וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאן הספיק להתפשט ומדוע המומחים מודאגים: מה שצריך לדעת על זן האומיקרון

עודכן לאחרונה: 27.11.2021 / 17:30

כמה מוטציות הוא מכיל לעומת הדלתא, באילו מדינות כבר אותר, היכן הוטלו הגבלות על תיירים מישראל, האם יש סימפטומים חריגים - ומה הופך אותו לזן המורכב ביותר שנצפה מפרוץ המגיפה? כל המידע על הווריאנט הדרום אפריקני שמסעיר את העולם

בווידאו: מסע״ת של רה״מ, נפתלי בנט, ושר הבריאות, ניצן הורוביץ/צילום: לע"מ

רשויות ברחבי העולם הגיבו בדאגה לווריאנט החדש של נגיף הקורונה שהתגלה בדרום אפריקה - האומיקרון. בבריטניה, האיחוד האירופי והודו הכריזו על מדיניות גבולות נוקשה יותר, בעוד מדענים עורכים בדיקות כדי להכריע אם הזן מדביק יותר מהזנים הקודמים של הווירוס, ואם הוא עמיד לחיסונים.

נוסעים עוברים בדיקות קורונה בנמל התעופה ביוהנסבורג, דרום אפריקה, 26 בנובמבר 2021. רויטרס
נוסעים נבדקים לקורונה ביוהנסבורג, אתמול/רויטרס

איפה ומתי התגלה האומיקרון?

מדענים דרום אפריקניים איתרו ביום שלישי את הזן, הידוע גם כ-B.1.1.529, במספר מצומצמם של דוגמיות שנלקחו בין 16-14 בנובמבר. למחרת, אחרי ריצוף מעמיק יותר, המדענים התריעו בפני הממשלה כי הם מודאגים, וביקשו מארגון הבריאות העולמי (ה-WHO) להתכנס לדון באבולוציית הווירוס ביום שישי - אמש.

בתוך כך, דרום אפריקה כבר זיהתה כמאה מקרים של האומיקרון, בעיקר ממחוז חאוטנג, בו ממוקמת יוהנסבורג. מדינות נוספות בהן התגלה הווריאנט הן בוטסוואנה, הונג קונג, בלגיה, ישראל ובריטניה. בגרמניה וצ'כיה נבדק חשד למקרים ראשונים של הזן החדש.

למה המדענים מודאגים?

כל הווירוסים משתנים במשך הזמן, כשלרוב השינויים אין כמעט או בכלל השפעה. עם זאת, חלק מהשינויים עלולים להשליך על מהירות התפרצותו, דרגת החומרה שלו או עמידותם בפני החיסונים.

זן האומיקרון משך את תשומת לב המדענים מפני שהוא מכיל יותר מ-30 מוטציות של חלבון הספייק - החלבון באמצעותו הווירוס חודר לתאי האדם. מדובר בכמות כפולה של מוטציות מזו שווריאנט הדלתא הכיל, וכזו שהופכת את האומיקרון לשונה באופן ניכר מזן הקורונה המקורי שהחיסונים תוכננו להילחם בו.

בשלב זה, טרם ידועה המשמעות של המוטציות שנרשמו בווריאנט החדש, אך לדברי כמה מדענים דרום אפריקניים - חלקן מזוהות עם עמידות בפני הנוגדנים ויכולת הדבקה מועצמת. סוזן הופקינס, בכירה במשרד הבריאות הבריטי, אמרה כי חלק מהמוטציות לא נצפו כלל עד כה, כך שאין דרך לצפות כיצד הן יפעלו לצד מוטציות אחרות - ולכן מדובר בווריאנט המורכב ביותר עד כה.

העבודה על פענוח הזן החדש תקח כמה שבועות, במהלכם החיסון מוסיף להיות כלי קריטי כדי למגר את הווירוס.

הסימפטומים

לפי שעה, לא דווח על סימפטומים חריגים שנלוו להדבקה בווריאנט החדש, וכמו במקרי ההדבקה של שאר הווריאנטים - גם במקרה זה ישנם גם מאומתים א-סימפטומטיים.

נתב"ג 28 ביויל 2021. ראובן קסטרו
עד כה לא דווח על סימפטומים חריגים. נוסעים בנתב"ג/ראובן קסטרו

לאן הזן החדש התפשט כבר ברחבי העולם?

בבוטסואנה השכנה לדרום אפריקה זוהו עם הזן ארבעה זרים שהגיעו במשלחת דיפלומטית, ומאז כבר עזבו את המדינה. כמו כן, בישראל יש מאומתת אחת לווריאנט עם עוד כמה מקרי הדבקה חשודים, בהונג קונג האומיקרון התגלה אצל מאומת שהגיע מדרום אפריקה, ובלגיה סימנה את המאובחן הראשון שאותר.

בגרמניה עלה חשד למקרה ראשון של הווריאנט. "כמה מוטציות אופייניות לאומיקרון אותרו בבדיקה של תייר שחזר מדרום אפריקה", הודיעו הרשויות במדינה.

לפי GISAID, מאגר המידע הבינלאומי למוטציות הקורונה, ישנם 58 מאובחנים לאומיקרון בדרום אפריקה, שישה בבוטסואנה ושניים בהונג קונג.

מדענים סבורים כי ייתכן שהאיתור המוקדם של הזן, אותו אפשר הפיקוח הגנטי, הגביל את ההתפשטות שלו. בנוסף לכך, קל יחסית להבחין בין האומיקרון לווריאנט הדלתא בבדיקת PCR.

אילו מדינות הגבילו כניסת ישראלים?

בשלב זה, שוויץ היא היחידה שהטילה הגבלות על כניסת תיירים מישראל, כמו גם מהמדינות האחרות בהן התגלה הווריאנט. ההנחיה החדשה אוסרת על כניסת ישראלים למדינה, למעט מי שמחזיק בדרכון אירופי, שיידרש להציג בדיקת קורונה שלילית שנעשתה לאחר 26 בנובמבר ולהיכנס לבידוד של עשרה ימים בכניסה למדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully