וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מקרון תקף את ר"מ אוסטרליה: "שיקר לי על עסקת הצוללות"

נשיא צרפת האשים את מוריסון בכך שלא אמר לו אמת בפגישה פרטית ביניהם, לפני ההחלטה החד-צדדית לביטול ההסכם עם פריז לטובת צוללות אמריקניות ובריטיות. מוריסון הכחיש: "אני מודע לאכזבה שיש שם"

בווידאו: מקרון מאשים את ר"מ אוסטרליה בכך ששיקר לו בעסקת הצוללות/צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

נשיא צרפת עמנואל מקרון האשים אתמול (ראשון) את ראש ממשלת אוסטרליה בכך ששיקר לו במצח נחושה על ביטול עסקת הצוללות בין המדינה. "אני לא חושב, אני יודע", הדגיש מקרון כשנשאל על ידי כתבים אוסטרלים אם סקוט מוריסון לא אמר אמת בשיחותיהם הפרטיות, ודבריו עשויים להחריף את המשבר הדיפלומטי בין פריז לקנברה.

שני המנהיגים השתתפו בפסגת G20 ברומא והמשיכו לוועידת האקלים בגלזגו, כשברקע המתיחות ביניהם ממשיכה לבעבע. ראש ממשלת אוסטרליה ביטל ללא התראה בחודש שעבר הסכם בשווי מיליארדי דולרים שנחתם לפני עשור עם צרפת לבניית צי חדש של צוללות.

במקביל, חשף מוריסון שהוא ניהל מגעים חשאיים לרכישת צוללות בהנעה גרעינית מתוצרת ארצות הברית ובריטניה.

פריז זעמה על ה"דקירה בגב" מבעלות בריתה והחזירה את שגריריה מארצות הברית ומאוסטרליה, שמאז כבר חזרו לוושינגטון ולקנברה. השגריר הצרפתי אמור להיפגש היום עם שר החוץ של אוסטרליה בסידני.

נשיא צרפת הדגיש את הצורך ב"כבוד הדדי" בינו לבין מוריסון. "צריך להתנהג בהתאם ובעקביות עם הערך הזה", אמר לכתבים ברומא. מקרון ומוריסון נתקלו אחד בשני בפסגת ה-G20, והם שוחחו בטלפון בתחילת השבוע. נשיא צרפת אמר לראש ממשלת אוסטרליה כי "יחסי האמון" בין צרפת לאוסטרליה נשברו. השניים טרם נועדו לשיחות בילטרליות.

נשיא צרפת, עמנואל מקרון במהלך מסע"ת בשולי פסגת G-20 ברומא, איטליה 31 בנובמבר 2021. רויטרס
טרם נפגש לשיחה אישית עם ראש ממשלת אוסטרליה. מקרון ברומא, אתמול/רויטרס

מוריסון, מצדו, הגן על התנהגותו, דחה את התיאורים של מקרון והכחיש ששיקר למנהיג הצרפתי בפגישתם ביוני. "אני לא מסכים עם זה", אמר. "זה לא נכון. אכלנו ארוחת ערב ביחד. כפי שאמרתי בהזדמנויות רבות, הסברתי בצורה ברורה מאוד שהאופציה של הצוללות הקונבנציונליות לא עומדת לענות על האינטרסים של אוסטרליה. אני מודע לאכזבה שיש שם. ואני לא מופתע - זה היה חוזה משמעותי. ולכן אני לא מופתע מרמת האכזבה".

לעומת אוסטרליה, נראה שחל שיפור ביחסים עם ארצות הברית אחרי שנשיאה ג'ו ביידן הודה ביום שישי בפני עמיתו הצרפתי כי וושינגטון התנהלה בצורה "מגושמת" במהלך עסקת הצוללות עם אוסטרליה. "אין לנו בעלת ברית טובה יותר מצרפת", הדגיש ביידן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully