וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר המהגרים מחריף: מפציצים רוסיים סיירו בשמי בלארוס

עודכן לאחרונה: 11.11.2021 / 16:07

פוטין שלח בצעד חריג את כלי הטיס המסוגלים לשאת טילים גרעיניים, במפגן תמיכה במשטרו של לוקשנקו. זאת בזמן שהאיחוד האירופי דן בהטלת סנקציות נוספות בשל עידוד המהגרים להיכנס לשטח פולין

BELARUS – NOVEMBER 10, 2021: A Russian Tupolev Tu-22M3 long-range bomber flies over Belarus to practice cooperation with command posts of the Russian and Belarusian armed forces and check the Union State air defense system.. רויטרס
מסוגל לשאת טילים על-קוליים. מפציץ מדגם "טופולב" Tu-22M3 בשמי בלארוס, היום/רויטרס

רוסיה שלחה היום (רביעי) באופן חריג שני מפציצים אסטרטגיים לסיור במרחב האווירי של בלארוס, כחלק ממפגן תמיכה בבעלת בריתה השרויה בעימות עם האיחוד האירופי סביב משבר ההגירה בגבולותיה, בעיקר בגבול פולין.

המפציצים הרוסיים, מדגם "טופולב" Tu-22M3, מסוגלים לשאת טילים גרעיניים, כולל טילים על-קוליים שמתוכננים להתחמק ממערכות הגנה אווירית מערביות מתקדמות. החלטתה של מוסקבה להחריף את האיום הגיעה בזמן שהגוש בן 27 המדינות שוקל להטיל סנקציות נוספות על מינסק. בבריסל מאשימים את משטרו של הרודן אלכסנדר לוקשנקו ביצירת המשבר, בעוד שבלארוס מכחישה זאת.

פולין אמרה היום כי המהגרים התקועים בצד הבלארוסי של הגבול ניסו שוב ושוב לפרוץ לשטחה במהלך הלילה, והיא הודיעה על תגבור הכוחות בגבול. פולין חברה בנאט"ו, והברית הצפון-אטלנטית עלולה להיגרר לתוך המשבר. גורם בנאט"ו אמר כי ורשה תדרכה את יתר חברות הברית על המצב בדיון סגור והן הבטיחו לתמוך בה.

בווידאו: פליטים בגבול פולין/צילום: רויטרס

27 שגרירי האיחוד האירופי הסכימו כי המצב בגבול מהווה בסיס חוקי לסנקציות נוספות, שייתכן שיוכרזו כבר בשבוע הבא. על המטרות האפשריות נמנים 30 אנשים וגופים, כולל שר החוץ של בלארוס וחברת התעופה הלאומית שלה. "אנחנו חווים מתקפה היברידית אכזרית על גבולות האיחוד האירופי שלנו. בלארוס מנצלת את מצוקת המהגרים בצורה צינית ומזעזעת", אמר נשיא מועצת האיחוד האירופי, שארל מישל.

נשיאת הנציבות האירופית, אורסולה פון דר ליין, אמרה בשיחה עם כתבים לאחר פגישתה עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בוושינגטון כי "הסנקציות נגד בלארוס יורחבו מהר מאוד בתחילת השבוע הבא". לדבריה, "נבדוק את האפשרות להטיל סנקציות על חברות התעופה שמאפשרות סחר בבני אדם אל מינסק ולאחר מכן לגבול האיחוד האירופי עם בלארוס", הוסיפה.

מהבית הלבן נמסר כי ביידן ופון דר ליין דנו מצב ההומניטרי בגבול האיחוד האירופי עם בלארוס והביעו "דאגה עמוקה" מגל ההגירה. במקביל, שר החוץ של ארצות הברית, אנתוני בלינקן, אמר כי "הרעיון שבלארוס תשתמש במהגרים כנשק מעורר התנגדות עמוקה". לדבריו, וושינגטון תמשיך בלחץ על נשיא בלארוס "כל עוד המשטר מסרב לכבד את התחייבויותיו הבינלאומיות, או את התחייבויותיו, כל עוד הוא מערער את השלום והביטחון באירופה באמצעות פעולותיו וכל עוד הוא ממשיך לדכא באלימות אנשים".

גבול בלארוס פולין, 10 בנובמבר 2021. רויטרס
"מדיניות לא אנושית". מבט מהאוויר על המהגרים בגבול, היום/רויטרס

מנגד, רוסיה מאשימה את האיחוד האירופי במשבר בגבול ובהפרת "ערכיו ההומניטריים, תוך ניסיון "לחנוק" את בלארוס באמצעות תוכניות לסגור חלקים מהגבול. ברוסיה הוסיפו כי זה "לא מקובל" שהאיחוד יטיל סנקציות על בלארוס בגלל המשבר. שר החוץ של רוסיה, סרגיי לברוב, אמר לאחר שיחות עם מקבילו הבלארוסי כי הוא מקווה שהגורמים האחראיים באירופה "לא יאפשרו לעצמם להיגרר לתוך מערבולת די מסוכנת".

בנוסף לכך, הקרמלין האשים בחוסר אחריות את ראש ממשלת פולין, מתאוש מורבייצקי, שתיאר את הנשיא ולדימיר פוטין כ"מוח" מאחורי משבר המהגרים. פוטין, לפי הקרמלין, אמר בשיחת טלפון עם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל שעל האיחוד האירופי לדון ישירות במשבר עם מינסק. מרקל אמרה לכתבים שהיא הפצירה בפוטין לנצל את השפעתו על לוקשנקו "מכיוון שיש ניצול של אנשים (מהגרים), שהפכו לקורבנות של מדיניות לא אנושית - וצריך לעשות משהו בקשר לזה".

המשבר נוגע באיחוד האירופי בנקודה רגישה. ב-2015 עבר הגוש טלטלה עמוקה עם הגעתם של שיותר ממיליון בני אדם, שנמלטו מהמלחמות בסוריה, עיראק ואפגניסטן. זרם ההגרה יצר פילוג עמוק בין המדינות החברות, מתח עד הקצה את מערכות הביטחון הסוציאליות והגביר את התמיכה במפלגות הימין הקיצוני.

האיחוד האירופי נראה מאוחד יותר הפעם, אך גם כעת יש סימנים לחיכוכים פנימיים. גורמים בבריסל הזהירו את פולין שלא להשתמש בכספי האיחוד כדי להקים חומות וגדרות תיל בגבול, בעוד שאחרים טוענים שעל הגוש לעזור לחברותיו כדי להגן על גבולותיו. נשיא המועצה האירופית אמר היום כי על האיחוד האירופי לגבש מדיניות ברורה.

בהשוואה לשנת 2015, למשבר הנוכחי יש ממד גיאופוליטי נוסף מאחר שהוא מתנהל על קו ההפרדה בין נאט"ו ממערב לבלארוס, בעלת בריתה של רוסיה, ממזרח.

"יש כאן המון משפחות עם תינוקות"

במהלך הימים האחרונים, חלק מהמהגרים השתמשו בגזעי אתי חפירה וכלים אחרים כדי לנסות ולפרוץ את גדר התיל המפרידה בין פולין לבלארוס. "זה לא היה לילה רגוע. אכן, היו ניסיונות רבים לפרוץ את הגבול הפולני", אמר שר ההגנה מריוש בלשצ'ק לערוץ PR1. תיעוד מהגבול שהגיע לידי רויטרס הראה ילדים ותינוקות בין המהגרים התקועים.

"יש כאן המון משפחות עם תינוקות בני חודשיים עד ארבעה חודשים. הם לא אכלו כלום בשלושת הימים האחרונים", אמר מי שסיפק את הסרטון, ואמר שהוא בעצמו מהגר וסירב להזדהות. כמה מהגרים התלוננו על כך שהם נהדפו אחורה וקדימה על ידי שומרי הגבול הפולנים והבלארוסים, מה שמעמיד אותם בסכנת היפותרמיה ומחסור במזון ומים.

המהגר הסורי יוסף עטאללה סיפר שהוא חשש למות ביער בגבול שבו נתקע במשך ימים, ללא יכולת לנשום מהאף לאחר שלדבריו הוא נשבר בתקיפה של חייל בלארוסי.

עטאללה, שהגיע לבסוף בבטחה למרכז הגירה בפולין, תיאר איך הוא כמעט הרים ידיים לאחר שנחסם משני צדי הגבול. "אמרנו (לשומרים הבלארוסים) שאנחנו רוצים לחזור למינסק, אנחנו לא רוצים להמשיך בטיול הזה", אמר לרויטרס. "אמרו לנו שאין לכם דרך חזרה למינסק. פשוט לכו לפולין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully