וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת החוק להגבלת כהונת ראשי ממשלה

עודכן לאחרונה: 22.11.2021 / 22:05

66 ח"כים הצביעו בעד החוק, בהם חברי הרשימה המשותפת, ו-48 הצביעו נגד. לפי ההצעה של שר המשפטים, ח"כ שכיהן כראש הממשלה 8 שנים לא יוכל לכהן עוד בתפקיד, וכן החוק לא יחול רטרואקטיבית. יש עתיד בירכו: "רואים ושומעים בימים אלה בביהמ"ש איך שלטון ממושך מביא לשחיתות"

בווידאו: לפיד ונתניהו על החוק להגבלת כהונת רמ"מ/צילום: ערוץ הכנסת

הכנסת אישרה הערב (שני) את הצעת החוק של שר המשפטים גדעון סער להגבלת כהונת ראשי ממשלה בקריאה ראשונה במליאה. 66 חברי כנסת הצביעו בעד החוק, בעוד 48 הצביעו נגד. להצעת החוק נדרשו 61 תומכים, אך הקואליציה לא התקשתה להשיג את הרוב הנדרש לאור תמיכת חברי הכנסת של הרשימה המשותפת.

בסיעת יש עתיד ברכו על אישור החוק ואמרו כי "מראשית דרכה הבטיחה יש עתיד כי תגביל את כהונת ראש הממשלה". בהודעה הוסיפו כי "שנים של כהונה בעמדת כוח מביאות לסיאוב ושחיתות שלטונית. אנחנו מחוקקים היום את החוק, מפני שזה לא בריא לדמוקרטיה הישראלית שאדם יכהן יותר משמונה שנים. אנחנו רואים ושומעים בימים אלה בבית המשפט איך שלטון ממושך מדי מביא לשחיתות ולזה אנחנו שמים עכשיו סוף".

דיון במליאת הכנסת- חוק הגבלת הכהונה  22 בנובמבר 2021. נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
"לא בריא לדמוקרטיה הישראלית שאדם יכהן יותר משמונה שנים". ראשי הקואליציה בכנסת, הערב/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

בהצעת החוק נקבע כי מי שכיהן בתפקיד ראש הממשלה תקופה רצופה של שמונה שנים לא יהיה רשאי לכהן עוד בתפקיד. תקופה תיחשב כרצופה אם לא חלפו בין כהונה אחת לאחרת יותר משלוש שנים. עוד נקבע כי החוק לא יחול על תקופות שבהן כיהן אדם כראש הממשלה טרם כניסתו לתוקף של התיקון המוצע, והמשמעות היא כי החוק לא יחול על נתניהו, והוא יוכל לכהן עוד בתפקיד, אם ירצה בכך.

עוד מובהר בהצעה כי כהונה בתפקיד ראש הממשלה החליפי בממשלת חילופים אינה בגדר כהונה כראש הממשלה לפי חוק היסוד, ועל כן ממילא אין מונים אותה במניין שנות הכהונה.

דיון במליאת הכנסת- חוק הגבלת הכהונה  22 בנובמבר 2021. דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ, אתר רשמי
"נשאלת השאלה למה ביבי הישן תמך וביבי החדש מתנגד", סער במליאה, הערב/אתר רשמי, דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ
דיון במליאת הכנסת- חוק הגבלת הכהונה  22 בנובמבר 2021. דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ, אתר רשמי
החוק לא יחול רטרואקטיבית. נתניהו במליאה, הערב/אתר רשמי, דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

סער הציג את הצעת החוק שלו, ואמר כי "שלטון ממושך של אדם אחד הוא דבר מזיק. מול הסכנות של ריכוז כוח מופרז, וסיאוב הנובע מכך, אנו מציעים הסדר טוב ומאוזן יותר, ורוב גדול של אזרחי ישראל תומכים ברעיון ומעדיפים אותו לאיום שיעור על כהונה ללא הגבלה". על המתנגדים לחוק, הוא הוסיף כי הם "מבקשים להותיר את הפתח לכהונה ללא הגבלה. השאיפה לכהונה ללא הגבלה היא לא רק מצד הזמן בשלטון אלא, כפי ששמענו באחרונה באופן ישיר, גם היעדר כל איזונים ובלמים אחרים מבתי המשפט ועד האופוזיציה".

"שמתי לי למטרה לחזק את יסודות המשטר שלנו כמדינה יהודית ודמוקרטית ופה אנחנו מניחים נדבך חשוב למען העתיד", הכריז. על הליכוד ובפרט על יו"ר המפלגה בנימין נתניהו הוסיף כי: "אני יודע שהסיעה שיש בה את התמיכה הגדולה ביותר בחוק היא סיעת הליכוד. אני רוצה להזכיר שגם יו"ר האופוזיציה תמך בעבר תמיכה נלהבת ברעיון הגבלת הכהונה ונשאלת השאלה למה ביבי הישן תמך וביבי החדש מתנגד".

דיון במליאת הכנסת- חוק הגבלת הכהונה  22 בנובמבר 2021. דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ, אתר רשמי
הצביע בעד עם הקואליציה. ח"כ טיבי בכנסת, הערב/אתר רשמי, דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

"האם כולנו צריכים להתעורר לנצח בסרט 'לקום אתמול בבוקר' רק כי אדם אחד רוצה בכך ולא יכול להרפות?", תקף סער, "הסדרה 'חטופים' עומדת להסתיים במדינת ישראל. כל ההתלהמות שאנחנו רואים, ביתר שאת בימים האחרונים, היא תוצאה של אובדן עשתונות בעקבות חילופי השלטון".

ח"כ מירי רגב מהליכוד הגיבה במליאה: "דוגרי גדעון, כל החוקים האלה מראים שאתם מפחדים. יש לי טיפ אליך גדעון - תחליף את העם. ברוח גבית מהמשפט ומהתקשורת אתם מגישים חוקים אנטי דמוקרטיים, איראנים ופרסונליים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully