וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גנץ לקראת חידוש שיחות הגרעין: "צריך שכל החורים בהסכם ייפתרו, לא להתרכך מדי"

שר הביטחון התייחס בביקורו במרוקו לסוגייה האיראנית, והדגיש כי ידבר עם האמריקנים על הנושא "בדלתות סגורות". לאחר חתימת ההסכם מול רבאט, הודה לנתניהו ולפיד "שפעלו לפתוח את הדלתות פה". לוואלה! נודע כי תרגיל צבאי משולב בין ישראל, מרוקו, וארה"ב צפוי להיערך ב-2022

בווידאו: גנץ מתייחס לשיחות הגרעין עם איראן/צילום: אמיר בוחבוט

שר הביטחון בני גנץ אמר היום (חמישי) על הסכם הגרעין עם איראן כי "צריך להקפיד על מה שרוצים להשיג שם ולא להתרכך מדי. שכל החורים בתוך ההסכם ייפתרו". זאת, לקראת חידוש שיחות הגרעין בין איראן והמעצמות בווינה ביום שני. גנץ אמר את הדברים בסיכום ביקורו ברבאט בירת מרוקו, שם חתם על הסכם הבנות לשיתוף פעולה בין המדינות.

"איראן היא קודם כל בעיה עולמית, אחר כך אזורית ובסוף בעיה לישראל", ציין גנץ, והוסיף כי הנושא עלה בשיחותיו במרוקו. "יש צורך בהתגייסות עולמית לכך ואנחנו פועלים במישור הזה, החובה שלנו בהקשר האיראני היא להשפיע על שותפינו ולקיים שיח מתמשך. החובה השניה היא לבנות את הכוח הצבאי, אני הנחיתי לשדרג את בניין הכוח".

כשנשאל על העמדה האמריקנית בנוגע לסוגייה האיראנית, הדגיש שר הביטחון: "אתם מכירים את מנהגי, אמשיך לדבר עם האמריקנים בדלתות סגורות". הוא עוד אמר כי ישראל חייבת לשתף פעולה עם ארצות הברית, "ולהקפיד שאנחנו מקיימים את השיח עם שני צידי המתרס בארה"ב ושומרים על ה'על-מפלגתיות', ולא גולשים לפוליטיקה אמריקנית כפי שנעשה בעבר". לדבריו, הסכם טוב יהיה כזה "שסותם את החורים בהסכם הקיים בתחום פיתוח הגרעין, מערכות השיגור, טווח הזמן שלו ומה שאיראן עושה באזור".

ביקור שר הבטחון בני גנץ במרוקו 24 בנובמבר 2021. -, לשכת העיתונות הממשלתית
"התקבלנו פה בלבביות יוצאת דופן". חתימת ההסכם ברבאט, 24 בנובמבר/לשכת העיתונות הממשלתית, -

גנץ סיכם את ביקורו במרוקו כ"ביקור מאוד חשוב", ואמר: "אני מציע להשתחרר מהציניות, ולהבין שמדובר פה בביקור ראשון של שר ביטחון ישראלי במרוקו - ביקור גלוי, מתמשך, עם כל ההיבטים הטקסיים שלו וההיבטים השיחתיים שלו בתחומים האסטרטגיים והאחרים. הביקור הזה הניח תשתית, וחתמנו על הסכמים שיאפשרו לנו המשך שיתוף פעולה ביטחוני ובהמשך שיתוף פעולה תעשייתי".

גנץ הוסיף והודה לשר החוץ יאיר לפיד ולראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, "שפעלו בכדי לפתוח את הדלתות פה". "אני בטוח שישראל תרווה נחת מהיחסים שלה עם מרוקו בהמשך. התקבלנו פה בלבביות יוצאת דופן, ממש התאמצו שהביקור יהיה מוצלח. אני מאוד מאוד שמח על מה שעשינו".

אל הביקור התלווה ח"כ יעקב מרגי מש"ס, שנולד ברבאט, ועל כך גנץ מסר כי "היה מרגש לבקר בבית הכנסת של הקהילה היהודית ברבאט, לשמוע את ח"כ מרגי שנולד פה מדבר. הקהילה המרוקאית מחוברת למדינת ישראל, והתרבות הזו היא תרבות חשובה בהיסטוריה הקצרה שלנו".

ביקור שר הביטחון בני גנץ בבית הכנסת תלמוד תורה ברבאט, מרוקו. אריאל חרמוני, משרד הביטחון
"תרבות חשובה בהיסטוריה הקצרה שלנו". גנץ בבית הכנסת תלמוד תורה ברבאט/משרד הביטחון, אריאל חרמוני

גורם ביטחוני אמר על הסכם ההיסטורי בין ישראל למרוקו כי הוא "יוצר מסגרת עבודה, יקום פה צוות היגוי בראשות משרד הביטחון ובהשתתפות צה"ל וגורמים נוספים, שיפעלו לאורך השנה כדי לקדם את האינטרסים המשותפים. יהיו בקרוב משלחות צבאיות שיגיעו לכאן ולהערכתי גם תרגילים משותפים".

בתוך כך, לוואלה! נודע כי כבר סומן תאריך יעד לאימון משותף בין צה"ל, הצבא המרוקאי והאמריקני, וכן כי נוצרו קשרים ראשוניים בין קצינים בכירים בצה"ל למקבילים שלהם בצמרת הצבא המרוקאי.

"יש פה הבנה שיש חתרנות איראנית"

בנוגע לאיראן, הגורם הביטחוני אמר כי בשיחות במרוקו דיברו על פעולות שאיראן מבצעת באזור ובמדינות אפריקאיות אחרות, ועל ניסיונותיה להתבסס במקומות נוספים מחוץ למזרח התיכון. "יש גם פה ובמדינות נוספות הבנה שיש חתרנות איראנית. זו עוד הוכחה שאיראן היא לא בעיה ישראלית, ויש צורך בהתגייסות עולמית. יש לנו השפעה גדולה על שותפיה של ישראל, אך לא אינסופית".

"שר הביטחון לא אישר ולא חתם במהלך שהותו על שום עסקה", השיב הגורם בנוגע לפרסומים על עסקאות נשק בין ישראל למרוקו, "כל העסקאות הגדולות שמדוברות נדרשות לעבור תהליכי אישור וחתימה. אבל אני אופטימי ובטוח שיהיו כאלו. למרוקאים יש אתגרים רבים בהגנת הגבולות, מול ירי טילים וגם בעולם הכטב"מים ואנחנו יכולים לסייע להם במאבק בטרור".

"מדינת ישראל מייצאת סייבר רק למדינות מאושרות ולשימושים חוקיים, וזה ישאר בתוקף גם להמשך וגם בנושא מרוקו וגם לגבי כל המדינות. בביקור לא עלתה שום עסקת סייבר קונרקטית", הבהיר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully