וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לוקשנקו ביקר מהגרים בגבול: "אם אתם רוצים ללכת מערבה, לכו"

27.11.2021 / 20:07

רודן בלארוס ירד לשטח, והבטיח למהגרים כי הוא לא יגרש אותם בחזרה לארצם. "נעבוד יחד כדי להגשים את החלום שלך", אמר לנערה עיראקית. באירופה נערכים לסנקציות חדשות, ומתנגדים לדרישה של מינסק ולפיה גרמניה תקלוט 2,000 מהגרים התקועים בגבול

בווידאו: נשיא בלארוס בגבול פולין/צילום: רויטרס

נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו אמר אתמול (שישי) למהגרים התקועים בגבול עם פולין כי ארצו מוכנה לעזור להם לשוב למולדתם אם ירצו בכך - אולם היא לא תכפה זאת עליהם. בהופעתו הפומבית הראשונה בגבול מאז תחילת המשבר, פגש לוקשנקו מהגרים במחסן שהפך למקלט ואמר להם שהם חופשיים ללכת מערבה או ללכת הביתה כרצונם. לוקשנקו, שדיכא באכזריות את מתנגדיו מאז הבחירות השנויות במחלוקת בקיץ שעבר, אמר למהגרים שהוא "לא ישחק פוליטיקה עם גורלם".

כשנערה עיראקית אמרה לו שהיא לא יכולה לחזור הביתה ומקווה להמשיך לאירופה, הוא השיב: "אנחנו לא רק מקווים, נעבוד יחד כדי להגשים את החלום שלך". לוקשנקו אמר שממשלו לא ייכפה דבר על איש. "אם אתה רוצים ללכת מערבה, לא נעצור אותכם, נחנוק אותכם או נכה אותם", הבטיח למאות מהגרים, שמחאו כפיים למשמע דבריו. "זה תלוי בכם. תעברו, לכו". לדבריו, "בשום מקרה לא נעצור אתכם, נקשור את ידיכם ונעמיס אותך על מטוסים כדי לשלוח אותכם הביתה אם לא תרצו בכך".

שליט בלארוס אלכסנדר לוקשנקו בתמונת סלפי עם מהגרת בגבול עם פולין, 26 בנובמבר 2021. רויטרס
מתגרה באירופה. לוקשנקו מצטלם עם מהגרת בגבול, אתמול/רויטרס

אלפי מהגרים תקועים בשבועות האחרונים בגבול המזרחי של האיחוד האירופי, שטוען שמינסק יצרה את המשבר כשחילקה ויזות בלארוסיות במזרח התיכון, הטיסה את המהגרים ודחפה אותן לחצו את הגבול. זאת, לטענת מדינות אירופה, כחלק מ"מלחמה היברידית" שמינסק מנהלת נגד האיחוד כנקמה על הסנקציות שהטיל בשנה שעברה על משטר לוקשנקו בשל הפרות זכויות אדם ומטרתה לערער את יציבות הגוש הרגיש לסוגיית המהגרים.

ואולם, לוקשנקו אמר שהאיחוד האירופי הוא זה שיצר בכוונה משבר הומניטרי שצריך להיפתר. בלארוס החלה להחזיר לאחרונה כמה מאות מהגרים לארצות המוצא שלהם, אך אומרת שהיא ממתינה לתשובת האיחוד האירופי על דרישתה מגרמניה לקלוט 2,000 מהגרים התקועים בגבול. האיחוד האירופי דחה את ההצעה הזו, וגרמניה הכחישה שהיא הסכימה לכך. ביום שישי החזירו שני מטוסים מאות עיראקים מבלארוס לארביל, בירת החבל האוטונומי הכורדי בעיראק וטיסות נוספות צפויות לצאת בסוף השבוע.

האיחוד האירופי הסכים החודש על סנקציות חדשות בתגובה למשבר בגבול, וגורמים דיפלומטיים בבריסל אמרו שהן צפויות לקבל אישור ולהיכנס לתוקף בתחילת דצמבר.

עוד בוואלה!

אב סורי יצא לחפש את בתו בגבול בלארוס-פולין: "עקרו לה את הציפורניים, הם מפלצות"

לכתבה המלאה
נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו מבקר מהגרים במרכז התחבורה והלוגיסטיקה  בגבול בלארוס-פולניה,26 בנובמבר 2021. רויטרס
"זה תלוי בכם. תעברו, לכו". לוקשנקו נואם בפני מהגרים בגבול, אתמול/רויטרס

פולין, לטביה וליטא, הגבולות בבלארוס ונושאות את עיקר הנטל, פרסו אלפי אנשי משמר גבול, חיילים ושוטרים כדי לבלום את המהגרים המנסים ליכנס לשטחן בדרך למערב אירופה. ליטא אמרה אתמול כי היא עשויה לסגור את מעברי הגבול עם בלארוס אם מהגרים נוספים ינסו לעבור מהמדינה במשאיות.

למרות האמצעים המוגברים בגבולות, המדינות ממשיכות לדווח על ניסיונות של מהגרים לחצות את הגבול, עם תחילת החורף הקשה שכבר גבה את חייהם של לפחות עשרה מהגרים בשבועות האחרונים. הרשויות הפולניות דיווחו גם על תסיסה באחד ממרכזי המעצר שהוקמו למהגרים שנכנסו למדינה באופן לא חוקי.

ורשה טוענת שהחזרת המהגרים בטיסות מבלארוס היא רק שינוי טקטיקה, ולא ניסיון אמיתי למנוע הסלמה בגבול. ראש ממשלת פולין, מטאוש מורבייצקי, שסייר השבוע בבירות אירופה כדי לגייס תמיכה לתגובה קשה נגד בלארוס, העלה את האפשרות לסנקציות נוספות במקרה של החרפה נוספת במשבר.

מורבייקצי טען מוקדם יותר החודש כי האחראית האמיתית למשבר היא רוסיה, בעלת בריתה העיקרית של בלארוס. בקרמלין התנערו ממעורבות במשבר המהגרים ואמרו כי על מדינות אירופה לשוחח ישירות עם לוקשנקו, שמוחרם על ידיהן מאז הבחירות באוגוסט שעבר. ואולם, הוא הצליח לקבל שיחות טלפון נדירות מקנצלרית גרמניה היוצאת אנגלה מרקל, שעמה דן על המצב בגבול.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully