וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש ממשלת אתיופיה בדרך לחזית הלחימה: "תקופה של הקרבה"

23.11.2021 / 12:30

עם התקדמות המורדים מתיגראי לעבר הבירה, אביי אחמד הכריז כי הוא יצטרף לחזית, בצעד שמעיד על המצב הנואש של הממשלה. בארה"ב עוד מאמינים שיש חלון הזדמנויות קטן להפסקת אש, אך מתנגדיו של ראש הממשלה - חתן נובל לשלום - נחושים להפילו: "לא נוותר עד סיום החנק"

בווידאו: נזקי מתקפה אווירית בצפון אתיופיה במחוז תיגראי/צילום: רויטרס

ראש ממשלת אתיופיה, אביי אחמד, הכריז אתמול (שני) כי הוא יוביל את הצבא "מחזית הלחימה" החל מהיום, בשלב חדש ודרמטי במלחמה ההרסנית שנמשכת שנה. "זו תקופה שבה צריך להנהיג את המדינה בהקרבה", אמר ראש הממשלה, שזכה ב-2019 בפרס נובל לשלום, בהצהרה שפורסמה ברשתות החברתיות. בשל התקדמות כוחות המורדים מתיגראי אל הבירה אדיס אבבה, ממשלתו הכריזה על מצב חירום מוקדם יותר החודש.

על פי ההערכות, עשרות אלפי בני אדם נהרגו במלחמה בין צבא אתיופיה ובעלי בריתה לבין לוחמים ממחוז תיגראי שבצפון המדינה, ששלטו זמן רב בממשלה הפדרלית לפני כניסתו של אביי לתפקיד ב-2018. ארצות הברית ומדינות אחרות הזהירו שהמדינה השנייה בגודלה באפריקה עלולה להתפרק ולערער את יציבות אזור קרן אפריקה.

בהצהרה של ראש הממשלה, קצין מודיעין לשעבר, לא נכתב לאן הוא יגיע. הדוברת שלו לא הגיבה לבקשה לתגובה. "בואו ניפגש בחזית הקרב", אמר ראש הממשלה בן ה-45.

בתגובה, דובר כוחות המורדים, גטצ'או רדה, צייץ בטוויטר כי "הכוחות שלנו לא יוותרו על התקדמותם הבלתי נמנעת לקראת סיום החנק (של אביי) של עמנו". הכוחות בתיגראי טוענים שהם לוחצים על ממשלת אתיופיה להסיר את המצור הממושך שהיא מטילה על מחוז תיגראי, שבו חיים כשישה מיליון בני אדם, אך גם רוצים בהחלפתו של אביי.

תומכי ראש ממשלת אתיופיה, אביי אחמד, בהפגנת תמיכה באדיס אבבה, 7 בנובמבר 2021. AP
אתיופיה הייתה עד לאחרונה אחת המדינות היציבות באפריקה. תומכי ראש הממשלה באדיס אבבה, החודש/AP

בהצהרת ראש הממשלה נטען גם כי המערב מנסה להביס את אתיופיה, בהאשמה נוספת של ממשלתו של התערבות של הקהילה הבינלאומית בסכסוך. שליחים מהאיחוד האפריקני ומארצות הברית ממשיכים במאמציהם הדיפלומטיים להשיג הפסקת אש ולניהול לשיחות ללא תנאים מוקדמים על פתרון מדיני.

זמן קצר לאחר הודעתו של אביי, בכיר במשרד החוץ של ארצות הברית אמר לכתבים כי וושינגטון עדיין מאמינה ש"קיים חלון הזדמנויות קטן" לעצירת המלחמה.

בתוך שנה, התיאור הממשלתי של הסכסוך בתיגראי השתנה מ"מבצע אכיפת חוק" ל"מלחמה קיומית". על פי הדיווחים, הצבא של אתיופיה נחלש בחודשים האחרונים, ועם נסיגתו מתיגראי ביוני, התחזקו הכוחות האתניים האזוריים וממשלתו של אבי הפצירה בכל האזרחים הכשירים להצטרף למאבק.

ראש הממשלה ניהל אתמול ישיבה של הנהגת מפלגת "השגשוג" השלטת, ושר ההגנה אברהם בליי אמר לתקשורת הממלכתית כי "כל כוחות הביטחון יתחילו לנקוט צעדים וטקטיקות מיוחדות החל ממחר". הוא סירב לפרט.

מפת הלחימה באתיופיה. מערכת וואלה!, עיבוד תמונה
מפת הלחימה באתיופיה/עיבוד תמונה, מערכת וואלה!

הכרזתו של אביי הדהימה את מי שהציב אותו כמועמד לפרס נובל לשלום, אוול אללו, מרצה בכיר למשפטים באוניברסיטת קיל שבבריטניה. "ההודעה גדושה בשפה של מות קדושים והקרבה", צייץ. "זה כל כך יוצא דופן וחסר תקדים, ומראה עד כמה המצב נואש".

בנאומו בעת קבלת פרס הנובל ב-2019, אביי דיבר בלהט על מלחמה: "זחלתי את דרכי לשלום דרך השוחות המאובקות של המלחמה לפני שנים. הייתי עד ממקור ראשון לזוועות המלחמה בקרבות חזית. מלחמה היא התגלמות הגיהנום עבור כל המעורבים בה, אני יודע כי הייתי שם וחזרתי".

אביי זכה בפרס נובל על הסכם השלום שחתם עם אריתריאה השכנה, שבגבולה הוא נלחם בעת שהוצב במחוז תיגראי. תנאי הסכם השלום מעולם לא נחשפו, ומתנגדי המלחמה הנוכחית טוענים כי ההסכם היה למעשה הבנות בין שתי המדינות לניהול מלחמה נגד מנהיגי תיגראי. האחרונים לא היו פופולריים בקרב אתיופים רבים בשל שלטונם הדכאוני שנמשך 27 שנים, על אף שנרשמה בהן התקדמות משמעותית בפיתוח המדינה.

חיילים אריתריאה הואשמו בכמה ממעשי הזוועות הקשים ביותר שקרו לאורך המלחמה, אף שאביי הכחיש במשך חודשים את נוכחותם בתיגראי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully