וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר מרתון לילי של הצבעות: תקציב המדינה לשנת 2021 אושר בכנסת

עודכן לאחרונה: 4.11.2021 / 7:12

ברוב של 61 חברי כנסת בעד מול 59 שהתנגדו, הסירה הקואליציה את האיום המידי שמרחף מעליה לפיזור הכנסת. המליאה יצאה להפסקה עד לשעה 10:30 בבוקר, אז יימשכו ההצבעות על חוק ההסדרים וכן גם על התקציב לשנת 2022. "יום חג למדינת ישראל", צייץ בטוויטר רה"מ בנט

בווידאו: בנט בדיוני התקציב: שעה חשובה ליציבות, נתניהו : במקום ניסים, יש מיסים/צילום: ערוץ הכנסת

תקציב המדינה לשנת 2021 אושר הלילה (חמישי) במליאת הכנסת. 61 חברי כנסת תמכו, 59 התנגדו. המליאה יצאה להפסקה עד לשעה 10:30 בבוקר, אז יימשכו ההצבעות על חוק ההסדרים וכן גם על התקציב לשנת 2022. חברי הכנסת אישרו את התקציב לראשונה לאחר 3.5 שנים, ובכך הבטיחו לממשלה שקט ויציבות.

ראש הממשלה נפתלי בנט צייץ בעמוד הטוויטר שלו מיד בתום ההצבעה: "יום חג למדינת ישראל! לאחר שנים של תוהו ובוהו - הקמנו ממשלה, התגברנו על הדלתא, ועכשיו, ברוך השם, העברנו תקציב לישראל! ממשיכים קדימה בכל הכוח".

במפלגת העבודה בירכו גם הם: "המפלגה גאה להיות חלק מקואליציה שהחליטה לשים את טובת המדינה לפני כל שיקול אחר. הבוקר, אחרי עבודה מאומצת ומלאה בהישגים תקציביים שהשיגו חברי וחברות הסיעה, העברנו את תקציב 2021, והבטחנו את המשך קיום הקואליציה החשובה הזאת. התקציב שהעברנו, מוציא את משרדי הממשלה והמדינה מהשיתוק שממשלות ישראל הקודמות הובילו אליו. מזל טוב אזרחי ואזרחיות ישראל, יש לנו תקציב מדינה!".

ראש הממשלה נפתלי בנט בסיכום דיוני התקציב, 3 בנובמבר 2021. שלו שלום, TPS
השיג שקט לקואליציה? ראש הממשלה בנט לפני ההצבעה במליאה/TPS, שלו שלום

הקואליציה לא טעתה אפילו לא בהצבעה אחת מתוך מאות הצבעות על הסתייגויות וסעיפים שונים, אך במהלך הלילה אחת ההצבעות אושרו ברוב של 62 קולות לאחר שבטעות ראש האופוזיציה בנימין נתניהו הצביע בעד יחד עם הקואליציה. בכך הסירה הקואליציה את האיום המידי שמרחף מעליה לפיזור הכנסת, אך כעת יהיה עליה לקדם את התקציב ל-2022 וכן את חוק ההסדרים.

עד כה אושרו שלוש הצעות חוק מתוך חמש. הצעות החוק הבאות שיובאו להצבעה לאחר ההפסקה: התכנית הכלכלית ("חוק ההסדרים") ותקציב 2022.

במהלך הלילה, חברי הכנסת של הרשימה המשותפת לא הצביעו יחד עם האופוזיציה על ההסתייגויות של מפלגת הליכוד, ובכך העניקו לקואליציה מרחב תמרון משמעותי יותר בחלק גדול מההצבעות. באחת ההצבעות מוקדם יותר, טעה יו"ר ש"ס ח"כ אריה דרעי והצביע יחד עם הקואליציה. דרעי ביקש מיו"ר הכנסת מיקי לוי לשנות את ההצבעה, והאחרון הסכים לכך.

בנוסף לכך, חברי הכנסת מיכאל ביטון מכחול לבן ונעמה לזימי מהעבודה דרשו לצאת בבוקר מההצבעות על התקציב כדי ללוות פינוי של משפחה מגבעת עמל, זאת למרות הרוב הדחוק בקואליציה לאישור התקציב. בעקבות האיום, שר הבינוי והשיכון זאב אלקין הסכים לדחות את הפינוי בינתיים ולבחון אותו מחדש.

יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו עם יואב גלנט בסיכום דיוני התקציב, 3 בנובמבר 2021. נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
הצביע בטעות עם הקואליציה. נתניהו/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

לפני תחילת ההצבעות, ח"כ צביקה האוזר (תקווה חדשה) איים שלא להיכנס להצבעה ברקע דרישה שלו להגדלה משמעותית של תקציב הספרייה הלאומית. מדובר בסיכום מוקדם אליו הגיע האוזר עם ראשי הקואליציה על הגדלת תקציב הספרייה ב50% - מ-44 מיליון שקלים בשנה ל-78 מיליון שקלים בשנה בבסיס התקציב. האוזר גילה במהלך היום כי הסיכום לא נכלל בתקציב והודיע כי לא ייכנס למליאה עד שהנושא ייפתר. בהתערבות לשכת שר האוצר הנושא נפתר ונמנע משבר ברגע האחרון.

הספרייה הלאומית נקלעה בשנה האחרונה למשבר חמור בתקצוב שלה שסיכן את המשך פעילותה, וההתחייבות להגדיל את תקציבה הייתה חלק מההסכם הקואליציוני של תקווה חדשה. האוזר אמר כי "הספרייה הלאומית מהווה תשתית ליבה תרבותית ואנו מחויבים להבטיח את פעילותה השוטפת ברמה הגבוהה ביותר. אנחנו מזוהים מזה 2,000 שנה כעם הספר ונמשיך להצדיק זאת. שמחתי לגלות שגם במשרד האוצר מבינים שהעולם לא מבוסס רק על מספרים אלא קודם כל על ספרים".

צבי האוזר. ראובן קסטרו
המשבר נמנע. ח"כ האוזר/ראובן קסטרו

קודם לכן, ראשי הקואליציה ויו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו נעלו בנאומים סוערים את הדיונים בכנסת, שנמשכו יותר מיממה. ראש הממשלה נפתלי בנט, שר האוצר אביגדור ליברמן ושר החוץ יאיר לפיד תקפו בחריפות את נתניהו, שהשיב אש בביקורת על חלוקת הכספים - ועל התנהלות הממשלה, ובעקיצות רבות.

"הגענו לרגע החשוב ביותר מאז הוקמה הממשלה", הבהיר בנט. "זאת שעה חשובה ליציבות המדינה. אחרי שלוש שנים וחצי של בלגן, ניהול כושל ושיתוק מערכות, שנים שבהן המדינה הייתה כלי במשחק אישי, שנים של ארבע מערכות בחירות - הקשבנו לקולם של אזרחי ישראל. אלה שחששו באמת לגורל המדינה. אלה שראו פוליטיקאים משחקים באש".

"אנחנו שומעים שממשלת ישראל מעבירה את כספי המסים לחמאס. מאיפה זה הגיע? מישהו באיזו עמותה קיבל אישור להיכנס לעזה והוא פגש מישהו מחמאס אבל כל האירוע מתרחש בכלל בזמן כהונתו של נתניהו כראש הממשלה. כל הדבר הזה שכבר שבועיים מפמפמים זה הכול בתקופת ביבי. זה ביבי, זה המודל העסקי שלך, תוהו ובוהו. בלי שהעם מפולג, ביבי לא קיים. כל הקיום של נתניהו הוא בלפלג. אם יש אחדות - אין ביבי".

יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו בסיכום דיוני התקציב, 3 בנובמבר 2021. שלו שלום, TPS
"במקום לברך על הניסים קיבלנו מסים", נתניהו לפני ההצבעה במליאה/TPS, שלו שלום

אחריו נאם נתניהו, והשיב למתקפה. "אמש בכיכר הבימה בתל אביב התכנסו אלפי ישראלים, אוהבי העם והמדינה. היה שם רגע מרגש - הם הניפו למעלה את הטלפונים הניידים המוארים שלהם ושרו 'באנו חושך לגרש'. ערב ראש חודש כסלו, באנו חושך לגרש", אמר. "במקום שנוכל לברך על הניסים, אנחנו מקבלים בתקציב הזה על המיסים. יש בו גזרות קשות".

"ממשלת השקר עושה תמיד את ההפך הגמור ממה שהיא הבטיחה. אתם זוכרים את תכנית סינגפור של בנט? עוד הבטחה שהחלה בקול תרועה רמה וגוועה בקול ענות חלושה. בנט הבטיח שהממשלה תוריד מיסים, המזל הגדול הוא שאין מס על ההבטחות של בנט, אחרת כלכלת ישראל הייתה קורסת לדורות. מסים וגזירות נגד השכבות החלשות, החברה החרדית, הפריפריה. יש כאן אטימות לב שאין בה שום הגיון לאומי".

נתניהו עקץ: "מי כן מרוויח מהתקציב הזה? העשירים. המס על החד פעמי והשתייה המתוקה לא מזיז להם. הכול עולה, חוץ מהמנדטים של בנט. לפיד יצא לג'יהאד נגד הכספים הקואליציוניים. בפועל הכפלתם את הכספים הקואליציוניים. לפיד גם תקף את החוק הנורווגי והביא היום עם בנט שיא עולמי במספר הח"כים הנורבגים. אצל בנט ולפיד הכל פוזה. בנט שיקר לציבור, שיקר לבוחריו, שיקר לכל אזרחי ישראל".

שר האוצר אביגדור ליברמן בסיכום דיוני התקציב, 3 בנובמבר 2021. נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
ירשום הישג כשר האוצר? ליברמן לפני ההצבעה במליאה/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

קודם לכן, נאמו גם שר האוצר וראש הממשלה החליפי. "סוף סוף מדינת ישראל הופכת למדינה נורמלית, מדינה עם תקציב", אמר ליברמן במליאה. "אבל השאלה היא למה אנחנו מגיעים לתקציב אחרי שלוש שנים וחצי? זה היה בניגוד לאינטרס של המשק הישראלי, ופגיעה קשה בכלכלת ישראל. הכול בגלל אינטרס אישי פרסונלי של איש אחד שהיה מוכן להקריב את כלכלת ישראל לטובתו האישית. לו נתניהו היה זז הצידה, הליכוד היה בממשלה".

לפיד הצהיר כי "הלילה המדינה כבר לא בממתינה. היא חוזרת למקום הנכון שלה. המקום שבו היא עובדת בשביל האזרחים, לא הם בשבילה. התקציב הזה הוא ניצחון משותף. זה בסדר שתצביעו נגד, זכותכם, אבל זה ניצחון משותף. של כולנו. על הקורונה, על הסכסוך הפוליטי, על שיח השנאה".

דודי אמסלם בסיכום דיוני התקציב, 3 בנובמבר 2021. נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
מרתון הצבעות אחרי מרתון דיונים סוערים. ח"כ ביטן מוצא מהמליאה/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

הדדליין הסופי לאישור התקציב הוא 14 בנובמבר. אם התקציב לא יאושר עד מועד זה - שיציין 145 יום להקמת הממשלה - הכנסת תתפזר וישראל תלך לבחירות. הקואליציה החלה את ההצבעות מוקדם מהצפוי כדי להיערך לאפשרות שבו התקציב לא יעבור בהצבעות הקרובות. בנוסף, אישור התקציב דורש רוב רגיל של חברי כנסת, ובמצב של תיקו כמו 60 תומכים מול מספר דומה של מתנגדים, התקציב לא יעבור.

תקציב המדינה לחישוב מגבלת ההוצאה עומד על 432 מיליארד שקל לשנת 2021, ועל 452 מיליארד שקל לשנת 2022. עם זאת, נוספו עוד 10 מיליארד שקל לשנת 2022 עבור התמודדות עם הקורונה. בדרך לאישור התקציב הנוכחי סוכם על כספים קואליציונים בהיקף של 2.2 מיליארד שקל לשתי שנות התקציב (880 מיליון ל-2021, ו-1.22 מיליארד ל-2022), החלטה שגררה ביקורת קשה על הקואליציה שבעבר התנגדה לתופעה. כמו כן, סוכם על מאגר של 150 מיליון שקל למימון הצעות חוק שיוגשו. בתמורה סוכם על קיצוץ רוחבי של 1% בכל משרדי הממשלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully