וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גנץ: איראן ניסתה להעביר חומרי נפץ מסוריה לשטחים באמצעות מל"ט

עודכן לאחרונה: 23.11.2021 / 11:47

שר הביטחון טען שכלי טיס לא מאויש שיורט ליד בית שאן ב-2018 נועד להוביל אמצעי לחימה לפעילי טרור בגדה, והציג שני בסיסים איראניים שמהם "בוצעו פעולות לעבר המרחב הימי". גנץ הדגיש שישראל תפעל בתיאום עם ארה"ב: "לצד דיפלומטיה, גם הפעלת כוח צריכה להיות על השולחן"

בווידאו: גנץ: "איראן ניסתה להעביר חומרי נפץ מסוריה לגורמי טרור ביו"ש באמצעות מל"ט"/דוברות הכנס הביטחוני-מדיני של המכון למדיניות ואסטרטגיה (IPS), באוניברסיטת רייכמן בהרצליה

שר הביטחון בני גנץ טען היום (שלישי) כי ישראל סיכלה ניסיון של איראן להעביר חומרי נפץ מסוריה לפעילי טרור בגדה המערבית. גנץ התייחס בדבריו לתקרית שהתרחשה בפברואר 2018, אז שיגרה טהראן כלי טיס בלתי מאויש משדה התעופה T4 שבסוריה, שיורט באזור בית שאן. לדבריו, המל"ט נועד להעברת TNT לפעילי טרור בגדה המערבית.

"יעדו של כלי הטיס היה להבנתנו גורמי טרור ביהודה ושומרון", אמר גנץ בכנס הביטחוני-מדיני של המכון למדיניות ואסטרטגיה, שנערך באוניברסיטת רייכמן בהרצליה. "איראן לא רק משתמשת בכלי טיס בלתי מאוישים כדי לתקוף, אלא גם בכדי לבצע העברות אמצעי לחימה לשלוחיה". לדברי גנץ, היכולת האיראנית בתחום המל"טים "מסכנת כבר היום את המדינות הסוניות, כוחות בינלאומיים במזרח התיכון וגם מדינות באירופה ובאפריקה".

שר הביטחון בני גנץ בכנס הביטחוני-מדיני של המכון למדיניות ואסטרטגיה (IPS), באוניברסיטת רייכמן בהרצליה, 23 בנובמבר 2021. אורן שלו, אתר רשמי
"חייבת להיות על השולחן גם הפעלת כוח". גנץ/אתר רשמי, אורן שלו

התקרית התרחשה ב-10 בפברואר 2018, אז יירט מסוק קרב את המל"ט האיראני החמוש שחדר לשטח ישראל. בתגובה, תקף חיל האוויר את האתר שממנו שוגר המל"ט, כמו גם שורת מטרות נוספות. במהלך התקיפה, באזור תדמור, נפתחה אש נ"מ לעבר כלי הטיס ומטוס F-16 החל בנטישה והתרסק בקיבוץ הרדוף שבעמק יזרעאל. שני הטייסים נפצעו בנטישה, אחד מהם באורח קל והשני באורח קשה.

ראש מטה חיל האוויר דאז, תת-אלוף תומר בר, אמר אז כי המל"ט חדר לישראל דרך ירדן ולא חצה באופן ישיר את גבול סוריה-ישראל. במערכת הביטחון העריכיו באותו זמן כי האיראנים ניסו להערים את מערכי הגילוי וההגנה האווירית של צה"ל. "הם העריכו שלא נגלה אותם", אמר תת-אלוף בר.

משרד החוץ בטהראן הכחיש אז כי הופל מל"ט איראני וכינה זאת טענה "מגוחכת". בהודעה שנמסרה מטעם דובר המשרד, בהרם קאסמי, נאמר כי לרפובליקה האסלאמית אין נוכחות צבאית בסוריה וכי היא רק מייעצת לכוחות הממשלה, בהתאם לבקשתה.

ראש הממשלה לשעבר, בנימין נתניהו, הציג חלקים מהמל"ט באחד מנאומיו באו"ם.

עוד בוואלה!

הזרוע הארוכה של טהראן: הנשק הקטלני של איראן שמציף את המזרח התיכון

לכתבה המלאה
שבררי המל"ט שיורט הבוקר 10 בפברואר 2018. דו"צ, מערכת וואלה! NEWS
שברי המל"ט שיורט, 2018/מערכת וואלה! NEWS, דו"צ

"השיטה האיראנית להפוך להגמון אזורי היא להשתלט על מדינות נחשלות", טען היום גנץ, "השיטה ברורה - first we take Damascus, than we take Berlin".

בנוסף, הוא הציג בנאומו שני בסיסים הממוקמים ברפובליקה האסלאמית - באזור שאבהאר ובאי קשם בדרום איראן - שמהם "בוצעו פעולות לעבר המרחב הימי ושבהם ממוקמים גם היום כטב"מים תוקפים מתקדמים מסוג שאהד".

שר הביטחון קרא לעולם לפעול נגד ההתעצמות האיראנית. "מול האיום יש לעולם כלים רבים לפעול, והוא חייב להפעיל 'פלאן בי' לאופציה הדיפלומטית", אמר, והדגיש כי ישראל תפעל בשיתוף פעולה עם וושינגטון. "לעולם יש כלים ויש אינטרס לעצור את איראן, שפוגעת בכלכלה, במדיניות החוץ, בביטחון ובערכים המוסריים. אין ספק שעדיף פתרון דיפלומטי, אך לצידו חייבת להיות על השולחן גם הפעלת כוח, שהיא המשך הדיפלומטיה באמצעים אחרים. לעיתים הפעלת כוח והפגנתו יכולים למנוע צורך בהפעלת כוח חזקה יותר. אני מודה לידידנו האמריקאים על הסנקציות והפעולות שנקטו באחרונה בהקשר זה בכדי להגיע למטרה המשותפת", אמר.

בנט: "ייתכנו מחלוקות עם ארה"ב"

מוקדם יותר אמר ראש הממשלה נפתלי בנט אמר כי על רקע חידוש שיחות הגרעין בין איראן לבין המעצמות, עלולות להיות מחלוקות עם ממשל ביידן. "ייתכנו אי הסכמות עם הטובות שבחברותינו - זו לא תהיה הפעם הראשונה", אמר בנט בכנס הביטחוני-מדיני של המכון למדיניות ואסטרטגיה (IPS) באוניברסיטת רייכמן בהרצליה. "גם אם תהיה חזרה להסכם הגרעין - ישראל אינה צד להסכם. ישראל לא מחויבת להסכם".

הוא ציין כי לאחר החתימה על הסכם הגרעין ב-2015 ממשלת ישראל "נרדמה בשמירה" והפסיקה להיאבק נגד איראן. "עסקנו אז בדברים אחרים. נלמד מהטעות הזו - נשמור על החופש הפעולה שלנו", אמר בנט. הוא הוסיף כי על ישראל לנקוט ביוזמה מול איראן ולשמר חופש פעולה ויכולת פעולה נגד איראן בכל מצב ובכל נסיבות פוליטיות."אנחנו מקווים שהעולם לא ימצמץ - אבל גם אם כן אנחנו לא מתכוונים למצמץ".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully