וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראשי רשויות בדואיות: הקטטה - מעשה נפשע; ראש עיריית ב"ש: "המדינה איבדה שליטה"

עודכן לאחרונה: 15.11.2021 / 17:19

אחרי הקטטה שפרצה בין משפחות בדואיות מחוץ לבית החולים בבאר שבע, הביעו ראשי רשויות בדואיות בנגב זעזוע מהמקרה: "בית חולים - קדוש כמו מסגד". דנילוביץ': "מדינה שיודעת להגיע לארכיון הגרעין האיראני צריכה לדעת לטפל בחמולות". בנט: אנו מטפלים בבעיות שרגילים להדחיק

בווידאו: מסיבת עיתונאים של ראש העיר באר שבע בתגובה לקטטת הענק בבית החולים סורוקה/צילום: שי מכלוף

ראש עיריית באר שבע רוביק דנילוביץ' מתח היום (שני) ביקורת חריפה על הממשלה, והאשים כי מצב הביטחון האישי בדרום הגיע עד כדי "אובדן שליטה של מדינת ישראל", כלשונו. "הדרישה שלנו היא להתחיל לפעול לפרק את המיליציות", הדגיש דנילוביץ', "מדינה שיודעת להגיע לארכיון הגרעין האיראני צריכה לדעת לטפל בחמולות". הוא אמר את הדברים ברקע שורת תקריות אלימות שאירעו בזמן האחרון, ובפרט אחרי הקטטה מרובת המשתתפים שפרצה אתמול בסמוך לבית החולים סורוקה בעיר.

"אנחנו במשבר, במלחמה על הדמוקרטיה. מדובר בטרור אזרחי. נשק חם בכל מקום בחברה הישראלית", אמר דנילוביץ', שמתח ביקורת על ראש הממשלה נפתלי בנט והשר לביטחון פנים עמר בר לב. "אני ציפיתי שראש הממשלה והשר לביטחון פנים יהיו כאן. מה שקרה אתמול זה אובדן שליטה של מדינת ישראל, קברניטי המדינה היו צריכים פה. בכל רגע נחצה פה קו אדום והגיע זמן לעשות לזה סוף". לצד זאת, הוא הדגיש כי הוא מעריך את עבודת המשטרה בנושא.

"המדינה צריכה לקבל החלטה. אולי קשה לה, אבל היא צריכה לקבל החלטה להילחם בטרור הפנימי", הוסיף ראש עיריית באר שבע. "לא את עיר המטרפולין צריך לסגור. אנשים לא צריכים לפחד בה. צריכים להגיע לשם ולרדוף אותם. הם צריכים לפחד. צריך להכניס את שב"כ לשם. יש נבחרי ציבור שמתנגדים. אנחנו במלחמה וצריך ששב"כ יהיו שם. ממשלת ישראל תתעוררי, הציבור מאבד את האמון והביטחון". הוא הדגיש כי "רוב הציבור הבדואי הוא נורמטיבי, שרוצה לחיות. אנחנו לא רוצים לדבר בהכללה".

עוברי אורח בקטטה בפתח בית החולים סורוקה, שניים נפצעו. דוברות משטרת ישראל
חלונות מנופצים מחוץ לסורוקה, אמש/דוברות משטרת ישראל

ראש הממשלה נפתלי בנט כינס בהמשך היום את צוות השרים למאבק בפשיעה ובאלימות בחברה הערבית בלשכתו בירושלים, והתייחס לדברים. "אנחנו מטפלים באופן סדור בבעיות שכבר התרגלנו שאין מה לעשות איתן, שהן כרוניות, בעיות שרגילים להדחיק אותן. הפשיעה בחברה הערבית, בעיקר הנשק וכמות הנשק הבלתי-חוקי של צבא קטן, את המאגר שצמח ותפח במשך שנים ארוכות צריך לרוקן", אמר בנט.

"חברים, אנחנו פועלים. התחלנו לעבוד. אני שמח לומר שמשטרת ישראל התחילה לעבוד בכל הכוח. אנחנו עושים מאמץ קריטי בכל רחבי הארץ מול האמל"ח. עכשיו המשימה שלנו היא לא להוריד את הרגל מהגז, אלא להמשיך בכל הכוח. עוד מבצע ועוד מבצע, להמשיך ללחוץ עד להשלמת המשימה".

בתוך כך, בית המשפט השלום בבאר שבע האריך את מעצרם של כמה מעורבים בקטטה בחמישה ימים. על פי החשד, מדובר בסכסוך דמים בין שני משפחות, טאלאלקה ואלקסאסי, ולפי נציג המשטרה בדיון, האירוע החל כבר בצומת שוקת והתגלגל עד לבית החולים סורוקה.

"קדושת בית חולים היא כמו קדושת מסגד"

גם ראשי רשויות בדואיות בנגב הביעו הבוקר סלידה מאירוע האלימות שהתרחש אמש סמוך לבית החולים סורוקה בבאר שבע. "אנחנו מגנים בכל תוקף את המעשה הנפשע הזה, זה מקומם ומכעיס שעושים דבר כזה". אמר פאיז אבו סייהבן, ראש העיר רהט. "קדושת בית חולים היא כמו קדושת מסגד".

אמש פרצה קטטת ענק מחוץ לחדר המיון, בין משפחות בדואיות, במהלכה אף נורו יריות. "היום אגיע להנהלת סורוקה להתנצל בשם תושבי רהט על מה שהתחולל אמש, חייבים לשים לזה סוף". הוסיף אבו סייהבן. "זה לא פוגע רק באוכלוסייה היהודית, אלא גם באוכלוסייה הבדואית בנגב. אנחנו דורשים מהממשלה טיפול עמוק בתופעות שקורות בתוך היישובים שלנו יום יום. צריך שיטפלו בתופעות בתוך היישובים שלנו לפני שזה מגיע לבאר שבע".

הוא קרא למשטרה לטפל ביד קשה במקרה וקרא לתושבים לשמור על איפוק. "לתושבי באר שבע והסביבה אני רוצה לומר שכולנו בספינה אחת, כולנו סובלים מאלימות ופשיעה, כולנו נושאים עיניים יחד לעבודתם של גורמי האכיפה. אל תפלו לגזענות ושנאת האחר, האלימות המשתוללת היא אסון של כולנו".

ראש מועצת תל שבע, עומר אבו רקייק, הביע כאב על מה שקרה בבית החולים. "סורוקה זה בית חולים שמאחד בין ערבים בדואים לבין יהודים ומקום שמסמל יותר מכל דו קיום בנגב. זו חציית קו אדום ואסור לעבור על הדבר בשתיקה".

הפעיל החברתי ראאד אבו אלקעין מחה על טיפול המשטרה בסכסוך החמולות המתמשך. "האירוע הראשון בין שני החמולות שהביא לקטטה התפתח סמוך לתחנת העיירות והמשטרה הייתה צריכה לשים סוף כבר אז. אנחנו זועקים כבר שנים על התופעות הללו ביישובים שלנו ועכשיו זה הגיע לבאר שבע וכל המדינה קמה. אנחנו מגנים את התופעה המכוערת והעבריינית הזאת בכל תוקף, חייבים לזה סוף. זאת חציית קו אדום חמורה ביותר. צריך לטפל בתוך היישובים הבדואים באירועי הירי בחומרה ולהחמיר בענישה עם היורים ומחזקי הנשק. ליבנו עם הצוותים הרופאים והעובדים בבית החולים סורוקה".

ראש עיריית רהט פאיז אבו סייהבן, 9 פברואר 2021. ראובן קסטרו
"אגיע לסורוקה להתנצל בשם תושבי רהט". אבו סייהבן/ראובן קסטרו

הקטטה ההמונית פרצה אמש בין המשפחות טלאלקה ואלקסאסי בבית החולים סורוקה בבאר שבע ונמשכה במשך כשעה. צעירים נצפו מיידים אבנים ומכים אחד את השני ואף נשמע קול יריות, סמוך לניידת אכיפה עירונית.

ארבע נפצעו ונזקקו לטיפול רפואי, שניים נפצעו מדקירות ושניים מחבלות. המשטרה עצרה 19 חשודים ופתחה בחקירת האירוע.

אחד האחים סיפר כי נודע לו על ההתרחשות מחוץ לבית החולים בזמן שטיפל בחולים בחדר המיון. "היינו במיון וטיפלנו באנשים", סיפר. "שמענו את היריות וביקשו לא לצאת החוצה. פתאום הכול נהיה לחוץ ומפחיד. יהודים וערבים מקבלים פה טיפול, אף אחד לא מפחד. נהיה פה מפחיד". עובדת אחרת בבית החולים הוסיפה: "אנחנו עובדים כתף מול כתף יהודים וערבים, זו פעם ראשונה שאני רואה דבר כזה".

"אנשים היו בהיסטריה. מבחינתנו בית החולים הוא בועה של שפיות", סיפרה העובדת. עובד נוסף תיאר: "כולם ברחו ופחדו, כמו בסרט אימה".

קטטה בפתח בית החולים סורוקה, שניים נפצעו. דוברות משטרת ישראל
הקטטה מחוץ לסורוקה, אמש/דוברות משטרת ישראל

מדובר באירוע אלימות נוסף בחברה הערבית ובנגב בפרט, בו תושבים רבים חיים בתחושת חוסר אונים לאור היעדר המשילות. ב-30 באוקטובר פרצה קטטה המונית בשטח מועצת חורה שבנגב, ברקע ויכוח על קרקעות במועצה של בני אותה חמולה. במהלך הקטטה תועדו המשתתפים, בהם ילדים, מיידים אבנים זה על זה וטרקטור דורס את המשתתפים. המשטרה עצרה שלושה חשודים.

בתחילת אוקטובר המשטרה עצרה נער בן 15 ביישוב חורה שבו אירעה הקטטה, כשברשותו אקדח מסוג גלוק ושתי מחסניות עם כדורים. זאת, לאחר שהמשטרה הוזעקה ליישוב כשקיבלה דיווחים על שמיעת קולות ירי, ושוטרים שתפסו את הנער במקום ערכו עליו חיפוש והביאו אותו לחקירה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully