וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פולין מאשימה את רוסיה במשבר המהגרים בגבול בלארוס: "פוטין - המוח"

ראש הממשלה אמר לאחר ביקור של הכוחות באזור כי מנהיגי בלארוס ורוסיה יוצרים כאוס שנועד לערער את יציבות האיחוד האירופי: "זה סוג חדש של מלחמה שבה אנשים משמשים מגן אנושי". כ-2,000 איש תקועים בגבול, בתנאי קור קיצוניים

בווידאו: צילומי אוויר של מהגרים בגבול פולין בלארוס שתיעד משרד ההגנה הפולני/צילום: רויטרס

ראש ממשלת פולין, מטאוש מורבייצקי, אמר אתמול (שלישי) כי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין עומד מאחורי משבר המהגרים בגבול עם בלארוס. לדבריו, שליטה הרודני של בלארוס אלכסנדר לוקשנקו, בעל ברית קרוב של פוטין, מנצח על המשבר, אך "המתכנן שלו נמצא במוסקבה".

לפחות 2,000 מהגרים תקועים בגבול בתנאי קור קיצוניים ובתיעודים מהאזור נראו המונים בצד הבלארוסי של גדר הגבול עם פולין. צילומי וידאו מציגים המוני אנשים בצד הבלארוסי של גדר תיל עם פולין. חלקם מנסים לפלס את דרכם באמצעות אתים, חותכי ברגים, גזעי עצים וכוח קבוצתי, בעוד שמשמר הגבול של פולין הודפים אותם עם גז מדמיע.

"למתקפה הזו שעורך לוקשנקו יש מוח במוסקבה, המוח הוא הנשיא פוטין", אמר בנאום שנשא במלך בישיבת חירום של הפרלמנט לאחר שביקר את הכוחות בגבול. הוא האשים את מנהיגי רוסיה ובלארוס בניסיון לערער את היציבות באיחוד האירופי - ששתי המדינות אינן חלק ממנו - על ידי מתן אפשרות למהגרים לעבור דרך שטחה של בלארוס ולהיכנס לגוש.

רוסיה, מצדה, שיבחה את הטיפול ה"אחראי" של בלארוס במשבר בגבול ואמרה כי היא עוקבת מקרוב אחרי המצב.

מהגרים על גבול פולין בלארוס 8 בנובמבר 2021. רויטרס
באירופה חוששים מעימות. המהגרים בגבול בלארוס-פולין, אתמול/רויטרס

מורבייצקי תיאר את המצב כ"סוג חדש של מלחמה שבה אנשים משמשים מגן אנושי", ואמר כי פולין מתמודדת עם "הצגה" שנועדה ליצור כאוס באיחוד האירופי. הוא הוסיף כי זו הפעם הראשונה זה 30 שנה שבה משמר הגבול של פולין הותקף בצורה כה "אכזרית". פולין, המזהירה מפני עימות מזוין עם בלארוס, פרסה כבר 15 אלף חיילים בגבול. לפי משרד ההגנה, במהלך הלילה נעשו ניסיונות רבים לפרוץ את הגבול.

לוקשנקו, המכונה הרודן האחרון של אירופה, מכחיש את טענות המערב שלפיהן הוא מעודד את המהגרים לחצות את הגבול כנקמה על הסנקציות של האיחוד האירופי. בבריסל נערכים להטלת סנקציות נוספות על משטרו, שאותו האשימו אתמול בהתנהגות "גנגסטרית".

בראיון לסוכנות הידיעות הממלכתית של בלארוס, אמר לוקשנקו שהוא רוצה להימנע מהסלמה צבאית בגבול שעלולה למשוך את רוסיה לסכסוך. הוא אמר שהוא "לא משוגע" ויודע מה מונח על הכף, אך התריס ואמר כי "לא ניכנע". בלארוס מאשימה את ורשה בהפרת הסכמים ביניהן אחרי שהעבירה אלפי חיילים לגבול. היא טוענת שהמהגרים מגיעים לשם באופן חוקי וכי היא רק מתנהגת "כמדינה מסבירת פנים".

נציגי שירותי הביטחון הכללי בגבול בלארוס - פולין 9 בנובבמר 2021. רויטרס
"אף אחד לא נותן לנו להיכנס לשום מקום"/רויטרס

בנוסף לפולין, הנושאת את מירב הנטל, גם בליטא ובלטביה, כולן חברות האיחוד האירופי, נרשמה עלייה במספר המהגרים שניסו להיכנס לשטחן בחודשים האחרונים דרך בלארוס. אתמול הכריזה ליטא על מצב חירום בגבול, שנכנס לתוקף בחצות, והעבירה כוחות נוספים לגבול.

סגן שר הפנים של ליטא, קסטוטיס לנצ'ינסקאס, אמר כי כ-25 מהגרים לא חוקיים שנעצרו על ידי הרשויות חשודים בקשרים עם ארגוני טרור. לדבריו, רובם הציגו תעודות זהות מזויפות בעת מעצרם ובדיקות הרקע שלהם עדיין נמשכות. הוא לא פירט באילו ארגוני טרור מדובר, וגם לא מתי נעצרו המהגרים.

"תמיד יש רמה מסוימת של סיכון כשיש מספר רב של אנשים החוצים את הגבול", אמר. "לכל המדינות החברות יש רמת איום מסוימת של טרור. שירותי המודיעין שלנו עושים כמיטב יכולתם כדי למנוע פעילויות מסוג זה".

"אין דרך לברוח"

רבים מהמהגרים הם גברים צעירים, אך יש ביניהם גם נשים וילדים, בעיקר מהמזרח התיכון ומאסיה. הם חונים באוהלים בבלארוס, ממש על הגבול, כשהם לכודים בין שומרים פולנים מצד אחד ושומרים בלארוסים מצד שני.

"אף אחד לא נותן לנו להיכנס לשום מקום, לא לבלארוס ולא לפולין", אמר שוואן כורד, מהגר בן 33 מעיראק, בשיחת וידאו עם רשת BBC. הוא תיאר כיצד הגיע לבירת בלארוס, מינסק, מבגדאד בתחילת החודש, וכעת הוא שוהה במחנה מאולתר מטרים ספורים מגדר התיל של פולין. "אין דרך לברוח. פולין לא נותנת לנו להיכנס. כל לילה הם מטיסים מסוקים. הם לא נותנים לנו לישון. אנחנו כל כך רעבים. אין פה מים או אוכל. יש ילדים קטנים, זקנים נשים ומשפחות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully