארגון הזהירו נגד הטלת הגבלות נסיעה נחפזות, והדגישו כי יש לקבל החלטות על "בסיס סיכונים ומדע".

פרופ' ג'יימס נייסמית, ביולוג מבני מאוניברסיטת אוקספורד בבריטניה, הזהיר כי "קרוב לוודאי" שהחיסונים יהיו יעילים פחות נגד האומיקרון. עם זאת, הוא ציין כי "מדובר בחדשות רעות, אבל זהו לא יום הדין".

ד"ר אנתוני פאוצ'י, העומד בראש המכון למחלות מדבקות בארצות הברית, אמר כי בעוד שהדיווחים על הווריאנט החדש מדליק "נורה אדומה", ייתכן שהחיסונים עדיין יעבדו כדי למנוע מחלה קשה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully