וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצל המתיחות: ארה"ב וסין הסכימו על שיתוף פעולה במשבר האקלים

עודכן לאחרונה: 11.11.2021 / 12:02

ההכרזה המפתיעה של שתי המעצמות, המזהמות הגדולות ביותר בעולם, הגיעה בשולי ועידת האקלים בלגזו. הן הסכימו על צעדים לבלימת ההתחממות הגלובלית לפחות ממעלה וחצי, אך הפרטים נותרו מעורפלים. לפי דיווח, ביידן ושי ייקימו פסגה וירטואלית בימים הקרובים

בווידאו: קרי מכריז על ההסכם המשותף בארה"ב לסין לטיפול במשבר האקלים/צילום: רויטרס

ארצות הברית וסין הכריזו אמש (רביעי) על הסכם משותף ל"שיפור השאפתנות" בנושא שינויי אקלים, ואמרו שהן יעבדו יחד כדי לצמצם את פליטות גזי החממה בעשור הזה. זאת, בהמשך להתחייבות סין לראשונה, להפחית את פליטות המתאן, אחד מגזי החממה שלפי המדענים תורם להתחממות כדור הארץ. מוקדם יותר דווח ב"פוליטיקו" כי ביום שני הקרוב, תתקיים פסגה וירטואלית בין נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן לנשיא סין שי ג'ינפינג.

ההסכם בין שתי המעצמות - המזהמות הגדולות בעולם - הפתיע את אלפי המשתתפים שהתאספו לוועידת האקלים של האו"ם בגלזגו שבסקוטלנד. סין וארצות הברית, השרויות במתיחות גוברת בתחום הסחר, זכויות אדם ונושאים אחרים, דיברו כבעלות ברית במאבק בהתחממות הגלובלית. הן הבטיחו לעבוד יחד כדי להגביל את ההתחממות הגלובלית לפחות ממעלה וחצי בהשוואה לתקופה הטרום-תעשייתית, כפי שנקבע בהסכם האקלים פריז ב-2015. מדענים אומרים שההגבלה הכרחית כדי להימנע את הקטסטרופה האקלימית הקשה ביותר.

"שנינו רואים שהאתגר של שינויי האקלים הוא קיומי וחמור", אמר שי ז'נהואה, השליח של סין לסוגיית האקלים. "כשתי מעצמות גדולות בעולם, עלינו לקחת את האחריות הראויה שלנו ולעבוד יחד ולעבוד עם אחרים ברוח שיתוף הפעולה כדי להתמודד עם שינויי האקלים".

ג'ון קרי, השליח המיוחד של ארצות הברית לסוגיית לאקלים, אמר דברים דומים. "לארצות הברית ולסין יש הרבה הבדלים", הדגיש, "אבל בנושא האקלים, שיתוף פעולה הוא הדרך היחידה לעשות את העבודה הזו".

הצפות אחרי שיטפונות כבדים בעיר ג'נגג'ואו, סין, 22 ביולי 2021. רויטרס
ההסכם נחתם למרות המתיחות. שיטפונות בסין, יולי/רויטרס

ובכל זאת, ההסכם המשותף היה קצר בפרטים. לא נמסר לוח זמנים חדש מסין שלפיו המדינה תצמצם את פליטת הגזים שלה, והיא גם לא קבעה תקרה לרף הפליטות המקסימלי של הפחמן הדו-חמצני וגזי החממה האחרים לפני תחילת הפחתתן. סין הסכימה "להוריד בהדרגה" את השימוש שלה בפחם ובדלק החל משנת 2026, אך לא ציינה באיזה היקף או פרק זמן.

האיחוד האירופי והאו"ם אמרו כי ההסכם בין שתי המעצמות, הוא מעודד וצעד חשוב. ואולם בארגון שימור הסביבה "גרינפיס" אמרו ששתיהן צריכות להפגין מחויבות רבה יותר. בארגון השימור WWF אמרו כי ההסכם מציע "תקווה חדשה" לעמידה ביעד של בלימת ההתחממות הגלובלית בפחות ממעלה וחצי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully