וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המאבק בשלוחה האיראנית בסוריה מחריף, וישראל מתחילה לשקול דרכי פעולה חדשות

8.11.2021 / 23:40

גורמים במערכת הביטחון מספרים על דאגה מהמאמצים האיראניים להבריח לסוריה מל"טים ומערכות הגנה אוויריות וניסיונותיהם לנצל קרבה לבסיסי רוסיה במדינה כדי לקבל הגנה. לאור זאת, הרמטכ"ל כוכבי הציג מדרגות פעולה ובמערכת הביטחון אומרים כי הם בוחנים כיצד להתנהל

בווידאו: תרגיל צבאי רחב היקף של איראן/צילום: רויטרס

גורמים במערכת הביטחון טוענים כי בסוריה מתנהלים כמה צירים מדאיגים, שלא על דעת הרוסים ובניגוד לעמדתו של נשיא סוריה בשאר אסד, המעידים על מאמצי האיראנים להתבסס במדינה. לאור זאת, נרשמה בשבועות האחרונים עלייה משמעותית בהיקף התקיפות המיוחסות לישראל על יעדים איראניים ברחבי סוריה.

בירושלים שמרו על דממת אלחוט ולא התייחסו לפרסומים, למעט התייחסויות לתוקף שניתן למנגנון למניעת חיכוך בין צה"ל לצבא הרוסי ברחבי סוריה, במהלך הביקור של ראש הממשלה נפתלי בנט במוסקבה.

אולם לצד השתיקה הרועמת בישראל, גורמים במערכת הביטחון אומרים כי אחד מהצירים המדאיגים והבולטים ביותר הוא המאמץ האיראני להעביר מערכות הגנה אוויריות תוצרת תעשיות ביטחוניות איראניות לסוריה, כדי להגן על בסיסים בפיקוד מליציות שיעיות פרו-איראניות ומערכות נשק נוספות.

שברי המל"ט וסריקות בעמק המעיינות. שלו אריאלי, תמונות גולשים
שברי מל"ט שחדר לארץ בעמק המעיינות. מאי/תמונות גולשים, שלו אריאלי

לפי הערכות של מקורות במזרח התיכון, האיראנים מתכוונים להציב אל מול מטוסי חיל האוויר הישראלי בסוריה, מערכות הגנה אוויריות בהפעלת המליציות הפרו-איראניות כדי למנוע תקיפות ישראליות נגד ההתבססות האיראנית שכוללת בעיקר הברחות אמצעי לחימה.

הציר השני כולל הברחות כלי טיס לא מאוישים תוצרת איראן לסוריה ומשם גם ללבנון וגם לרצועת עזה. עדות לכך ניתנה היום לאחר שמל"ט של חמאס יורט על ידי סוללת כיפת ברזל. יש מי שמעריך במערכת הביטחון כי האירוע היה מתוזמן ומתואם ולא כיד המקרה כדי לאותת על יכולות בעזה לצה"ל.

גורם בכיר בצה"ל אמר כי "המל"טים האיראניים הם בעיה עולמית. היא מדאיגה מדינות רבות, ובפרט את מדינות האזור". עוד אמר הגורם הצבאי הבכיר: "האיראניים התאהבו בשיטת המל"טים מכיוון שחשבו שהיא מאפשרת להם לפעול באופן מבודל. אירועי השנה האחרונה, ובעיקר אירועי "מרסר סטריט" (תקיפת אוניה זרה בהפעלת חברה בבעלות ישראלית במהלכה נהרגו שני אזרחים זרים ונפצעו נוספים א.ב), הביכו אותם מאוד בעולם. מדינות העולם מבינות היום שפיגוע שבוצע על ידי מל"ט, הוא פיגוע שנעשה על ידי איראן ובהכוונתה. פרט למדינת ישראל, אנחנו רואים שמדינות נוספות בעולם מתחילות להיות מוטרדות מאיום המל"טים".

הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי בשיחה עם טייסים, 3 בספטמבר 2021. ראובן קסטרו
כוכבי בבסיס חיל האוויר. ספטמבר/ראובן קסטרו

הגורם הוסיף כי "המל"טים האיראניים משמשים לכמה מטרות. ביצוע פיגועים על ידי רחפנים מתאבדים, אך גם לאיסוף מודיעין ולהעברות. אנחנו עוקבים אחר ההתפתחויות בתחום זה".

במערכת הביטחון הבהירו כי באמצעות הפעלת מטוסים לא מאוישים עם טווחי הפעולה שלהם, ניתן להקטין את החתימה והמעורבות שלהם בפיגועים, במטרה שארגוני מודיעין לא יוכלו לקשור אותם לפעילות הטרוריסטית.

הציר השלישי מעורר דאגה לא פחות והוא המאמץ האיראני להעביר חלק משיירות ההברחה של אמצעי הלחימה בסוריה, לצירים סמוכים, בהם שוכנים בסיסים רוסיים כדי לקבל הגנה ממערכות ההגנה האוויריות הרוסיות. תנועה בצירים סמוכים לבסיסים רוסיים מונעים מטייסים לתקוף כי האזור מוגדר כרגיש. מוקד רגיש נוסף הוא בסיס בו יש נוכחות מעורבת של חיילים סורים ורוסים.

ההתפתחויות במזרח התיכון בכלל ובסוריה בפרט, הוצגו בחודשים האחרונים על ידי הרמטכ"ל אביב כוכבי לדרג המדיני. כוכבי הציג מדרגות פעולה לפי חומרת האירועים שמסכנים את עורף מדינת ישראל בטווח הקצר והארוך. גורמים במערכת הביטחון התבטאו בנושא בחודש האחרון ואמרו כי בקרוב יידרש הדרג המדיני לשקול כיצד להתנהל נגד אינטרסים איראניים במזרח התיכון כדי להרתיע את האיראנים מלפעול נגד ישראל באמצעות שליחים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully