וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העליון בפולין: החוקה עליונה על חוקי האיחוד האירופי

7.10.2021 / 22:13

בית המשפט לחוקה נענה לפניית הממשלה הלאומנית, על רקע המחלוקת המחריפה מול בריסל סביב עליונות החוק המקומי על זה האירופי. הוא הכריע כי כמה סעיפים באמנת האיחוד אינם חוקתיים, אולם בנציבות האירופית הדגישו: "כל הפסיקות של בתי המשפט האירופיים מחייבות"

הפגנה מחוץ לבית המשפט החוקתי של פולין בוורשה, 7 באוקטובר 2021. רויטרס
מתנגדי ממשלת פולין מפגינים מחוץ לבית המשפט העליון בוורשה, היום/רויטרס

בית המשפט העליון של פולין קבע היום (חמישי) כי כמה סעיפים באמנות האיחוד האירופי אינם חוקתיים, בקריאת תיגר על אחד מהעקרונות המרכזיים של הגוש שתעמיק את המחלוקת הסוערת בין בריסל לבין הממשלה הלאומנית בוורשה. הממשלה בפולין, בהנהגת מפלגת החוק והצדק, שרויה בכמה עימותים פוליטיים עם האיחוד האירופי על סוגיות הקשורות לעצמאות בתי המשפט, חופש העיתונות וזכויות הקהילה הגאה.

הסוגייה של היום הגיעה לפתחו של בית המשפט לחוקה לאחר שראש הממשלה מטאוש מורבייצקי פנה אליו כדי לקבל חוות דעת אם מוסדות האיחוד האירופי יכולים למנוע מפולין לבצע רפורמות משפטיות. "אמנת האיחוד האירופי כפופה לחוקה במערכת המשפט הפולנית, וכמו כל חלק במערכת המשפט הפולנית, היא חייבת לציית לחוקה", קבע השופט בארתומיי סוצ'נסקי.

בריסל מאשימה את ממשלת פולין בפגיעה בעצמאות במערכת המשפט. מנגד, מפלגת השלטון טוענת כי הרפורמות נועדו לייעל את בתי המשפט ולהיפטר משרידי השפעת העידן הקומוניסטי. "בפולין, הערכאה המשפטית הגבוהה ביותר היא החוקה וכל התקנות האירופיות החלות בפולין חייבות לציית לחוקה", אמר מנהיג המפלגה, ירוסלב קצ'ינסקי, לאחר פרסום פסק הדין. "זה חל גם על מערכת המשפט ולאיחוד האירופי אין מילה בנושא הזה", אמר קצ'ינסקי, הנחשב לאיש החזק במדינה, לכתבים.

הנציבות האירופית מסרה בתגובה כי "הפסיקה של הטריבונל הפולני מעלה חששות משמעותיים" וכי כל הפסיקות של בתי המשפט של האיחוד האירופי מחייבות". "הנציבות לא תהסס להשתמש בסמכויותיה תחת האמנות כדי לשמור על היישום האחיד ואת שלמות חוק האיחוד", נמסר. "אנחנו נבחן את פסיקת הטריבונל החוקתי של פולין בפירוט ונחליט על הצעדים הבאים".

מבקרי החוק מזהירים כי המהלך של ממשלת פולין לא רק מסכן את חברותה באיחוד האירופי, אלא גם את יציבות הגוש עצמו. מפלגת השלטון מכחישה זאת ומדגישה שאין לה כוונות ל"פוליקזט", על משקל ברקזיט. המפלגה גם דוחה את ההאשמות בדבר התערבותה בהחלטות מערכת המשפט.

בפסיקתו, בית המשפט החוקתי של פולין לא קבע רק שיש לו סמכות לבחון את חוקתיות החוק האירופי, אלא גם את החלטות בית המשפט לצדק של האיחוד האירופי. השופטים ציינו כי אם בית המשפט האירופי לא יחדול מלהטיל ספק בהחלטות הטריבונל ובמעמד השופטים שלו, הם לא פוסלים את האפשרות להסרת הפסיקות האירופיות ממערכת המשפט הפולנית.

הטריבונל החל לדון בתיק ביולי, אבל עצר אותו ארבע פעמים לפני ההכרעה היום. כמה ממתנגדי הממשלה בפולין אמרו שהעיכובים נועדו להפעיל לחץ על בריסל כדי שתאשר את "תכנית השיקום הלאומית" לוורשה. התכנית היא חלק מחבילת סיוע למדינות האיחוד האירופי להתמודד עם נזקיה הכלכליים של מגיפת הקורונה, אך היא נקשרה לציות לחוקי האיחוד ולנורמות הדמוקרטיות שלו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully