וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלפי מהגרים מנסים להיכנס לפולין דרך בלארוס, בוורשה מזהירים מפני "עימות גדול"

עודכן לאחרונה: 9.11.2021 / 9:53

הממשלה בפולין אמרה כי כמה מאות מהגרים כבר ניסו לפרוץ את הגבול, וכי היא צופה שהניסיונות יתחדשו בקרוב. בליטא נערכים להכריז על מצב חירום, לאור המאמצים של משטר לוקשנקו להציף את האיחוד במהגרים כנקמה על הסנקציות. "הגבול קדוש - דם פולני נשפך עבורו!"

בווידאו: צילומי אוויר של מהגרים בגבול פולין בלארוס שתיעד משרד ההגנה הפולני/צילום: רויטרס

פולין אמרה היום (שני) כי אלפי מהגרים מתאספים בגבולה עם בלארוס, והיא צופה שקבוצות של כמה מאות מהם ינסו לחצות לשטחה בשעות הקרובות. ורשה מאשימה את מינסק בניסיון לעורר "עימות גדול" ביניהן, אחרי שמאות מהגרים תועדו צועדים לעבר הגבול כשחלקם ניסו לפרוץ את הגדר באמצעות אתים וכלים אחרים. "אנו מצפים שבשעות הקרובות יתחדשו ההתקפות על הגבול שלנו על ידי קבוצות של כמה מאות אנשים", אמר פאבל סולוך, ראש הלשכה לביטחון לאומי של פולין, בשיחה עם כתבים.

דובר ממשלת פולין, פיוטר מולר, אמר שכרגע יש בין 3,000 ל-4,000 מהגרים באזור הגבול, ויותר מעשרת אלפים מהגרים אחרים ברחבי בלארוס מוכנים לנסות ולחצות לפולין. ורשה הודיעה כי פרסה כוחות צבא, משמר הגבול ומשטרה נוספים, בעוד ליטא השכנה אמרה כי היא עשויה להכריז על מצב חירום בגבולה עם בלארוס ועל העברת כוחות נוספים לגבול. לטביה מסרה כי המצב "מדאיג".

משמר הגבול הפולני הודיע ​​כי החל מהשעה 06:00 מחר, המעבר בקוזניצ'ה, ליד האתר שבו ניסו המהגרים לפרוץ את הגבול, ייסגר. "יש לנו שלושה מעברי גבול עם בלארוס", אמר סגן שר הפנים, מצ'אי וואשיק, לערוץ הפרטי "פולסאט ניוז". "אפשר לראות בסגירה של אחד מהם כסוג של סנקציה כלכלית". הוא קרא לסנקציות מחמירות יותר של האיחוד האירופי על מינסק בעקבות ההסלמה בגבול. המדינות הבלטיות - ליטא, לטביה ואסטוניה - פרסמו קריאות דומות.

האיחוד האירופי, שבו חברות פולין וליטא, מאשים את מינסק בעידוד מהגרים מהמזרח התיכון ומאפריקה לחצות לשטח הגוש דרך בלארוס, כסוג של לוחמה היברידית בנקמה על הסנקציות המערביות שהוטלו על משטרו של הנשיא אלכסנדר לוקשנקו בשל הפרות זכויות אדם ודיכוי האופוזיציה. משטר לוקשנקו מכחיש שהוא אחראי ליצירת משבר מהגרים, והוא מאשים את המערב. שירותי הגבולות של בלארוס אישרו כי פליטים רבים נעים לעבר הגבול עם פולין, אך אמרו כי ורשה נוקטת "גישה לא אנושית" כלפיהם.

לצפייה בגלריה

(צילום: רויטרס)/רויטרס

פולין הציבה יותר מ-12 אלף חיילים בגבול, והיא פרסמה תיעודים מהאוויר של המהגרים בצד הבלארוסי. "הם זורקים גזעי עצים על הגדר כדי להקטין את גובה הגדר ולפרוץ אותה", אמרה דוברת משמר הגבול הפולני באזור. בסרטון שהופץ על ידי הרשויות בפולין נראה אדם אחד חותך חלק מגדר תיל, ואדם אחר תוקף את הגדר בעזרת את, בעוד שחייל פולני ריסס חומר לא מזוהה מפחית.

בסרטון אחר, ששותף על ידי שירות הבלוגים הבלארוסי NEXTA, נראו מהגרים נושאים תרמילי גב ולובשים בגדי חורף צועדים בשולי כביש מהיר. סרטונים אחרים הראו קבוצות גדולות של מהגרים יושבים ליד הכביש ומלווים על ידי גברים חמושים לבושים בחאקי.

נשיאת הנציבות האירופית, אורסולה פון דר ליין, אמרה כי היא קוראת למדינות החברות בגוש לאשר סנקציות מורחבות נגד בלארוס. האיחוד האירופי גם רוצה להעניש לחברות תעופה ממדינות שלישיות שעוזרות להעביר את המהגרים מהמזרח התיכון לבלארוס.

בארצות הברית, שיחד עם האיחוד האירופי הטילה סנקציות על בלארוס לאחר שלוקשנקו דיכא באלימות את מחאות האופוזיציה נגד ניצחונו השנוי במחלוקת בבחירות בשנה שעברה, הביעו דאגה מהמתרחש בגבול. משרד החוץ בוושינגטון קרא למינסק לעצור מידית את הזרמת המהגרים לאירופה. או"ם תיאר את המראות בגבול "מדאיגים מאוד".

לוקשנקו התעלם מקריאות האופוזיציה להתפטר, כשהוא נעזר במימון ובתמיכה דיפלומטית של רוסיה. דובר הקרמלין דימיטרי פסקוב הגן על ההתנהלות של בלארוס בסוגיית המהגרים, ואמר שבלארוס נוקטת את כל האמצעים הנדרשים כדי לפעול באופן חוקי.

ארגוני זכויות אדם מזהירים כי המהגרים מתמודדים עם תנאי קור קיצוניים ומחסור במזון ובטיפול רפואי. לפי הרשויות בפולין, שבעה מהגרים נמצאו מתים בשטחה מעבר לגבול, לצד דיווחים על מקרי מוות נוספים בבלארוס.

הארגונים מאשימים את הממשלה הלאומנית של פולין בהפרת הזכות הבינלאומית למקלט באמצעות דחיקת המהגרים בחזרה לבלארוס, במקום לקבל את בקשות המקלט שלהם. פולין אומרת שפעולותיה חוקיות.

"הגבול הפולני הוא לא רק קו במפה. הגבול קדוש - דם פולני נשפך עבורו!", כתב בפייסבוק ראש ממשלת פולין, מתאוש מורבייצקי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully