וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפגנות בפולין נגד עזיבת האיחוד האירופי: "אנחנו נשארים"

עודכן לאחרונה: 11.10.2021 / 12:34

מתנגדי הממשלה הלאומנית פקדו את ורשה ועשרות ערים ועיירות אחרות, והזהירו מפני "פולקזיט" בעקבות פסיקת בית המשפט העליון על עליונות החוקה המקומית על פני חוקי האיחוד האירופי. "הם רוצים לעזוב כדי שיוכלו להפר את החוקים הדמוקרטיים", הזהיר מנהיג האופוזיציה טוסק

בווידאו: הפגנות בפולין נגד עזיבת האיחוד האירופי/צילום: רויטרס

יותר ממאה אלף איש הפגינו אתמול (ראשון) בפולין בעד האיחוד האירופי, אחרי שפסיקת בית המשפט החוקתי שלפיה חוקת המדינה עליונה על חוקי האיחוד גרמה לחשש מפני עזיבת הגוש. פוליטיקאים ברחבי אירופה גינו את פסיקת בית המשפט החוקתי של פולין ביום חמישי, שבעיניהם מחלישה את העמוד התווך המשפטי שעליו של האיחוד האירופי שבו חברות 27 מדינות.

מפלגת השלטון טוענת שאין לה תכניות ל"פולקזיט", על משקל "ברקזיט", אף שכמה פוליטיקאים בכירים רמזו על היתכנות כזו. ממשלות הימין הפופוליסטיות של פולין והונגריה מצאו את עצמן בעימות גובר על סוגיות כמו זכויות הקהילה הגאה ועצמאות מערכת המשפט.

לדברי מארגני המחאה, הפגנות התקיימו ביותר ממאה ערים ועיירות ובכמה ערים בעולם. הם העריכו כי בוורשה לבדו השתתפו 80 עד מאה אלף מפגינים. הם נופפו את דגלי פולין והאיחוד האירופי וצעקו "אנחנו נשארים". החברות באיחוד האירופי היא פופולרית מאוד בפולין, בזכות חופש התנועה והשינוי הכלכלי שהביאה למדינה הקומוניסטית לשעבר.

דונלד טוסק, שעמד בעבר ראש המועצה האירופית וכיום מנהיג את מפלגת האופוזיציה "הפלטפורמה המרכזית", אמר כי מדיניות מפלגת "החוק והצדק" השלטת מסכנת את עתידה של פולין באירופה. הוא הזהיר כי "בית משפט מדומה, קבוצה של אנשים הלבושים בגלימות שופט ובהוראת מנהיג המפלגה, בהפרת חוקת פולין, החליטה להוציא את המולדת שלנו מהאיחוד האירופי".

"אנחנו יודעים מדוע הם רוצים לעזוב (את האיחוד האירופי), כדי שיוכלו להפר את החוקים הדמוקרטיים ללא עונש", הזהיר טוסק, ראש הממשלה לשעבר, בנאום שנשא בחזית הטירה המלכותית של ורשה, כשהוא מוקף באלפי מפגינים שלצדם ניידות משטרה שהאירו בפנסיהן.

הפגנה בעד האיחוד האירופי בוורשה, פולין, 10 באוקטובר 2021. רויטרס
"זאת אירופה שלנו ואף אחד לא יוציא אותנו ממנה". מפגינים בוורשה, אתמול/רויטרס

בין המפגינים בוורשה הייתה וונדה טרז'יק-סטווסקה, בת 94, שהשתתפה בהתקוממות של ורשה נגד הנאצים ב-1994. "זאת אירופה שלנו ואף אחד לא יוציא אותנו ממנה", אמרה. מנגד, קבוצה קטנה של פעילי ימין קיצוני ניסו להפריע לדבריה ולדבריו של טוסק במהלך העצרת.

"כפי שברקזיט פתאום הפך לעובדה, משהו שאף לא ציפה לו, אותו דבר יכול לקרות כאן", אמר יאנוש קוצ'ינסקי, בן 59, מפגין שעמד ברחוב ברובע ההיסטורי של ורשה המוביל לטירה המלכותית.

הפגנות גדולות התקיימו גם בערים אחרות בפולין. לך ולנסה, שזכה בפרס נובל לשלום על התנגדותו למשטר הקומוניסטי, נאם בגדנסק וזכה למחיאות כפיים מהקהל. ולנסה הוא מבקר בולט של הממשלה, שאותה הוא מאשים בהרס רבים מהישגיה הדמוקרטיים של פולין

בערוץ השידור הציבורי TVP, שמואשם על ידי מבקרי הממשלה בסיקור אוהד שלה, תוארה המחאה כ"הפגנות נגד החוקה הפולנית" והיא לא שידרה את ההמונים ברחובות. ראש ממשלת פולין, מטאוש מורבייצקי, אמר לאחר הפסיקה כי יש להתייחס בכבוד לכל חברה באיחוד שאינו צריך להיות רק "קבוצה של שווים ושל שווים יותר".

הפגנה בעד האיחוד האירופי בוורשה, פולין, 10 באוקטובר 2021. רויטרס
בטלוויזיה הממלכתית תיארו את המחאה כ"הפגנות נגד החוקה". ההפגנה בוורשה, אתמול/רויטרס

ראש הממשלה ביקש את חוות דעתו של הטריבונל, שרוב שופטיו נאמנים לממשלה, לאחר שבית המשפט האירופי לצדק קבע במרץ כי התקנות החדשות למינוי שופטי בית המשפט העליון עלולות להפר את חוק האיחוד האירופי והורה לוורשה להשעות אותן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully