וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדרך לפתרון המשבר? בלארוס פינתה את מחנות המהגרים בגבול פולין

עודכן לאחרונה: 18.11.2021 / 22:40

בוורשה אישרו כי המחנות התרוקנו ביממה האחרונה, אך ממתינים לראות מהו הצעד הבא של משטר לוקשנקו. מינסק ביקשה מגרמניה לקלוט כ-2,000 מהגרים, אך בברלין מסרבים. בינתיים, מאות עיראקים שבו בחזרה לארצם. "זה המקום הכי גרוע להיות בו"

מהגרים בגבול בלארוס עם פולין, 18 בנובמבר 2021. רויטרס
מהגרים בגבול בלארוס/רויטרס

הרשויות בבלארוס פינו היום (חמישי) את מחנות המהגרים המרכזיים בגבול עם פולין, במה שמתסמן כהתפתחות משמעותית במשבר שהחריף בשבועות האחרונים לעימות בין המערב למזרח. סוכנות הידיעות הרשמית של בלארוס דיווחה כי המהגרים שהסתתרו ביער הובאו למרכז במדינה, הרחק מהגבול.

דובר משמר הגבול של פולין אישר כי המחנות פונו וכי ככל הנראה נלקחו המהגרים למרכז תחבורה לוגיסטי. "אין יותר מחנות כאלו, אבל יש קבוצות שמופיעות במקומות אחרים בניסיון לחצות את הגבול, נראה מה יקרה בשעות הקרובות. עדיין יש אנשים בסביבה, אבל אין ספק שמתרוקן".

בשבועות האחרונים, מאות מהגרים ניסו לחצות בלילות את הגבול והתעמתו עם כוחות פולניים. על פי ההערכות, כעשרה מהם מתו ביערות הקפואים. אחד מהם הוא תינוק בן שנה, לפי הוריו, שסיפרו זאת למרכז סיוע הומניטרי בפולין, כששניהם סובלים מפציעות.

מדינות אירופה מאשימות את בלארוס ביצירת המשבר דרך הטסת מהגרים מהמזרח התיכון ועידודם לנסות ולחצות את גבולות האיחוד האירופי באופן לא חוקי. מינסק, הנתמכת על ידי רוסיה, מכחישה זאת, אך נשיא ליטא אמר כי העמדה התקיפה של האיחוד האירופי מתחילה להשתלם.

"אנחנו רואים תוצאות ראשונות - הטיסות שארגן המשטר מהמזרח התיכון נפסקות, והמהגרים בבלארוס חוזרים לביתם", אמר לאחר שיחה עם עמיתו הפולני.

מהגרים עיראקים שחזרו לבגדאד מבלארוס, 18 בנובמבר 2021. רויטרס
מהגרים עיראקים שחזרו לבגדאד מבלארוס, 18 בנובמבר 2021/רויטרס

המהלך לפינוי המחנות הגיע אחרי שבוע של מאמצים דיפלומטיים קדחתניים. קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל דיברה בתוך שלושה ימים פעמיים עם נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו, אחרי יותר משנה של חרם מערבי בעקבות דיכוי מתנגדיו.

בלארוס אמרה כי לוקשנקו הציע למרקל תוכנית לפתור את המשבר, ולפיה האיחוד האירופי יקלוט כ-2,000 מהגרים, בעוד שמינסק תשלח כ-5,000 מהגרים בחזרה לביתם. עם זאת, ברלין והנציבות האירופית דחו את ההצעה.

"אם נקלוט פליטים, אם ניכנע ללחץ ונגיד 'אנחנו לוקחים פליטים לתוך מדינות אירופה', אז משמעות הדבר היא יישומה של האסטרטגיה הבוגדנית הזו", הדגיש שר הפנים של גרמניה, הורסט זיהופר, בעת ביקורו בוורשה. מקור ממשלתי אמר כי גרמניה לא הסכימה לשום עסקה, והבהיר כי מדובר בבעיה של כלל אירופה.

בנציבות האירופית הדגישו כי לא יכול להיות שום משא ומתן עם בלארוס על סבלם של המהגרים. "הבהרנו את עמדתנו - זה משבר מלאכותי שנוצר על ידי מדינה, והאחריות היא של משטר לוקשנקו להפסיק זאת ולפתור זאת", אמר דובר מטעם הנציבות, שסירב להגיב על ההצעה.

בסימן נוסף לכך שהמשבר טרם נפתר, שר החוץ של ארצות הברית, אנתוני בלינקן, הזהיר מפני סנקציות נוספות על בלארוס. "זה חסר מצפון לחלוטין שלוקשנקו ולבארוס מנסים להפוך את ההגירה לכלי נשק", אמר לכתבים במהלך ביקורו בניגריה.

כוחות פולניים נראים מעבר לגבול עם בלארוס, 18 בנובמבר 2021. רויטרס
כוחות פולניים נראים מעבר לגבול עם בלארוס, 18 בנובמבר 2021/רויטרס

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, שרבים במערב רואים בו כמוח מאחורי המשבר, קרא היום ללוקשנקו לפתוח בדיאלוג עם יריביו, שדחו במהירות את ההצעה עד לשחרור כל האסירים הפוליטיים. במערב חושדים שמוסקבה מנצלת את המשבר בגבול בלארוס כדי לפלוש לאוקראינה, על רקע ריכוז כוחות גדול שלה בסמוך לגבולותיה. פוטין הזהיר היום כי במערב לא מתייחסים ברצינות מספקת ל"קווים האדומים" של רוסיה ביחס לאוקראינה, בראשם חברותה האפשרית בנאט"ו.

"כולנו חולים, במיוחד הילדים"

מוקדם יותר היום, מאות מהגרים עיראקים המריאו ממינסק בחזרה לארצם, בטיסת החזרה ראשונה מסוגה מאז אוגוסט. "לא הייתי חוזר אלמלא אשתי", סיפר כורדי עיראקי בן 30, שסירב להזדהות. "היא לא רצתה לחזור איתי לגבול, משום שהיא ראתה הרבה זוועות שם". הוא סיפר הזוג ניסה לחצות לפחות שמונה פעמים מבלארוס לליטא ולפולין.

במקביל, חברת התעופה הלאומית של בלארוס, "בלאוויה", הפסיקה להעלות אזרחים אפגנים, עיראקים, לבנונים, לובים, סורים ותימנים לטיסותיה מבירת אוזבקיסטן למינסק. זאת בצל הלחץ שמפעיל האיחוד האירופי על מדינות האזור שלא לאפשר למהגרים לעלות לטיסות אל בלארוס.

לפני שהמחנות בגבול פונו, המהגרים סיפרו לרויטרס על התנאים הקשים שם. "זה מקום מאוד רע לחיות בו, קר לנו מאוד, כולנו חולים, במיוחד הילדים. זה המקום הכי גרוע שיש", סיפר נרמין, אזרח עיראקי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully