וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עם כוחות קומנדו ומטוסים: איראן פתחה בתרגיל גדול במפרץ עומאן

7.11.2021 / 12:09

שבועות לפני חידוש שיחות הגרעין, טהראן החלה במשחקי המלחמה השנתיים שלה בהשתתפות כוחות יבשה, אוויר וים. לא ברור כמה זמן יימשך התרגיל, שנועד "לשפר את המוכנות להתמודדות עם איומים זרים ולכל פלישה אפשרית"

בווידאו: תרגיל צבאי רחב היקף של איראן/צילום: רויטרס

צבא איראן החל היום (ראשון) במשחקי המלחמה השנתיים שלו באזור החוף במפרץ עומאן, פחות מחודש לפני חידוש שיחות הגרעין עם המערב. בדיווח של הטלוויזיה הממלכתית נאמר כי יחידות של חיל הים, חיל האוויר וכוחות קרקע, בהם לוחמי קומנדו, משתתפים בתרגיל הנערך על פני שטח של יותר ממיליון קמ"ר מזרחית למצר הורמוז האסטרטגי. כמעט 20% מכלל אספקת הנפט העולמית עוברים דרך המצר אל מפרץ עומאן והאוקיינוס ההודי.

הטלוויזיה הממלכתית דיווחה עוד כי בתרגיל צפויים להשתתף גם מטוסי קרב, מסוקים, מטוסי תובלה, צוללות ומל"טים. לא ברור כמה זמן יימשך תרגיל "זולפאקיר-1400", שלפי הדיווח נועד "לשפר את המוכנות להתמודדות עם איומים זרים ולכל פלישה אפשרית".

התרגיל מתקיים על רקע המתיחות המוגברת בין איראן לארצות הברית מאז הנסיגה החד-צדדית של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ מהסכם הגרעין ב-2018. גורמים אמריקניים אמרו בשבוע שעבר כי איראן השתלטה בחודש שעבר על מכלית נפט ששטה תחת דגל וייטנאם במפרץ עומאן, וכי היא עדיין מחזיקה את הספינה.

איראן מסרה דיווחים סותרים על התקרית, וטענה כי כוח מיוחד של משמרות המהפכה סיכל השתלטות אמריקנית על מכלית שהובילה נפט איראני במפרץ עומאן ושחרר את הספינה. קטעים דרמטיים, לכאורה מהאירוע, שודרו בטלוויזיה הממלכתית, אך לא נמסרו פרטים נוספים עליה.

תרגיל של צבא איראן, 7 בנובמבר 2021. AP
כוחות איראניים בתרגיל שנפתח לחופי מפרץ עומאן, היום/AP

הסכם הגרעין הבטיח לאיראן תמריצים כלכליים בתמורה להגבלות על תכנית הגרעין שלה, ונועד למנוע מטהראן לפתח פצצה גרעינית. לאחר שארצות הברית פרשה מההסכם והטילה מחדש את הסנקציות על איראן, הרפובליקה האסלאמית נטשה בהדרגה - ובפומבי - את ההגבלות שהוטלו עליה. טהראן אמרה בשבוע שעבר כי מלאי האורניום המועשר ל20% שלה גדל ליותר מ-210 ק"ג, בצעד מתריס נוסף לקראת חידוש המשא ומתן בווינה אחרי חודשים ארוכים של הפסקה.

במסגרת הסכם הגרעין שנחתם ב-2015 בין טהראן לבין המעצמות, נאסר על איראן להעשיר אורניום ליותר מ-3.67%. אורניום המועשר לרמה של יותר מ-90% יכול לשמש לפיתוח נשק גרעיני, אם כי טהראן מתעקשת שתוכנית הגרעין שלה היא למטרות שלום בלבד, בניגוד לאזהרות של ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully