וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתום שלוש יממות: תקציב המדינה לשנת 2022 אושר במליאת הכנסת

עודכן לאחרונה: 5.11.2021 / 6:39

לאחר עיכוב של יותר משש שעות בעקבות הפסד הקואליציה באחת ההצבעות, התקציב אושר ברוב של 59 ח"כים מול 56 מתנגדים. זאת, בהמשך לתקציב לשנת 2021 שכבר אושר אתמול ולחוק ההסדרים שכולל בין היתר את העלאת גיל הפרישה לנשים ורפורמה בייבוא

בווידאו: ניצחון ראשון לאופוזיציה - אחד הסעיפים לחוק התקציב 2022 נפל ברוב של קול בודד/צילום: ערוץ הכנסת

תקציב המדינה לשנת 2022 אושר הלילה (שישי) בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת ברוב של 59 ח"כים שהצביעו בעד מול 56 שהצביעו נגד. אתמול לפנות בוקר אישרה המליאה את התקציב לשנת 2021 ומאוחר יותר את חוק ההסדרים שכולל רפורמות רבות שקידמה הממשלה. ההצבעות נמשכו עד שעת לילה מאוחרת לאחר שמוקדם יותר הקואליציה הפסידה באחת מהן וביקשה לחוקק מחדש את הסעיף התקציבי שנפל. אישור התקציב עשוי להעניק כעת לממשלת בנט-לפיד יציבות פוליטית.‏ "הלילה הזה - החזרנו את ישראל למסלול", כתב ראש הממשלה נפתלי בנט

טרם ההכרזה על התוצאות מתח יו"ר הכנסת מיקי לוי ביקורת על חברי האופוזיציה שהצביעו ומיד נטשו את האולם. "צר לי שהצד של האופוזיציה לא כיבד את המעמד הזה. היה כאן מהלך דמוקרטי של ממשלה נבחרת והם לא כיבדו את ההכרעה הדמוקרטית של ישראל. סוף סוף יש למדינת ישראל תקציב, תהיה פה יציבות ומשרדי הממשלה יוכלו להתנהל".

חברי הכנסת מהקואליציה שנותרו לבדם במליאה, הריעו ומחאו כפיים לאחר אישור התקציב. שר האוצר אביגדור ליברמן עלה לנאום במליאה והודה לכל מי שהיה מעורב בקידום התקציב: "התקציב מביא יציבות למערכת הפוליטית והוא מביא ודאות לכלכלת ישראל".

מליאת הכנסת 4 בנובמבר 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
מליאת הכנסת, אמש/פלאש 90, יונתן זינדל

ראש הממשלה נפתלי בנט צייץ בטוויטר: ‏"הלילה הזה - החזרנו את ישראל למסלול". גם שר החוץ יאיר לפיד בירך לאחר סיום ההצבעות על התקציב: "לקחנו אחריות. קיימנו את ההבטחה. העברנו את תקציב 21-22 עבור מדינת ישראל ואזרחי ישראל"

שר הביטחון בני גנץ אמר כי הוא מרגיש שזה ניצחון של המדינה אך גם ניצחון פרטי שלו. "יש מנהיגים בירושלים. מנהיגים שידעו לשים את ישראל לפני הכול. מנהיגים שידעו להתאחד, לשים בצד את חילוקי הדעות ולעשות הכל למענכם. בנימה אישית: אני מרגיש שהעברת התקציב היא ניצחון של המדינה, אבל היא גם ניצחון אישי שלי. מי שפעל ממניעים אישיים והסב נזק רב למדינה ולאזרחיה יושב באופוזיציה, ומי שדואג לאזרחי ישראל - נמצא היום בקואליציה. זה ניצחון גדול עם מסר חשוב".

"אני מרגיש גאווה גדולה להיות חלק מוביל בממשלה הזו, גאווה על כך שסוף סוף החזרנו את ישראל למסלול, גאווה להוביל את חבריי וחברותיי בכחול לבן שהיו חלק מרכזי בהשלמת המהלך החשוב וכמובן גאווה על כך שהמאבק שלי ליציבות פוליטית למען אזרחי ישראל הצליח בסופו של דבר. ועכשיו, נשלים קצת שעות שינה, ובחזרה לעבודה למען ביטחון ישראל. מגיע לכם שנדאג לכם. מגיע לכם שנעבוד למענכם".

רה"מ, נפתלי בנט במהלך הצהרה לתקשורת בכנסת 4 בנובמבר 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
בנט לפני תחילת הדיונים בכנסת, אמש/פלאש 90, יונתן זינדל

מנגד, בהודעה שנמסרה ממפלגת ש"ס נכתב: "זהו יום מביש ועצוב למדינת ישראל. על חודו של קול, 'הצליחה' קואליציית השבעים והמנותקים להעביר תקציב שכולו פגיעה מכוונת בקשישים, במוחלשים, בתושבי הפריפריה ובמשפחות ברוכות ילדים. ממשלה שהעומד בראשה לא עובר את אחוז החסימה פועלת נגד העם ומחוללת חורבן בערבות ההדדית ובאופי היהודי של מדינת ישראל".

"הבושה הגדולה שייכת לאותם נציגים 'דתיים', שהרימו ידם במשך 48 שעות בעד התקציב הפוגעני ומשמשים קבלני ביצוע של לפיד וליברמן. ערב ראש חודש כסלו שבו העם היהודי מציין את ניצחון האור על החושך, ש"ס תמשיך להיאבק בכל כוחה בליקוי המאורות הזה עד להפלת הממשלה הרעה הזו. גיבורים על חלשים! תתביישו", נכתב.

ממפלגת העבודה נמסר: "בתקציב שהעברנו לפנות בוקר, יש הישגים אדירים שישפיעו על החיים של כולנו. הישגים שחברי וחברות סיעת העבודה נלחמו עליהם בתחבורה הציבורית, במלחמה באלימות בחברה הערבית, במאבק באלימות והפגיעה המינית, בתקציבי ענק לחינוך בלתי פורמאלי ועוד כל כך הרבה תקציבים חברתיים חשובים".

"ישראל יוצאת היום משנים של סחרור ללא תקציב", כתבו במפלגה. "הממשלה החשובה הזאת והקואליציה בהשתתפות רע"ם שמפלגת העבודה אפשרה את הקמתה עוברת עכשיו לשלב היישום של התקציב למען אזרחיות ואזרחי ישראל".

מליאת הכנסת 4 בנובמבר 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
מליאת הכנסת, אתמול/פלאש 90, יונתן זינדל

יו"ר רע"ם מנסור עבאס כתב בחשבון הטוויטר שלו כי כעת לאזרחים יש בשורה ותקווה. "‏פעם ראשונה שמפלגה ערבית לוקחת חלק מרכזי בהעברת התקציב ובהקמת הקואלציה. ‏זהו צעד חשוב בתהליך ההשתלבות הפוליטית, ומימוש הזכות לשותפות אזרחית, ולקיחת אחריות קולקטיבית, לטובת כל האזרחים ערבים ויהודים. רע"ם תמשיך לקדם שיח סובלני ומגשר ואחראי בין כל אזרחי המדינה".

במהלך מרתון ההצבעות על התקציב, ח"כ אמילי מואטי הצביעה באופן שגוי נגד אחד הסעיפים, מה שהקנה לאופוזיציה הישג ראשון בדיוני התקציב. אולם לא הייתה לכך כל השפעה לאור החלטה של הקואליציה להמשיך בהצבעות כסדרן והחזרת הסעיף המדובר לדיון בוועדת הכספים. מלבד ההצבעה הספציפית הזאת, הקואליציה צלחה את כל ההצבעות ללא כישלונות. מדובר בסעיף תקציבי 60 שנועד לתוספת תקציב למבני חינוך, כשלאחר ההצבעה נרשם שוויון 59 ולכן הסעיף לא עבר.

אתמול, אחרי שלוש שנים, אושר התקציב לשנת 2021, ברוב של 61 מול 59, בתום ליל הצבעות ארוך. בכך הסירה הקואליציה את האיום המידי שמרחף מעליה לפיזור הכנסת, עד כה אושרו ארבע הצעות חוק מתוך חמש, וכעת יהיה עליה לאשר את התקציב ל-2022.

בווידאו: רה"מ בנט במהלך הצהרה בכנסת/מערכת וואלה!
חברי הכנסת בהצבעה על התקציב, 3 בנובמבר 2021. נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
ההצבעה על התקציב ל-2021, אמש/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

הקואליציה החלה את ההצבעות מוקדם מהצפוי כדי להיערך לאפשרות שבו התקציב לא יעבור בהצבעות. תקציב המדינה לחישוב מגבלת ההוצאה עומד על 432 מיליארד שקל לשנת 2021, ועל 452 מיליארד שקל לשנת 2022. עם זאת, נוספו עוד עשרה מיליארד שקל לשנת 2022 עבור התמודדות עם הקורונה.

בווידאו: מליאת הכנסת אישרה את תקציב המדינה לשנת 2021/צילום: ערוץ הכנסת

בדרך לאישור התקציב הנוכחי סוכם על כספים קואליציוניים בהיקף של 2.2 מיליארד שקל לשתי שנות התקציב (880 מיליון ל-2021, ו-1.22 מיליארד ל-2022), החלטה שגררה ביקורת קשה על הקואליציה שבעבר התנגדה לתופעה. כמו כן, סוכם על מאגר של 150 מיליון שקל למימון הצעות חוק שיוגשו. בתמורה סוכם על קיצוץ רוחבי של 1% בכל משרדי הממשלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully