וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשטרה: ברלנד היה המשלח בפרשת החטיפה והרצח בירושלים

עודכן לאחרונה: 10.11.2021 / 17:48

בדיון בהארכת מעצרם של 7 החשודים ברצח נסים שטרית - בהם מנהיג קהילת שובו בנים - אמר נציג המשטרה כי "החוקרים הטיחו בברלנד כי הוא המשלח אך לא טענו כי הוא גם נכח בזירות הרצח". השופט: הם היו שלושה - אחד דקר, אחד השגיח ואדם נוסף הסיע אותם

בווידאו: הוארך מעצרו של ברלנד בחשד למעורבות ברצח והעלמות לפי 30 שנה/צילום: שלומי הלר

בית משפט השלום בירושלים דן היום (רביעי) בהארכת מעצרם של שבעת החשודים בפרשת החטיפה והרצח של נסים שטרית מלפני 35 שנים - בהם הרב אליעזר ברלנד. במהלך הדיון אמר נציג המשטרה כי מנהיג קהילת שובו בנים היה המשלח על פי החדש של הרוצחים בפרשה. הוא הוסיף כי ברלנד "שיתף פעולה וקשר עצמו לעבירות המיוחסות לו".

עורכת דינו נעמה אלחדד התייחסה במהלך הדיון לחוות דעת רפואית לפיה לברלנד, "יש נטייה לרצות את כל העומד מולו, לרבות ובעיקר אנשי מרות, שוטרים, פרקליטים. הוא ייטה לרצותו וייתן לו לשמוע את מה שהוא מצפה לשמוע". במהלך הדיון השופט התייחס לממצאי החקירה בעניין רגע הרצח ואמר: "שלושה חשודים יוצאים: אחד מהם דוקר, אחד משגיח ואחד נוסף הוא זה שהסיע אותם".

עוד טענה אלחדד, כי "לא היו ראיות קונקרטיות המלמדות על הידיעה שלו שאותה קבוצת אנשים הלכה בכלל לפגוש את המנוח והנעדר". לטענתה, קשירת הקשר של ברלנד לאירוע מגיעה בשל היכרותו עם חלק מהנחקרים. "האישור שלו זה למידע לאחר מעשה. כרב של קהילה מן היידוע שרבים יבואו וישתפו אותו בסיפורים, תחושות, שמועות, יתייעצו איתו. הוא כרב שומע את הדברים ולא משתף אותם עם אחרים. נראה שיש פה תרגום לדברי הרב שנאמרו בצורה שונה מהמציאות".

דיון הארכת מעצר לאליעזר ברלנד החשוד במעורבות בפרשת הרצח מלפני 30 שנה, בית משפט השלום ירושלים, 3 בנובמבר 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
ברלנד/פלאש 90, יונתן זינדל

בעוד הדיון נמשך, מעצרו של מי ששימש כנהג ברצח הוארך עד יום ראשון. מדובר בתושב ירושלים בשנות ה-60 לחייו. חשוד נוסף, בן 72 החשוד בתכנון הרצח, שוחרר בתנאים מגבילים. המשטרה הגישה ערר לבית משפט המחוזי נגד ההחלטה. בעניין ברלנד עצמו, שחשוד במעורבות גם בחטיפה וגם ברצח, המשטרה מבקשת להאריך את מעצרו בשישה ימים. המשטרה ביקשה להאריך בשישה ימים גם את מעצרו של תושב ירושלים בשנות ה-60 לחייו, מקורב לשעבר של ברלנד, שעל פי המשטרה התחזק החשד נגדו בעניין מעורבותו באופן אקטיבי ברצח והחטיפה של ניסים שטרית, וכן במעורבותו ברצח אבי אדרי. "היה גורם מתכלל באופרציה של הרצח", אמרו במשטרה.

סנגורו, עו"ד רועי בראונר, טען במהלך הדיון כי ההאשמות שהוטחו בחשוד לאורך חקירותיו היו בעיקר, "אתה מעורב באירועים ועמדת בראש משמרת הצניעות של שובו בנים". לטענתו, מטרת המשטרה היא כי החשוד יפליל את הרב ברלנד.

לבקשת עורך דינו, סיפר החשוד על העימות שנערך בינו לבין ברלנד, "כשהכניסו את הרב ברלנד, הוא סיפר לי שהוא לקח על עצמו את האחריות והוא מבקש שאני אציג את תפיסת העולם שלי. אחר כך הוא פנה אלי ואמר שהוא מבקש סליחה ממני ומהעצורים האחרים על כל מה שהוא גרם לנו. אמרתי לו 'אני לא מקפיד עליך, לא עשית לי רע'. ברגע שעניתי ככה, ערן, ראש הצוות הורה 'תוציאו אותו, תוציאו אותו'".

ניסים שטרית, נעלם בירושלים לפני שלושים שנה, בימ"ש מחוזי ירושלים, 17 באוקטובר 2021. מתוך "רב הנסתר", באדיבות כאן 11, אתר רשמי
נסים שטרית/אתר רשמי, מתוך "רב הנסתר", באדיבות כאן 11

בחודש ינואר 1986 נעלם ניסים שטרית, צעיר חרדי בן 17 לאחר שקבע להיפגש עם מייק, אדם שנפגש עם שטרית וחבריו שבוע קודם לכן. לפי עדויות ופרסומים באותה תקופה, שטרית הותקף באלימות קודם לכן על ידי משמרות הצניעות שפעלו באותה עת ברחוב החרדי. הניסיונות במהלך השנים לאתר את מייק, הגבר האלמוני, נקלעו למבוי סתום.

גופתו של אבי אדרי אותרה בשנת 1990. אדרי היה מנהל ישיבה בירושלים וגופתו נמצאה מוטלת ביער. שני הגברים חשודים במעורבות בשני המקרים, בעוד האישה חשודה כי ניסתה לפתות את הנער לבקשת המעורבים בהיעלמותו.

נציגת המשטרה בדיון היום הביעה התנגדות להסיר את איסור פרסום על זהותם של החשודים, וטענה כי פרסום שמותיהם עלול לשבש פעולות חקירה עתידיות, כמו מעצרים של חשודים נוספים.

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully